دسته‌بندی‌های خبر: اخبار برگزیده استان، اقتصادی، حمل ونقل
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 مرداد 1404 - 12:57
کد خبر : 68846
| نویسنده: محمد قربانی

ایستگاه به ایستگاه با ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی/ بازدید اهالی رسانه پروژه راه آهن

ایستگاه به ایستگاه با ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی/ بازدید اهالی رسانه پروژه راه آهن
۳۰نفر از اهالی رسانه خراسان جنوبی از قطعه ۱۴تا ۲۰ راه آهن خراسان جنوبی بازدید کردند.

به گزارش”  پیام خاوران” حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل و نقل‌، نقش عمده‌ای را در عرصه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی استان‌ها ایفا می‌کند و به واسطه مزایای خاص و نسبی که در مقایسه با سایر بخش‌های حمل و نقل از جمله هوایی‌، جاده‌ای و دریایی دارد، توانسته سهم قابل توجهی را در حوزه حمل و نقل به خود اختصاص دهد.

خراسان جنوبی به دلیل مرز مشترک با افغانستان و هم مرز بودن با چند استان بزرگ کشور که قابلت های مهمی در زمینه گردشگری، اقتصادی و زیارتی دارند باید برای رشد اقتصادی استان از زیر ساخت‌های شبکه حمل و نقل ریلی بهره مند شود.

توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بدون تردید در زیرساخت و توسعه متوازن و پایدار استان نقشی اساسی داشته و دارای اولویت بالایی می‌باشد. همچنین سهم تعیین کننده آن در تولید ناخالص ملی و نقش پیش نیاز آن در توسعه بخش‌های اقتصادی، تجارت، صنعت، کشاورزی و دیگر زیر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و به ویژه اشتغال‌زایی بالای آن قابل انکار نیست.

از ابتدای تأسیس استان خراسان جنوبی موضوع اتصال استان به راه‌آهن سراسری همواره به‌عنوان یک مطالبه مهم مردمی مطرح بوده و پیگیری‌های فراوانی تاکنون از سوی مدیران اجرایی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

نبود خط آهن در خراسان جنوبی از مهم‌ترین موانع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و وجود محصولات کشاورزی راهبردی و نیز فرآوری این محصولات و رسیدن به بازارهای هدف مستلزم وجود زیرساخت‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه ریلی است.

هم‌اکنون از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی فقط شهرستان طبس در غرب استان به راه‌آهن سراسری متصل است و اداره کل راه آهن شرق نیز در این شهرستان قرار دارد.

این مسیر بخشی از راه‌آهن ملی زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد به طول تقریبی ۹۱۰ کیلومتر است که در سه بازه اجرایی شامل زاهدان – زابل – مرز میلک، زابل – بیرجند و بیرجند – یونسی (در خراسان رضوی) در حال اجراست. پروژه از زاهدان آغاز شده و با عبور از شهر زابل و مرز میلک در سیستان و بلوچستان، وارد خراسان جنوبی شده و از شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قائن عبور می‌کند.

در ادامه، مسیر با عبور از گناباد در خراسان رضوی به ایستگاه یونسی متصل شده و از آنجا به شبکه ریلی کشور و شهر مشهد مرتبط می‌شود. همچنین از جنوب کشور نیز از طریق راه‌آهن موجود زاهدان – بم و پروژه در حال اجرای چابهار – زاهدان به شبکه سراسری وصل خواهد شد..

به همت استانداری خراسان جنوبی_خانه مطبوعات و راه و شهرسازی استان تو رسانه ای متشکل از ۳۰خبرنگار از قطعه ۱۴تا ۲۰ راه آهن شرق بازدید کردند.

انتهای پیام/۲۵۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.