۱۲ آبان؛ سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی آغاز می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: همزمان با سراسر کشور ۱۲ آبان سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی نیز آغاز می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، حمید جهانشاهی در نشست خبری  با بیان اینکه اول آبان ماه روز آمار و برنامه ریزی است، اظهار داشت: لازمه یک حکمرانی مطلوب وجود نظام آماری شفاف و مطلوب در بخش‌های مختلف دارد.

وی بیان کرد: آمار و برنامه‌ریزی لازم و ملزوم و همزاد و همراه همدیگر بوده و هر دو جزو ابزارهای توسعه به شمار می‌روند. در دنیای امروز هر چه مباحث آماری و آمار به روزتر باشد برنامه‌ریزی دقیق تر و تصمیمات بهتری گرفته می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان دارای معاونت‌های مختلفی از جمله آمار، اطلاعات، بودجه، فنی، آموزشی، انسانی و مباحث پشتیبانی است گفت: تنها معاونت آمار و اطلاعات این سازمان در سال 30 طرح آماری را در دست اقدام دارد. این معاونت سرشماری عمومی کشاورزی کشور را در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد.

سرشماری کشاورزی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است 

جهانشاهی ادامه داد: با توجه به فاصله گرفتن از آخرین سرشماری و تحولات سریع بخش کشاورزی اجرای سرشماری کشاورزی در سال 1403 ضرورتی اجتناب ناپذیر است. تاکنون پنج دوره سرشماری کشاورزی در کشور برگزار شده که امسال ششمین دوره آن انجام می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه توسعه پایدار در بخش کشاورزی نیاز به یک آمار متقن دارد که در نهایت امنیت غذایی را تامین می‌کند، گفت: خراسان جنوبی در تولید محصولات استراتژیکی چون زرشک، زعفران، عناب، پسته و گل نرگس رتبه برتر را در کشور دارد که بدون شک سرشماری کشاورزی در استان اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید   زمان واریز یارانه نقدی تیر ماه اعلام شد

وی از آغاز سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی از 12 آبان همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: این سرشماری تا 26 آذرماه یعنی تا 45 روز ادامه خواهد داشت. در خراسان جنوبی 28 درصد اشتغال مربوط به بخش کشاورزی است و از لحاظ ارزش افزوده نیز 21.3 درصد از ارزش افزوده در گرو مباحث کشاورزی است و اهمیت بخش کشاورزی در استان بسیار زیاد است‌.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش‌های لازم انجام شده تا برای سرشماری مشکلی پیش نیاید، افزود: استان خراسان جنوبی استانی بزرگ و پهناور و سومین استان پهناور کشور است که البته پراکندگی کار آمارگیری را با مشکل رو به رو می‌کند که در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است.

جهانشاهی با بیان اینکه نیاز به اطلاع رسانی گسترده در این زمینه است، یادآور شد: ما رسانه‌ها را به عنوان بازوی خود در بحث سرشماری داریم چرا که سرشماری امروز پایه برنامه‌ریزی ما برای 10 سال آینده است.

اجرای طرح سرشماری کشاورزی در ۳۵۸۷ آبادی خراسان جنوبی

قائم مقام مدیر اجرای سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: ۳۱ شهر و ۳ هزار و ۵۸۷ آبادی استان زیر پوشش طرح سرشماری کشاورزی قرار می‌گیرند.

جواد لطفی ضمن تبریک روز اول آبان به نام روز برنامه‌ریزی اظهار داشت: 12 آبان ماه سرشماری کشاورزی را در پیش داریم که اقداماتی نیز در این راستا انجام شده است.

وی بیان کرد: اطلاعات مورد جمع‌آوری از پرسش‌نامه بهره‌برداران بخش کشاورزی شامل اطلاعات بهره‌بردار، اراضی کشاورزی، محصولات سالانه زراعی، محصولات دائمی باغی، پرورش دام، پرورش طیور، فهرست واحد‌های پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم، واحدهای گلخانه‌ای و…خواهد بود.

بیشتر بخوانید   "رمضان‌خوانی" در خراسان جنوبی +فیلم

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه این سرشماری هر 10 سال انجام می‌شود، گفت: در سال 93 نیز این سرشماری در کشور و در خراسان جنوبی انجام شد.

وی ادامه داد: طبق سرشماری در سال 93 تعداد 4 میلیون بهره‌بردار کشاورزی شناخته شدند که از این تعداد  83 هزار بهره‌بردار مربوط به استان خراسان‌ جنوبی بودند.

لطفی با اشاره به اینکه این سرشماری کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، افزود: ازجمله مزایای الکترونیکی انجام‌شدن سرشماری می‌توان به افزایش سرعت کار، کاهش هزینه‌ها و خطاها و کاهش نیروی انسانی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه کار حوزه‌بندی این سرشماری در استان دو ماه طول کشید، گفت: حوزه‌بندی بدین شکل بود که محدوده انجام کار را مشخص کنیم که مأمور آمارگیر آن محدوده‌ای که بخواهد کار خود را انجام دهد را بداند تداخلی ایجاد نشود.

قائم مقام مدیر اجرای سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی ادامه داد: 90 مأمور آماری این کار را در استان انجام خواهند داد و تعداد خانوار و تعداد بهره‌بردار نیز در حوزه بندی انجام و اطلاع رسانی و تبلیغات نیز در حال انجام است.

لطفی افزود: آمارگیران ما در حال آموزش و انتخاب هستند و در مجموع برای این سرشماری سه مرحله آموزش در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که نتایج اولیه سرشماری را تا پایان سال اعلام کنیم، گفت: این سرشماری در 31 شهر و 3 هزار و 587 آبادی خراسان جنوبی انجام می‌شود.

قائم مقام مدیر اجرای سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: به کشاورزان این اطمینان را می‌دهیم که اطلاعات آنها کاملاً محرمانه بوده و به هیچ وجه بر روی موضوعاتی چون یارانه و مالیات و…. تأثیری ندارد.

بیشتر بخوانید   پیام تبریک مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به مناسبت عید غدیر خم

انتهای پیام/ 103

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها