خراسان جنوبی آماده توسعه همکاری‌های همه جانبه با کشورهای همسایه است

استاندار خراسان جنوبی گفت: آماده توسعه همکاری اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه به ویژه افغانستان هستیم.

به گزارش “پیام خاوران”، جواد قناعت صبح امروز در دیدار با مولوی ملانور محمد روحانی والی فراه افغانستان اظهار داشت: آمادگی لازم برای توسعه همکاری اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه به ویژه افغانستان را داریم به همین منظور، برنامه‌ها و اقداماتی در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی انجام گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب ارزش‌های نظام و حفظ منافع ملی، آماده همکاری و گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با تمامی کشورهایی است که به اصول و ارزش‌های انسانی و احترام متقابل پای بند هستند.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان، استقرار صلح و ثبات در این کشور را عامل مهمی در ارتقاء سطح امنیت و همکاری در منطقه و جهان می‌داند و آماده هرگونه کمک و همکاری به منظور ایجاد ثبات و توسعه اقتصادی افغانستان است.

کشورهای همسایه اولین هدف اقتصادی افغانستان هستند

والی ولایت فراه افغانستان نیز در این دیدار گفت: هر برنامه‌ای که داریم به‌خصوص برنامه اقتصادی، اولین هدف ما با کشورهای همسایه است که در این زمینه روابط خوبی داشته باشیم.

ملانور محمد روحانی اظهار داشت: بسیار از دیدن شما خوشحال شدیم و امیدواریم که بتوانیم ملاقات‌های بعدی را هم داشته باشیم و با یکدیگر روابط دوستی و برادری داشته باشیم.

وی افزود: مدت ۲۰ سال است که مردم افغانستان جهاد کردند به خاطر مبارزه با فتنه و فسادی که در خاک افغانستان تجاوز کرده بود و با همکاری برخی دوستان به اینجا رسیدیم که شکست دادیم، پیروز شدیم و خوشحال هستیم.

والی فراه گفت: امروز سراسر امنیت را در کشور افغانستان داریم به‌خصوص با کشورهای همسایه و می‌خواهیم روابط دیپلماتیک ما بهتر باشد که برای تجریه امنیتی و اجتماعی با شما آمادگی لازم را داریم.

بیشتر بخوانید   عملیات اجرایی احداث پست ۱۳۲ کیلوولت خوسف به زودی آغاز می‌شود

وی اظهار داشت: کشورهای کفر می‌خواهند هرجا کشور اسلامی باشد، دست‌درازی کنند، اخلال و امنیت‌شان را خراب کنند و بر هم‌ بزنند؛ خدا را شکر امروز بعد از ۲۰ سال پیروز شدیم و کشور ما امنیت دارد.

مولوی روحانی گفت: ما به دنبال روابط خوب تجاری و اجتماعی با کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم و در قدم اول آمادگی را از لحاظ امنیتی داریم.

وی افزود: ولایات ما از استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برق دارند و شما هم با ما همکاری کنید که به چه نحو برق به استان فراه متصل خواهد شد.

والی فراه افغانستان گفت: مساله دوم درخصوص راه‌ است که کار می‌کنند ولی کاری که خواست تجار و مردم باشد تا روابط را هرچه نزدیکتر کند، به کندی انجام می‌شود و باید سرعت بگیرد.

وی همکاری دوجانبه در زمینه صادرات سوخت با کیفیت از مرز ماهیرود را خواستار شد و افزود: از شما درخواست همکاری داریم که اگر تاجر دو کشور سوخت بی‌کیفیت وارد کرد و خودروهایی که برگشت می‌خورد، مشخص شود.

استاندار خراسان جنوبی امروز برای بازدید از تاسیسات مرزی و بررسی وضعیت مبادلات تجاری به مرز ماهیرود رفت و در این پایانه مرزی با والی فراه افغانستان و هیات همراه دیدار کرد.

استان خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

خراسان جنوبی چهار شهرستان مرزی دارد و گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید   هشدار مدیریت بحران خراسان جنوبی درباره بارش برف و کاهش دما

مرز رسمی ماهیرود فعال‌ترین مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی نیز در دستور کار دولت و مدیریت استان است.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها