به گزارش “پیام خاوران” میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی امروز در جلسه بررسی وصعیت پروژه راه آهن استان گفت: پروژه راهآهن استان با پیشرفت قابل توجه و روند رو به رشد، یکی از اولویتهای مهم توسعهای منطقه و کشور به شمار میرود.
وی بیان کرد: با پیگیریهای استاندار و نمایندگان مجلس، پروژه راهآهن کریدور شمال ـ جنوب با سرعت مناسب در حال اجراست و نقش کلیدی در تسهیل حمل و نقل بار و مسافر دارد.
مودی تصریح کرد: طول مسیر پروژه حدود ۹۱۷ کیلومتر است که استان خراسان جنوبی را به شبکه سراسری راهآهن متصل میکند و کریدوری استراتژیک برای ارتباط کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و روسیه از طریق ایران به شمار میرود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش زیرسازی بیش از ۲۳ درصد است و برخی قطعات تا ۹۹ درصد آماده بهرهبرداری شدهاند.
وی ادامه داد: سرعت طراحی برای جابجایی مسافر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای حمل بار ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پیشبینی شده است. پیشبینی میشود در سال اول بهرهبرداری، بیش از ۱.۸ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر از این خط عبور کنند که این اعداد در سال بیستم به ۸.۸ میلیون تن بار و ۱.۷ میلیون مسافر افزایش خواهد یافت.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۴۰۰ نفر نیروی انسانی در پروژه و تزریق بیش از ۲.۶ هزار میلیارد تومان اعتبار، اظهار کرد: با وجود چالشهای فنی، از جمله تونلسازیهای متعدد و شرایط توپوگرافی سخت، عملیات اجرایی با کیفیت و سرعت قابل قبولی در حال انجام است.
مودی بر اهمیت اقتصادی و زیستمحیطی پروژه تاکید کرد و گفت: این راهآهن باعث کاهش بار ترافیکی جادهها، صرفهجویی در مصرف سوخت و تسهیل حمل و نقل ترانزیتی خواهد شد و فرصتهای توسعه معادن و صنایع فولاد منطقه را فراهم میکند.
وی خاطرنشان کرد: با تداوم روند فعلی و حمایتهای مالی صورت گرفته، انتظار میرود پروژه تا پایان سال جاری به مراحل بهرهبرداری برسد و تحولی بزرگ در زیرساختهای حمل و نقل استان ایجاد کند.
پروژه راهآهن «چابهار ـ سرخس» شریان حیاتی توسعه شرق کشور است
سیدمحمدرضا هاشمی امروز در جلسه بررسی وضعیت پروژه راهآهن استان با تأکید بر اهمیت این طرح کلان ملی گفت: پروژه راهآهن چابهار – سرخس، به عنوان مهمترین و بزرگترین پروژه عمرانی و اقتصادی شرق کشور، نقش کلیدی در توسعه متوازن، اتصال کریدورهای بینالمللی و رونق اقتصادی منطقه ایفا میکند.
وی افزود: این پروژه که از چابهار آغاز و تا سرخس امتداد دارد، از اولویتهای حیاتی استان خراسان جنوبی است و خوشبختانه تاکنون با وجود برخی مشکلات مالی، پیگیریهای مؤثری در دولت سیزدهم و چهاردهم به ویژه با حمایتهای رئیس جمهوری انجام شده است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به طولانی بودن مسیر و حجم کار انجامشده گفت: تاکنون چندین جلسه در سطح ملی و استانی از جمله در سازمان برنامه و بودجه برگزار شده و صورتوضعیت پیمانکاران نیز آماده است.
هاشمی از پیشرفت قابل توجه پروژه راهآهن چابهار به سرخس خبر داد و تاکید کرد که با پیگیریهای مستمر و تزریق اعتبار، این پروژه حیاتی برای توسعه شرق کشور که از ۱۸ ماه پیش آغاز شده، با سرعت و جدیت ادامه خواهد یافت.
وی گفت: این پروژه به طول ۴۳۲ کیلومتر در استان خراسان جنوبی شامل ۱۵ قطعه از ۲۳ قطعه مسیر کلی است و تا امروز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. عملیات ساخت ۲۳ تونل به طول ۱۱ کیلومتر در نقاط مختلف آغاز شده و پیشرفت چشمگیری دارد. همچنین پلهای مسیر نیز با جدیت در حال احداث است.
استاندار خراسان جنوی تأکید کرد: پرداخت مطالبات پیمانکاران و کارگران در اولویت قرار دارد و دولت نگاه ویژهای به تسریع روند پروژه دارد.
وی ضمن قدردانی از تلاشهای صورتگرفته، بر پرداخت مطالبات کارگران و اولویتبخشی به معیشت چند هزار نفر نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این پروژه تأکید کرد و خواستار همراهی و همکاری همهجانبه مدیران استانی با این پروژه اولویتدار شد و گفت: لازم است مدیران مربوطه، دغدغه تأمین مالی پیمانکاران را به رسمیت شناخته و برای رفع موانع تلاش کنند. در این راستا، ایستگاه راهآهن بیرجند نیز باید با جدیت پیگیری و تکمیل شود.
وی با اشاره به نقش مهم رسانهها در آگاهیبخشی، از برگزاری تور خبرنگاری و اطلاعرسانی شفاف در خصوص ابعاد این پروژه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مردم باید در جریان اقدامات صورتگرفته قرار گیرند و مشارکت اجتماعی در حمایت از توسعه استان تقویت شود.
هاشمی گفت: دستگاههای اجرایی مکلفاند از این فرصت استفاده کرده و با همافزایی، پروژه راهآهن را به سرانجام برسانند. این پروژه، آینده اقتصادی و ترانزیتی شرق کشور را متحول خواهد کرد.
انتهای پیام/۱۰۲
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰