اعلام قصور حادثه معدن فعلا امکان‌پذیر نیست

دادستان کل کشور گفت: اظهارنظر درباره چگونگی قضیه اینکه قصور بوده یا خیر و تا چه حد و چه کسی مقصر است به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست لذا اظهارنظر قطعی را بازپرس پرونده ارائه خواهد داد که عهده‌دار بررسی مدارک و نظرات است.

به گزارش “پیام خاوران”، حجت‌الاسلام موحدی‌آزاد صبح امروز در جریان سفر به بیرجند و در دیدار با آیت‌لله سیدعلیرضا عبادی درباره حادثه معدن اظهار داشت: اظهارنظر درباره چگونگی قضیه اینکه قصور بوده یا خیر و تا چه حد و چه کسی مقصر است به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست لذا اظهارنظر قطعی را بازپرس پرونده ارائه خواهد داد که عهده‌دار بررسی مدارک و نظرات است.

وی با بیان اینکه به دستور رئیس کل قوه قضائیه تیم مشورتی برای مشاوره حقوقی به بازپرس پرونده، تشکیل شده و همواره در پرونده‌های مهم این تیم مشاوره‌ای وجود دارد، افزود: در یک سال اخیر در بحث معادن کشور پنجمین یا چهارمین مورد حادثه است که رخ داده و حادثه معدن مازندران، سمنان، شازند اراک و از همه مهم‌تر در طبس بوده است.

دادستان کل کشور گفت: در چنین پرونده‌هایی بازپرس از متخصصان مشورت می‌گیرد و اگر نیاز به ارجاع کارشناس باشد ارجاع می‌دهند بعد از اتمام تحقیقات، اظهارنظر بازپرس قابلیت استناد دارد گرچه بعد از صادر شدن رای قطعی دادگاه می‌توان قصور را اعلام کرد لذا هرگونه اظهار نظری به مصلحت نیست بلکه اخلال در امر تحقیقات بازپرس است.

موحدی‌رادبا تاکید بر اینکه باید ابعاد این حوادث دقیق بررسی شود تا بدانیم چه علتی باعث چنین اتفاقاتی می‌شود افزود: کارگرانی که برای اداره زندگی مشغول کار در معدن هستند دچار حادثه می‌شوند لذا همه مسئولیت داریم و بررسی، علت‌یابی و پیشگیری از تکرار این حوادث مهم است پس اگر علت آن طبیعی و فیزیکی است باید فکری کرد چون برخی خاک‌ها دوام ندارد.

وی تاکید کرد: حقوق قانونی و شرعی جانباختگان به هر کیفیت باید به طور تمام رعایت شود و برخی اظهار نظرها صحت ندارد‌.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه یکی از تکالیف اساسی قوه قضائیه بر‌اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری گسترش عدالت است، گفت: تامین آزادی‌های مشروع از دیگر تکالیف قوه قضائیه است و در حوزه احقاق حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم هم تکالیفی داریم.

وی ادامه داد: پیشگیری صرفا از ناحیه قوه قضائیه قابل تحقق نیست بلکه یک امر علمی و پژوهشی است که نیاز به ابزار و امکانات دارد و باید همه بخش‌ها اعم از دولتی و خصوصی، معلمان، مربیان، ائمه جمعه و اساتید دانشگاه همراهی داشته باشند.

مسئولان باید با همفکری تلاش کنند معادن ساماندهی شوند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه معادن باید ساماندهی شود گفت: درباره حادثه معدن طبس، سه قوه مسئول هستند و باید با همفکری تلاش کنند معادن ساماندهی شوند.

بیشتر بخوانید   دربازدیداستاندارخراسان جنوبی مطرح شد:درخواست پیش بینی اعتبار موردنیازجهت تکمیل کمربندی چهکند

آیت‌الله سید علیرضا عبادی صبح امروز در دیدار با دادستان کل کشور اظهار کرد: افراد بی‌حجاب به قانون کشور بی‌احترامی می‌کنند. علاوه بر این، افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند فرصت را برای دشمنان فراهم می‌کنند تا آنها به راحتی تبلیغات شوم‌شان را ترویج دهند.

وی با بیان اینکه دشمنان از هر سو در حال ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: ترویج بی‌حجابی در جامعه، نتیجه اقدامات دشمنان است که باید هوشیار بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در زمینه حادثه معدن طبس سه قوه مسئول هستند لذا با همفکری تلاش کنند معادن ساماندهی شود.

امام جمعه بیرجند بر پیشگیری از حوادثی مانند حادثه معدن طبس تاکید کرد.

عبادی به جنایت‌های صهیونیست‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان ملل متحد با صهیونیست‌هاست و به دلیل منافع کشور‌های غربی در مقابل کشتار‌های رژیم صهونیستی در کشور‌های مظلوم سکوت کرده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از مسئولان خواست راه حلی برای گرانی‌ها در نظر بگیرند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: دادستان کل کشور و هیئت همراه در استان حضور پیدا کرده‌اند تا آخرین وضعیت حادثه معدن معدنجو طبس را مورد بررسی و تجزیه‌ و تحلیل قرار دهند.

عبداللهی با اشاره به اقدامات چندلایه انجام شده از زمان حادثه معدن معدنجو  توسط همه اجزای حاکمیت گفت: امداد و نجات خوبی برای این حادثه انجام شد و هیچ قصوری در انجام وظایف نبوده است و آنچه در فضای مجازی شنیده می‌شود که قصور صورت‌گرفته است در این موضوع بی‌انصافی است، چرا که هیچ‌گونه قصور و کوتاهی را شاهد نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: سابق بر آن اگر موضوع باشد در حال بررسی است و دستگاه قضا با همه ظرفیت و توانی که دارد اهتمام ویژه را در رسیدگی سریع، دقیق و توأم با اتقان به عمل خواهد آورد.

دادستان کل کشور در آغازِ سفر به بیرجند در مزار شهدای بیرجند حاضر شد و با قرائت فاتحه و اهداء گل به مقام والای شهدا ادای احترام کرد.

دادستان کل کشور: غزه و لبنان زنده‌تر از همیشه خواهد ماند

دادستان کل کشور در مراسم افتتاح ۸ شعبه دادگاه صلح در بیرجند نیز گفت: امروز غزه و لبنان زنده‌تر از همیشه خواهد ماند.

8 شعبه دادگاه صلح ظهر امروز با حضور دادستان کل کشور در بیرجند افتتاح شد. در این دادگاه‌ها پرونده‌هایی مانند پرونده‌های حوادث کار و تصادف که احتمال صلح و سازش در آن وجود دارد، بررسی می‌شود. در کنار دادگاه صلح، شورای حل اختلاف هم به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند. دادگاه‌های صلح در زمان غیراداری هم برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید   حیات جامعه بشریت در اصلاح عقیده ها است

از نیمه مرداد تا پایان شهریور امسال، یک هزار و 892 پرونده به دادگاه‌های صلح ارجاع داده شده که 518 پرونده مختومه شده و مابقی در دست بررسی است.

دادستان کل کشور در آئین افتتاح دادگاه‌های صلح استان خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز غزه و لبنان زنده‌تر از همیشه خواهد ماند، گفت: کاهش اطاله رسیدگی به پرونده‌ها از مزایای دادگاه  صلح است.

حجت‌الاسلام موحدی‌آزاد با بیان اینکه رسیدگی‌های تخصصی جزو رسالت‌های دادگاه صلح است، اظهارداشت: مراجعه مستقیم به قاضی و نظارت بر کیفیت سازش، استفاده از نیروهای باتجربه در صلح و سازش از دیگر مزایای دادگاه‌های صلح است.

وی کاهش اطاله رسیدگی به پرونده‌ها را از دیگر مزایای افتتاح دادگاه صلح ذکر کرد و افزود: شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح به قاضی کمک خواهند کرد و دادگاه صلح می‌تواند در ساعات غیر اداری یا در روزهای تعطیل نیز به دعاوی رسیدگی کند.

دادستان کل کشور گفت: یکی از کارهای مهم که در سند تحول قوه قضاییه به آن اشاره شده بحث دفاع از حقوق عامه است. اما هنوز قانون مدونی در این زمینه نداریم که اقداماتی صورت گرفته که به سمت پیشگیری و آسان‌سازی رسیدگی‌ها است و یکی از موارد مهم در این مقوله بحث ایجاد دادگاه‌های صلح است.

موحدی‌آزاد با بیان اینکه یکی از اهداف سند تحول بحث کیفرزدایی و قضازدایی بوده است، ادامه داد: اگر قانون دادگاه‌های صلح را اجرا کنیم می‌تواند بسیار برای مردم منفعت داشته باشد.

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فرمود که از هر قطره خون شهید که به زمین می‌ریزد انسان‌های مصمم‌تری به وجود می‌آید، گفت: امروز اگر می‌بینیم انسان‌های بسیاری در غزه و فلسطین به شهادت می‌رسد افراد دیگر جایگزین آنان خواهد شد تا شاهد نابودی اسرائیل باشیم. امروز غزه و لبنان زنده‌تر از همیشه خواهد ماند همانطور که ایران زنده‌تر از همیشه است.

موحدی‌آزاد بیان کرد: امام خمینی(ره) فرمود: ‏‏هر روز ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلاب‌مان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنان‌مان را شناخته‌ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پر بار اسلامی‌مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن‌دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرتها سالیان سال می‌توان مبارزه کرد، جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید   امروز بصیرت افزایی بزرگترین جهاد است

دادستان کل کشور با بیان اینکه جنگ ما موجب شد که ‏‏‏تمامی سردمداران نظام‌های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، عنوان کرد: این ذلت و ترس است که اسرائیل و امریکا بمب‌های چندتنی بر سر مردم غزه و لبنان می‌ریزد اما همه تلاش‌های اسرائیل مذبوحانه می‌باشد و پایان عمرش نزدیک است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هم در این مراسم با بیان اینکه متعاقب ابلاغ اجرای قانون شوراهای حل اختلاف، دادگستری استان خراسان جنوبی کارهای مقدماتی برای اجرای این قانون را فراهم کردیم ادامه داد: یکی اطلاع‌رسانی و تنویر اذهان مخاطبان و مجریان این قانون بود لذا اولین جلسه را سه ماه قبل با روسا و دادستان‌ها برگزار کردیم و مساعدت و همراهی آنان به منظور اجرای این قانون را مطالبه کردیم.

عبداللهی با اشاره به مرور الزامات این قانون و اطلاع‌رسانی این قانون از طریق اصحاب رسانه به مردم، گفت: استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از سه استان پایلوت (سمنان، زنجان و همدان) برای اجرای این قانون نبود، اما وقتی قانون باید اجرا باشد بحث پایلوت معنا ندارد لذا پیگیری اجرای این قانون در استان شدم.

وی ادامه داد: از 15 مرداد 1403 در همه بخش‌ها دادگاه صلح راه‌اندازی شد و تا پایان شهریورماه هزار و 927 فقره پروند به محاکم صلح در استان ارجاع شده که 518 فقره پرونده مختومه شده است.

عبداللهی بیان کرد: 33 درصد پرونده‌های ارجاعی به دادگاه‌های صلح مربوط به دعاوی کیفری‌ و 67 درصد پرونده‌ها مربوط به دعاوی حقوقی بوده است.

وی در ادامه افزود: 35 درصد از پرونده‌های وارده به دادگاه‌های عمومی و حقوقی استان به سمت دادگاه صلح رفته است لذا باید اهتمام جدی و لازم برا برای این محاکم انجام دهیم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه به محض ایجاد محاکم صلح لحظه‌ای کار مردم را با چالش مواجه نکرده‌ایم، تصریح کرد: تدبیر لازم را در مورد پرونده‌های موجود در دادسراها و شوراهای حل اختلاف به عمل آوردیم تا از انباشت پرونده به مراجع اجتناب شود.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها