آسیب سفره‌های آب زیرزمینی به علت مصرف بی‌رویه

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در بعضی از نقاط کشور به دلیل مصرف بی‌رویه سفره‌های آب زیرزمینی آسیب دیده و نتیجه آن فرونشست زمین است، گفت: این امر اگر به شهرها سرایت کند هزینه‌های زیادی دارد.

به گزارش “پیام خاوران” آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی امروز در دیدار با مدیران صنعت آب و برق استان اظهار داشت: مردم و خدمتگزاران باید با همدیگر متقابلاً همکاری کنند، چون همه یک خانواده هستند و در مصارف شخصی مردم و نهاد خانواده باید از اسراف و تبذیر خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در بعضی از نقاط کشور به دلیل مصرف بی‌رویه سفره‌های آب زیرزمینی آسیب دیده و نتیجه آن فرونشست زمین است، گفت: این امر اگر به شهرها سرایت کند هزینه‌های زیادی دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی مدیران به جای اینکه بر اساس علم و دانش عمل کنند سلیقگی عمل می‌کنند، بیان کرد: این مدیران بدون اینکه محاسبه کنند که سفره‌های زیرزمینی دارای چه استعداد و ورودی آب هستند مجوز حفر چاه می‌دهند و قنات‌های مردم را خشک می‌کنند.

وی تصریح کرد: در خراسان جنوبی نیز در جاهایی که اصلاً استعداد ندارد مجوز حفر چاه داده می‌شود در حالی که از آن طرف در شهر دُرح آب‌ها هم از روی زمین و هم از زیرزمین به سمت افغانستان می‌رود، اما تاکنون برای مهار این آبها و استفاده درست اقدامی نشده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی یادآور شد: قناعت به معنی کم مصرف کردن نیست بلکه به معنای درست مصرف کردن است و کشاورزی یک چیز حساسی است و حالا اگر آب را کم کنید، اگر آب را به تأخیر بندازید محصولش نابود می‌شود و در این بین چه کسی مقصر است؟ خراسان جنوبی این همه شرایط آفتاب مناسب دارد که در بعضی جاها کم و بیش اجرا شده و این باید توسعه پیدا کند و باید طوری باشد که از زمین و آفتاب و نیروهای تجدید پذیر استفاده کنند.

بیشتر بخوانید   توزیع 3.7 تن گوشت تازه گوسفندی تنظیم بازار در شهر بیرجند

عبادی خاطر نشان کرد: به هر حال آنچه که همواره باید باشد و همواره رهبر معظم انقلاب روی آن تأکید دارند و شما اصلاً کارتان هست، دانش بنیان بودن است، نه هرگونه سلیقه، این خیلی کار مهمی است و امیدواریم که با تلاشی که می‌کنید با زحمتی که می‌کشید و مردم با هماهنگی در مصارف شخصی که از نظر مصرف، مصرف معقول خواهند داشت، صادرات هم داشته باشیم، نه اینکه حالا هر چیز تولید می‌کنیم مصرف کنیم.

۸۶ روستای خراسان جنوبی از چرخه آبرسانی سیار خارج شده‌اند

مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: در دولت سیزدهم ۸۶ روستای استان از چرخه آبرسانی سیار خارج و عملیات آبرسانی برای این روستاها اجرا شده است‌.

مهدی دوستی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه اظهار داشت: هفته صرفه‌جویی از 25 خرداد تا 31 تیرماه است و صرفه‌جویی در مصرف آب یک بحث مداوم و مستمر است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، گفت: 4 درصد از تأسیسات آبرسانی کشور در استان ماست و به همین دلیل هزینه خدمات ما بالاست و انتقال آب از دشت‌های طولانی برای تأمین آب شرب انجام می‌شود و 9 درصد آب استحصالی استان به مصرف شرب می‌رسد‌.

مدیر عامل شرکت آبفای خراسان جنوبی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی‌های اخیر منابع آبی ما رو به کاهش است، بیان کرد: باید یک آب با کیفیت برای مردم تولید کنیم که در این راستا بحث صرفه‌جویی و استمرار آن یک برنامه سازگاری با کم آبی است و باید به عنوان یک فرهنگ در زندگی مردم استان جاری و ساری باشد.

دوستی با بیان اینکه در 31 شهر و 1200 روستا خدمات آبرسانی انجام می شود، تأکید کرد: در هیچ کدام از شهرها دچار تنش نیستیم اما در روستاها به‌دلیل تراکم جمعیتی که اتفاق می‌افتد یک سری مشکلاتی پیش می آید که سعی می کنیم با جبران آبرسانی سیار این مشکلات را بر طرف کنیم.

بیشتر بخوانید   فراخوان وزارت نیرو برای انتخاب مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب سراسر کشور

دوستی با بیان اینکه در ایام پیک تابستان روستاهایی که آبرسانی سیار می‌شوند به 480 تا 500 روستا می‌رسند، گفت:  در دولت سیزدهم 86 روستا از مدار آبرسانی سیار خارج شده که تا پایان امسال این روستاها به 115 روستا می‌رسد.

وی با بیان اینکه در دهه نخست محرم تراکم جمعیتی روستاها چند برابر می‌شود، افزود: در این راستا برنامه‌ریزی شده تا از ظرفیت بسیج، سپاه و ارتش  برای آبرسانی به روستاها استفاده شود.

دوستی ادامه داد: در بحث مسکن ملی نیز اقدامات بسیار قابل توجهی انجام شده که 40 سایت در 11 شهرستان عملیات زیرساختی آب و برق را داریم که گستردگی عملیات زیرساخت‌های آب و برق قابل مقایسه با هیچ دورانی نیست.

وی بر صرفه‌جویی مشترکان خانگی تأکید کرد و یادآور شد: جداسازی فضای سبز از شبکه آب شرب نیز بسیار مهم است و باید در دستور کار باشد تا بتوانیم ایام پیک تابستان را بدون مشکل سپری کنیم‌.

۹۰ درصد آب خراسان جنوبی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: باید استفاده آب در این بخش اصلاح شود به طوری که کشاورزی از این اصلاح صدمه‌ای نبیند.

عباس سارانی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: همه ما بر این امر واقف هستیم که بدون آب نمی شود زندگی کرد و زندگی با آب می‌چرخد پس باید صرفه جویی در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه باید درباره مسئله آب، حساسیت ویژه‌ای در بخش‌های مختلف اعم از مصرف وجود داشته باشد تا نتیجه بخش شود، گفت: خواستار استفاده صحیح آب در بخش شرب و کشاورزی هستیم و با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک این استان، آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌.

بیشتر بخوانید   17 هزار و 103 داوطلب خراسان جنوبی درکنکور سراسری امسال رقابت می‌کنند

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به بارندگی‌های اخیر اشاره و بیان کرد: در سال زراعی جاری میزان بارندگی استان به 127 میلی متر رسید که در مقایسه با سال گذشته 54 درصد و در مقایسه با بلند مدت 25 درصد رشد داشته است.

سارانی از وجود هشت سد مخزنی با ظرفیت 75 میلیون مترمکعب آب در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر 28 درصد ظرفیت سدهای استان آب دارند. در سی سال گذشته حدود چهار میلیارد مترمکعب کمبود ذخیره آب داشته‌ایم که اگر تمهیداتی برای جبران و مدیریت مصرف شکل نگیرد دچار وضعیت بحرانی‌تری خواهیم بود. در حال حاضر 9 درصد مصارف ما در بخش آب شرب و 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی گفت: از اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی خبر داد و افزود: در این راستا 15 پروژه انجام می‌شود که مهم‌ترین هدف آن مدیریت مصرف آب است و در حال حاضر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 570 میلیون مترمکعب است که باید به 347 میلیون مترمکعب برسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اضافه کرد: 98 درصد چاه‌های برقی آب کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند و منابع آبی به لحاظ تجهیزات و مصارف تحت کنترل هستند و باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها