وجود برخی مغایرت با سایر نظامات، چالش مهم نظام فنی و اجرایی 

دبیر شورای فنی و مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت:مهمترین چالش در نظام فنی و اجرایی موجوددر کشور عدم وجودیکپارچگی و وجود برخی مغایرتها با سایر نظامات موجود است که موجب عدم استفاده بهینه از منابع می‌شود.

محسن عباسی در گفت و گو با “پیام خاوران، با اشاره به پیشینه و چالش های نظام فنی و اجرایی اظهار داشت: پیشینه واژه نظام فني و اجرايي، در آيين‌نامه استانداردهاي اجرايي مصوب 1351 هيأت دولت براي نخستين بار آورده شده بود.

وی با بیان اینکه پس از آن  4 نظام فني و اجرايي تدوين شده است افزود: نظام فني و اجرايي مصوب 1367هيأت وزيران، نظام فني و اجرايي مصوب 1375هيأت وزيران، نظام فني و اجرايي مصوب 1385هيأت وزيران و آیین نامه اجرایی ماده 34 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 08/03/1400 نظام فنی و اجرایی یکپارچه از جمله نظام های فنی و اجرایی تدوین شده است.

دبیر شورای فنی و مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با اشاره به سير تحول نظام فني و اجرايي از سال1367 تا نظام فني و اجرايي سال 1400 بیان کرد: تعیین نقش ها و وظایف نهادهای دست اندر کار در نظام فنی و اجرایی، توجه به روش‌ها و ابزار نوين مانند طرح و ساخت توام، مديريت پروژه، مديريت كيفيت، بيمه و غیره، توجه به توان و مشاركت دستگاه‌هاي اجرايي و تشكل‌ها، توجه به فرآيندهاي پيدايش تا بهره‌برداري طرح‌هاي سرمايه‌اي (مديريت يكپارچه طرح‌هاي سرمايه‌گذاري)، تاکید بر تجاری سازی طرح ها برای توجیه پذیر نمودن برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی، شبکه بانکی و بازار سرمایه از جمله این عوامل است.

عباسی تصریح کرد: در آخرین مصوبه هیات وزیران موضوع مصوبه ۸ خردادماه امسال بر یکپارچگی و تولی گری سازمان برنامه و بودجه تاکید شده است.

بیشتر بخوانید   برای مدیریت کرونا سطح خدمات در پارک‌های خراسان جنوبی کاهش می‌یابد

وی نظام فنی و اجرایی یکپارچه را شامل مجموعه ای از عوامل، اصول، برنامه ها و فرآیندها و اسناد (مقررات ضوابط و دستورالعمل ها) مربوط به مدیریت، پیدایش، پدید آوری و بهره برداری طرح ها سرمایه گذاری و پروژه های ساخت و ساز عنوان کرد.

دبیر شورای فنی و مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه افزايش كارآمدي و اثربخشي طرح‌ها و پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري و ساخت و ساز  از جمله اهداف این نظام است یادآور شد: نظام فني و اجرايي كشور يكي از زير بناهاي رشد اقتصادي دانايي محور است.

عباسی به نظام های حاکم بر ساخت و ساز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: نظام فني و اجرايي طرح هاي عمراني کشور، نظام فني و اجرايي پروژه هاي نفت و گاز، نظام فني و  اجرايي پروژه هاي شهرداري ها و نظام مهندسي و کنترل ساختمان از جمله ارکان این نظام هستند.

وی به چالش های نظام فنی و اجرایی موجود در کشور اشاره کرد و افزود: عدم يکپارچگي اين نظام ها(تعدد، تنوع و بعضا تعارض در رويه ها، استانداردها و غیره)، عدم تطبيق بسياري از بخش ها با عرف ها و مقررات بين المللي( مانند در شرايط عمومي پيمان، آيين نامه هاي تشخيص صلاحيت، ضوابط و…)، مشکلات در تطبيق اسناد بالادستي و ضوابط و مقررات اجرايي، تعدد و تعارض نهادهاي درگير، بهره وري پايين و ناکارامدي بخش هايي از اين نظام ها، مشخص نبودن شاخص توسعه اي مورد نظر به ويژه توسعه پايدار و رابطه برنامه ها و طرح ها با اين شاخص ها از جمله این چالش ها است.

بیشتر بخوانید   انجام مبادلات تجاری از دو معبر مرزی خراسان جنوبی

دبیر شورای فنی و مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: مهمترین چالش عدم وجود یکپارچگی و وجود برخی مغایرت ها با سایر نظامات موجود است که موجب عدم استفاده بهینه از منابع و برخی ناهماهنگی ها در فضای کسب و کار می شود.

 انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها