کوچ پاییزه عشایر خراسان جنوبی آغاز شد

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: عشایر این استان از ماه آبان کوچ پاییزه خود را از مناطق سردسیر ییلاقی به مناطق گرمسیر قشلاقی آغاز می کنند اما امسال زودتر کوچ را آغاز کردند.

به گزارش “پیام خاوران“، محمدابراهیم ابراهیمی با اعلام این خبر اظهار داشت: برخی از عشایر خراسان جنوبی با توجه به وضعیت مراتع و آب و هوای منطقه، کوچ پاییزه خود را آغاز کرده و به سمت مراتع قشلاقی در حرکت هستند.

وی با اشاره به اینکه 3500 خانوار عشایری در خراسان جنوبی کوچرو هستند، افزود: کوچ رسمی پاییزه در استان از آبان ماه شروع می شود و استقرار عشایر تا اواخر اردیبهشت ماه سال آینده در مناطق قشلاقی ادامه دارد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: کوچ پاییزه در این استان درون استانی است و 500 خانوار نیز به خارج از استان و به سیستان و بلوچستان کوچ می کنند.

ابراهیمی ادامه داد: عشایر نهبندان کوچ به زابل و بالعکس را انجام می دهند و کوچ عشایر سربیشه، قاینات، زیرکوه، طبس، درمیان و خوسف درون محدوده همان شهرستان ها صورت می گیرد.

وی ابراز کرد: علت اصلی کوچ عشایر بهره برداری از مراتع غنی در نقاط دوردست و سخت گذر است که برای تعلیف دام‌ و با درنظر گرفتن اوضاع جوی منطقه صورت می گیرد و این سبک از زندگی برای تامین معیشت، از سالیان دور تاکنون نسل به نسل در میان عشایر استان رواج داشته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: اگرچه کوچ سختی‌هایی به همراه دارد اما شرایط اقلیمی مناسب و بارش ها و به دنبال آن تقویت مراتع و دسترسی آسان به منابع آبی، انگیزه و روحیه مضاعف به عشایر می دهد.

انتهای پیام/ 252

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   درآمد ناشی از حیات وحش سر سفره مردم آمد/ در آمد۳ میلیارد ریالی صدور پروانه شکار به خراسان جنوبی

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها