پایش کیفیت شیر خام در خراسان جنوبی آغاز شد

طرح پایش شیر کیفیت شیر خام در مراکز تولید و جمع آوری شیر خام خراسان جنوبی در مرحله اول آغاز شد.

به گزارش “پیام خاوران”، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان گفت: در شش ماه دوم سال مجدد این طرح انجام خواهد شد تا کیفیت شیر خام در استان بررسی و موارد نقص احتمالی برطرف شود.

مریم ملکی افزود: ضامن ارتقا کیفیت شیر خام و فرآورده‌های خام دامی این است که باید همه شرایط و ضوابط بهداشتی در طول زنجیره غذایی از تولید تا مصرف رعایت شود تا در نهایت فرآورده سالم و با کیفیت به دست مصرف کننده برسد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی استان افزود: برای کنترل و ارتقاء سلامت شیرخام برنامه‌های متعددی در حال اجراست که انجام پایش‌های فصلی و نمونه برداری از واحد‌های تولیدی شامل دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی، مراکز جمع آوری شیر، خودرو‌های حمل شیر و کارخانجات لبنی و مراکز عرضه از مهمترین این برنامه هاست.

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی نقاط بحرانی ناشی از مصرف شیر خام و فرآورده‌های حاصل از آن و در نتیجه ارتقاء سلامت شیر خام و آموزش‌های لازم برای بالا بردن سطح دانش و آگاهی واحد‌های مورد پایش و همچنین ارائه راهکار‌های اصولی و فنی برای کاهش مخاطرات شیر عنوان کرد.

ملکی افزود: در طول مدت اجرای این طرح تعداد ۱۱۷ نمونه از گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی و مراکز جمع آوری شیر خام برای تقلبات شیر، شمارش کلی باکتری‌ها و میزان سنجش آفلاتوکسین اخذ و به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان ارسال شده است که تمامی آزمایشات توسط کارشناسان آزمایشگاه استان انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 102

بیشتر بخوانید   افزایش ۷ درصدی خرید اینترنتی در خراسان جنوبی
چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها