کارت ملی هوشمند در طول سالیان متمادی برای امور اداری و بانکی جایگزین شناسنامه شده است، اما شناسنامه در اکثر موارد ازجمله ثبتنام در مدارس، دانشگاهها، ازدواج و خریدوفروش، جایگاه و ارزش قانونی و اداری خود را حفظ کرده است؛ و نمیتوان در صورت نبود شناسنامه از کارت ملی قدیمی و حتی هوشمند استفاده کرد.
اگر شناسنامه شما فاقد عکس است و سن شما بالای ۱۵ سال است، میتوانید برای دریافت آن اقدام کنید. برای این مرحله به اصل شناسنامه، گواهی اشتغال به تحصیل (در بالا و پایین گواهی پیوست) و دو تصویر نیاز دارید. عکس ۳ در ۴ با پسزمینه سفید، مشابه عکس روی گواهی است که شامل مهر مدرسه در پشت آن است. برای عکسبرداری از شناسنامه، فرد باید مراجعه حضوری به دفتر پیشخوان یا مرکز ثبتاحوال داشته باشد.
اگر شناسنامه خود را گم کردید، باید بلافاصله آن را به کلانتری منطقه خود گزارش دهید تا از سوءاستفادههای احتمالی جلوگیری شود. سازمان ثبتاحوال تنها مرجع ارائه شناسنامه است. اولین قدم باید مراجعه به اداره ثبتاحوال محله شما باشد.
در صورت مفقود شدن شناسنامه دریکی از ادارات یا مؤسسات دولتی، طبق بند ۴ بخشنامه و اعلام آن مرجع، به دستور مدیرکل استان شناسنامه صادر و با مفقودکننده شناسنامه برخورد قانونی خواهد شد. در حقیقت شناسنامه سند هویتی افراد است و برای دفاع از حقوق خود باید آن را حفظ کنند.
علاوه بر این مورد، باید شماره ملی خود را به خاطر بسپارید تا در صورت نیاز بهراحتی به اطلاعات هویتی خود دسترسی داشته باشید. از طرف دیگر ایجاد هرگونه تغییر یا سوءاستفاده در شناسنامه جرم است که پیگرد قانونی دارد.
در صورت یافتن مدرک لازم بر اساس گزارش سامانههای مربوطه، باید به اداره پست یا اداره ثبتاحوال که آدرس آن در سامانه الکترونیکی ثبتاحوال منتشرشده است مراجعه و نسبت به دریافت آن اقدام نمایید. بااینحال، اگر اسناد مفقود در مدتزمان معقول پیدا نشد، افراد باید گواهی تولد المثنی را درخواست کنند. افرادی که کارت ملی یا شناسنامه خود را بهاشتباه جا انداختهاند، میتوانند با استفاده از سایت سازمان ثبتاحوال و سامانه خدمات الکترونیکی، مکان آنها را پیدا کنند. به گفته مسئولان سازمان ثبتاحوال، با آماده شدن شرایط ردیابی شناسنامه و کارت ملی مفقودشده در درگاه الکترونیکی سازمان ثبتاحوال کشور، همهروزه استعلامهای متعددی از طریق سامانه مذکور برای ردیابی مدارک شناسایی در میان شناسنامههای کشفشده انجام میشود.
از یابنده اسناد هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی یا گواهینامه خواستهشده است که آن را در صندوق پستی قرار داده و یا به اداره ثبتاحوال بسپرند. در مرحله اولیه، افرادی که مدارک شناسایی آنها مفقود است، باید در بازه زمانی تعیینشده به دو سامانه سازمان ثبت احوال و سازمان پست یافته مراجعه کرده و نسبت به پیگیری مدارک هویتی گمشده خود اقدام کند.
اگر نتوانستید شناسنامه مفقودشده را پیدا کنید، باید شناسنامه المثنی را از اداره ثبتاحوال منطقه و محل زندگی خود دریافت کنید. ادارات ثبتاحوال محل سکونت تنها مرجع برای اخذ شناسنامه المثنی میباشند. اگر شناسنامه المثنی مفقود شود، افراد بالای ۱۸ سال، خودشان میتوانند برای صدور شناسنامه المثنی خود اقدام کنند. افراد زیر ۱۸ سال یا مجرد میتوانند از طریق پدر یا پدربزرگ پدری، مادر یا قیم قانونی خود درخواست گواهی تولد المثنی کنند. در صورت مفقود شدن شناسنامه در اثر حوادث غیرمترقبه مانند سیل یا زلزله، ارائه گواهی محلی الزامی نیست. علاوه بر این، افراد زیر ۱۸ سال که دارای گواهی بلوغ صادرشده از دادگاه هستند، میتوانند برای صدور گواهی تولد المثنی اقدام کنند.
اولین شناسنامه المثنی یک ماه پس از درخواست و با تصمیم رئیس اداره ثبتاحوال صادر میشود و دومین سه ماه پس از درخواست و با تصمیم رئیس اداره ثبتاحوال صادر میشود. سومین شناسنامه المثنی با تصمیم مدیرکل ثبتاحوال استان صادر و پس از شش ماه صادر میشود.
در صورت کشف شناسنامه قدیمی، گیرندگان شناسنامه جدید باید ظرف مدت ۱۰ روز شناسنامه را به اداره ثبتاحوال ارائه کنند. چنانچه کمتر از یک سال از صدور شناسنامه المثنی نگذشته باشد، با بررسیهای مقتضی و تصمیم رئیس اداره، شناسنامه المثنی باطلشده و شناسنامه قبلی به متقاضی مسترد خواهد شد.
برای آنکه بتوانید از خارج از کشور برای صدور شناسنامه المثنی اقدام کنید، نیاز به مدارکی است. موارد زیر ازجمله این مدارک هستند:
برای شناسنامه المثنی، فردی که شناسنامه او مفقودشده است، باید به دفاتر پیشخوان دولت یا ثبتاحوال مراجعه کند تا مراحل اولیه ازجمله ارائه مدارک و … انجام شود. اگر فردی در شهری غیر از شهر محل تولد خود زندگی میکند، میتواند در شهر محل سکونت خود درخواست دهد و محدودیتی برای این افراد وجود ندارد.
انتهای پیام/ 102