نگاهی نو به محصولات راهبردی خراسان جنوبی در سند آمایش استان

مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین و برنامه ریزی گفت: توسعه محصولات راهبردی و ارتقای سطح تولید، عملکرد و فرآوری محصولات راهبردی استان در تقسیم کار ملی حوزه کشاورزی در نظر گرفته شده است.

به گزارش “پیام خاوران“، محبوبه فلاح در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سند آمایش سرزمین کشور شامل؛ سند آمایش ملی و اسناد آمایش استانی از جمله سند آمایش خراسان جنوبی در جلسه مورخ 11 اسفندماه 99 شورای عالی آمایش سرزمین مورد تصویب قرار گرفته و مبنای بسیاری از تصمیمات و سیاستگذاری‌ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی و سازمان دادن به توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیایی تمامی فعالیت‌های اقتصادی – اجتماعی در پهنه سرزمین را نسبت به قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی دربرمی‌گیرد و هدف از آن توسعه پایدار است.

 

رئیس گروه آمایش، برنامه ریزی و بهره‌وری سازمان مدیریت بودجه و برنامه ریزی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: مهم‌ترین محورهای توسعه در خراسان جنوبی توانمندسازی نیروی انسانی و توسعه آموزش‌ها اعم از آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای، توسعه خطوط ترانزیت(جاده‌ای، ریلی، هوایی)، برای تسهیل سرمایه گذاری بازرگانی با استان‌های همجوار و کشور همسایه افغانستان و ایجاد مناطق اقتصادی آزاد در استان، گسترش شناسایی و بهره برداری از منابع معدنی فلزی و غیرفلزی( با توجه به موقعیت علمی زمین شناسی و اندیس‌های شناخته شده استان)، گسترش صنایع دستی بومی استان( کارگاه‌های کوچک تعاونی) جهت افزایش نرخ اشتغال و درآمد ناخالص ملی  و کاهش نرخ مهاجرت، تامین امنیت سرمایه گذاری در صنایع تولید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر خورشیدی، بادی و زمین گرمایی با توجه به اقلیم مناسب، ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی مواد خام کشاورزی و معدنی و جلوگیری از خام فروشی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری خصوصا کویرنوردی، مناطق حفاظت شده محیط زیست و نجوم، تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و افزایش ضریب امنیت در این مناطق، افزایش نقش ICT در کارآفرینی و توسعه گردشگری خواهد بود.

بیشتر بخوانید   تقدیرفرمانده سپاه خراسان جنوبی از مدیرکل ارتباطات وفناوری اطلاعات استان+ سند

 

فلاح بیان کرد: در این سند که سندی راهبردی قلمداد می‌شود، قلمروهای مناسب و نامناسب استقرار جمعیت و فعالیت‌های استان مشخص شده و برنامه‌های اجرایی به تفکیک بخش‌ها تعیین شده است.

 

مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین و برنامه ریزی افزود: توسعه محصولات راهبردی استان نظیر زرشک، عناب و زعفران در سند آمایش استان جایگاه ویژه‌ای دارند و یکی از نقش‌هایی که برای استان در تقسیم کار ملی حوزه کشاورزی در نظر گرفته شده است، ارتقای سطح تولید و عملکرد و فرآوری این محصولات است.

وی بیان کرد: علاوه بر این پرورش گل نرگس، گیاهان دارویی تولید محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی و نیز پرورش شتر در حوزه صنعت و معدن، صنایع فلزات اساسی (ساخت فلزات اساسی قیمتی و فلزات غیرآهنی) و صنایع فرآوری معدنی (کائولن، خاک صنعتی، بنتونیت، گرانیت، خاک نسوز، زغال سنگ، مس، کرومیت، فلورین، آهن، بوکسیت، گوهر سنگ، سنگ های ساختمانی و قیمتی) در استان در تقسیم کار ملی به خراسان جنوبی محول شده است.

مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین و برنامه ریزی ادامه داد: همچنین در حوزه گردشگری، خراسان جنوبی و چند استان کویری، توسعه گردشگری کویری را عهده‌دار خواهند بود.

فلاح اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل نیز خراسان جنوبی با قرارگیری در کریدور تریسیکا (اروپا، قفقاز، آسیا)  نقش محوری در شبکه گذرگاه‌های ترانزیتی منطقه‌ای و بین المللی ایفا خواهد کرد.

وی افزود: توسعه انرژی‌های نو و خدمات برتر، شرکت‌های دانش بنیان و آموزش مهارت‌های کاربردی و پشتیبان تولید نیز از دیگر نقش‌های استان در تقسیم کار ملی خواهد بود.

بیشتر بخوانید   کاروان زیر سایه خورشید وارد آستان مقدس حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) شد

مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین و برنامه ریزی با بیان اینکه به استناد ماده 5 سند آمایش استان، تمامی دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی مکلف به رعایت مفاد این سند هستند، تصریح کرد: بر این اساس فرمانداران شهرستان‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، در تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و همچنین مطالعات آتی در سطح استان و شهرستان، موظفند ضمن هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و رعایت مفاد سند مذکور، به نحوی عمل کنند تا در مطالعات موضوعی، پیوند و هماهنگی با سند آمایش ملی و استان برقرار شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها