جان تازه در منطقه پلنگ‌آباد با بازگشایی مسیر صعب‌العبور

بسیج سازندگی کار بازگشایی مسیر صعب‌العبور منطقه پلنگ‌آباد به طول 8 کیلومتر را انجام داد و زمینه خدمات‌رسانی به روستاهای مختلف در این بخش فراهم شد. 

به گزارش  “پیام خاوران”، “ما جز با کار جهادی و انقلابی نمی‌توانیم این کشور را به سامان برسانیم”. مقام معظم رهبری. این جمله رهبر معظم انقلاب توسط بسیج سازندگی معنا و عملیاتی شده و بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی یکی از استان‌هایی است که در تمامی عرصه پیش‌قدم بوده و محور فعالیت‌هاست.

یکی از طرح‌های محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی با همکاری منابع طبیعی و جهادکشاورزی «طرح از آبخیز تا جالیز است» که خراسان‌جنوبی در این طرح در کشور پیشرو بوده و تاکنون طرح‌های قابل توجهی اجرایی شده و در حال اجراست.

از جمله طرح‌های محرومیت‌زدایی سال جاری بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در حوزه از آبخیز تا جالیز در بخش اِرسک شهرستان بشرویه، اجرای این طرح برای روستاهای عشایری این منطقه بود. روستاهایی که در پَس پیج و خم‌های فراوان کوهستانی قرار گرفته و راه دسترسی به آنها بسیار سخت و فقط با قاطر و الاغ امکان پذیر بود.

اگر نهاد دیگری متولی اجرای طرح از آبخیز تا جالیز می‌بود شاید به دلیل راه صعب‌العبور روستاهای منطقه اقدامی برای اجرای طرح نکرده و اهالی این روستا از نعمت آب، کشاورزی و احیای قنات محروم می‌شدند اما چون محور کار بسیج سازندگی بود گفت تمام سختی‌ها را به جان خریده و در کنار احیای قنات و طرح از آبخیز تا جالیز ابتدا راه دسترسی به روستاها را هموار و قابل تردد می‌کنیم و این کار انجام شد.

روستایِ عشایریِ پلنگ‌آباد بخش اِرسک شهرستان بشرویه روستایی بِکر، دست نخورده و دارای طبیعتی زیبا، درختانی متنوع از میوه‌های درختی و پربار با 7 خانوار و حدود 25 نفر جمعیت روستایی بود که مثل مرواریدی در دل صدف جای گرفته و راه دسترسی نداشت. اهالی روستا برای رفتن به روستا و بلعکس شهر باید مسیر 8 کیلومتری را پیاده یا با قاطر و الاغ طی می‌کردند که به روستا برسند.

فاصله این چند روستای عشایری از اِرسک به حدود 30 کیلومتر می‌رسد که تمامی مسیر دارای جاده خاکی است و 8 کیلومتر مانده به پلنگ آباد اصلا مسیری که شباهت به راه و جاده روستایی داشته باشد، نداشت. تا اینکه بسیج سازندگی محور کار عملیاتی برای ایجاد جاده و طرح از آبخیز تا جالیز در روستای پلنگ‌آباد شده و قبل از اجرای طرح آبخیزداری، مسیر روستا را هموار و قابل دسترسی کردند. مسیری که هیچ ارگان و نهاد دولتی و حتی بخش خصوصی حاضر به انجام کار و استفاده از ماشین‌آلات جهت کار در این منطقه نبوده چراکه سختی‌های زیادی داشته اما بسیج سازندگی خراسان‌ جنوبی با استفاده از ماشین‌آلاتی که در اختیار سپاه است مسیر دسترسی به روستای پلنگ‌آباد را هموار کرد.

بیشتر بخوانید   انتقاد از عدم پرداخت مطالبات رسانه ها ازسوی ادارات خراسان جنوبی

روستای پلنگ آباد از جمله محدود روستاهای خراسان جنوبی است که پس از گذشت 45 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، برق، گاز و تلفن ندارد. تعدادی از خانه های روستا پنل خورشیدی دارد و این پنل‌ها فقط برای تولید برق روشنایی است و به دلیل ذخیره نشدن نمی‌توان برای برق لوازم از جمله یخچال استفاده کرد.

اهالی این روستا به گاز طبیعی هم دسترسی ندارند و عمده کار پخت و پز را با آتش و هیزم انجام می‌دهند و محدود خانوارهای کپسول گاز مایع دارند. تلفن ثابت نداشته و آنتن‌دهی تلفن همراه در این روستا به سختی و با رفتن روی ارتفاعات امکان‌پذیر می‌شود و تنها از نعمت لوله کشی آب شرب برخوردار هستند.

زمین‌های کشاورزی و باغات در این روستا هنوز پابرجاست و دل اهالی به همین طبیعت و سرسبزی گرم است و حال با اجرای طرح از آبخیز تا جالیز کشاورزی در روستای پلنگ آباد قوت خواهد گرفت. اهالی پلنگ‌آباد از همت و کار تیمی مسئولان دستگاه‌های مختلف استان که دست به دست هم داده و ابتدا راه روستا را هموار و بعد قنات را احیا کردند بسیار خوشحال بوده و دعای خیر می‌کنند و لابه‌لای صحبت‌هایی که می‌کنند از مسئولان دستگاه‌هایی که فقط به روستا رفته و هیچ کاری نکردند هم اشاره‌ای دارند.

حال که روستای پلنگ‌آباد به مسیر همواری دست پیدا کرده اهالی انتظار دارند سایر زیرساخت و امکانات نیز برای این روستا فراهم شود چراکه این منطقه به لحاظ داروهای گیاهی به ویژه آنغوزه بسیار غنی است. جمعیت قالب روستا جوان است و دانش آموز هم دارد اما به دلیل نداشتن مدرسه دانش آموزان برای تحصیل به اِرسک می‌روند.

این روستا که شاید در پیج و خم کوه‌های سر به فلک کشیده منطقه گم شده و مهجور بود، شهیدپرور نیز است و جوانی از جوانان برومندش را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده بود.

تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی اجرای طرح از آبخیز تا جالیز در خراسان جنوبی که برای مراسم افتتاح طرح‌های محرومیت‌زدایی در پلنگ‌آباد حضور داشتند بر اجرای موفق کار تیمی تاکید داشته و راغب به اجرای طرح‌ها با رویکرد کار تیمی و همکاری بودند‌.

طی گشت و گذاری که در روستا و عبور از خانه‌های قدیمی روستا داشتم متوجه ساخت‌و‌سازها جدیدی در روستا شدم که مشخص بود مربوط به چند روز قبل است و این یعنی با ایجاد راه دسترسی روستایی امکان ساخت و ساز برای اهالی فراهم شده است.

بیشتر بخوانید   رشد 18 درصدی طلاق توافقی در خراسان جنوبی

ایجاد راه روستایی برای پلنگ‌آباد گویی مانند یک شاهرگ حیاتی برای جان بخشیدن به این روستا بوده و آبی که با طی مسیر از بالادست به قنات روستا می‌رسد مشابه جریان و پمپاژ خون در قلب تپنده روستا؛ همان استخر آب کشاورزی که دلیل حیات و زندگی در روستا می‌باشد، شده است.

سردار محمدرضا مهدوی در زمینه این طرح محرومیت‌زدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: چند روستا و محلات عشایری در منطقه پلنگ‌آباد است که فاقد هر گونه راه بوده و طی سال‌های متمادی دستگاه‌های اجرایی  تلاش زیادی کردند تا به اهالی روستاها و مناطق عشایری خدمات‌دهی کنند اما به دلیل نبود راه دسترسی به روستاها با مشکل مواجه بودند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی هر چه تلاش کردند نتوانستند خدماتی که لازم است را ارائه دهند، عنوان کرد: حجم کار به گونه‌ای بالا بود که می‌طلبید یک کار تیمی صورت بگیرد و همه دستگاه‌های اجرایی در کنار هم قرار گرفته و هر کس به تناسب تخصصی که دارد کار را پیگیری کند تا مشکل مردم و عشایر منطقه حل شود‌.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی اظهار کرد: به لطف خدا طی یک سال گذشته بسیج سازندگی به عنوان محور پیش‌قدم شد و به عنوان اولین گام باید راه روستا هموار می‌شد که با ایجاد راه به طول 8 کیلومتر در مسیر کوهستانی راه دسترسی ایجاد و با پای کار آمدن سایر دستگاه‌ها خدمات رسانی به مردم روستایی و عشایر صورت پذیرفت.

مهدی هنری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: یکی از معضلاتی که روستاهای عشایری بخش ارسک بشرویه داشت در زمینه نداشتن جاده و راه دسترسی به روستاها بود.

وی با بیان اینکه در این شرایط امکان خدمات رسانی به روستاها فراهم نبود، افزود: اعتباراتی در این زمینه از طرف فرمانداری مصوب می‌شد اما به دلیل نداشتن جاده و راه دسترسی امکان اجرا میسر نبود.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: باتوجه به اولویتی که وجود داشت و پیگیری‌هایی که از بخش خصوصی و دستگاه‌های مختلف انجام شد و به دلیل صعب العبور بودن منطقه حضور ماشین آلات به صورت شخصی وجود نداشت.

بیشتر بخوانید   تکمیل راه آهن خراسان جنوبی نیازمند 3700 میلیاردتومان اعتبار/ مردم و رسانه‌ها از این پروژه‌های سنگین حمایت کنند

هنری به درخواست عنوان شده از اداره کل عشایری استان به بسیج سازندگی اشاره و عنوان کرد: با توجه به امکانات و تجهیزاتی که در اختیار بسیج سازندگی سپاه استان است، ابتدای کار را بسیج سازندگی خراسان‌ جنوبی ورود کرد. بسیج سازندگی کار بازگشایی مسیر صعب‌العبور منطقه به طول 8 کیلومتر را انجام داد و زمینه خدمات‌رسانی به روستاهای مختلف در این بخش فراهم شد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: وقتی جاده که آرزوی چندین ساله مردم بود محقق شد، پروژه از آبخیز تا جالیز هم با همکاری منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در بالادست قنوات اجرایی شد. تأمین اعتبار قنات، احیای قنات و استخر ذخیره آب توسط جهاد کشاورزی و امور عشایری انجام شده است. کار اجرایی احیای قنات توسط بسیج سازندگی صورت پذیرفت. برای این مجموعه پروژه‌ها حدود 10 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی تاکید کرد: مجموعه پروژه‌ها نمونه و الگوی مشارکتی موفق بین کارهایی است که با محوریت مجموعه بسیج و سپاه و هماهنگی و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان ازجمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، امور عشایری، فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی استان صورت گرفته است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اثربخشی مشارکت مردم در این پروژه‌ها، گفت: امروز به دنبال این هستیم که این مدل‌ها و روش‌های مشارکتی بین دستگاه‌ها را در نقاط مختلف پیاده کنیم. اگر محوریت و ورود برای ایجاد جاده روستای پلنگ‌آباد  توسط سپاه و بسیج سازندگی انجام نمی‌شد سال‌ها مردم این منطقه از خدمات بی‌بهره بودند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت منطقه در مورد گیاهان دارویی و برداشت آنغوزه در این محدوده یکی دیگر از تأثیرات ایجاد جاده روستای پلنگ‌آباد که برای مردم شهرستان ایجاد خواهد کرد، موضوع کشاورزی و گیاهان دارویی است. طرح های آبخیزداری که انجام می‌شود مربوط به حوزه آبخیز نهرین طبس است و حجم وسیعی از حوزه آبخیز را تحت پوشش قرار خواهد داد.

هنری به جزئیات افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های محرومیت‌زدایی روستاهای منطقه عشایری بخش ارسک بشرویه اشاره و بیان کرد: اجرای 4 سازه آبخیزداری با اعتبار 36 میلیارد ریال و 11 روستای بهره‌مند، احداث استخر ذخیره آب با اعتبار هزینه شده 2 میلیارد ریال و 24 خانوار بهره‌مند، احیا جاده پلنگ‌آباد با اعتبار 48.5 میلیارد ریال و 5 روستا بهره‌مند و احیا و مرمت قنات با اعتبار 10.5 میلیارد ریال و 24 خانوار بهره‌‌مند ازجمله مجموعه پروژه‌ها افتتاحی بوده است.

انتهای پیام/ 102/.

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها