انجام مبادلات تجاری از دو معبر مرزی خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: مبادلات تجاری از ۲ معبر مرزی خراسان جنوبی در حال انجام است و ما علاقه‌مند و پیگیر هستیم که مرزهای خراسان جنوبی را در این زمینه فعال‌تر کنیم.

به گزارش “پیام خاوران“، حمید ملانوری در جمع خبرنگاران به تشریح اقدامات انجام شده در راستای افزایش مبادلات مرزی با کشور افغانستان و فعالسازی بازارچه‌های مرزی که مورد تأکید رئیس جمهوری است پرداخت و اظهار داشت: با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در چهار معبر مرزی ماهیرود، یزدان، دوکوهانه و گلورده خراسان جنوبی امکانات، نیروی انسانی، تشکیلات ادارای و  زیرساخت‌های خوبی مستقر شده است.

وی افزود: با این وجود از مجموع چهار معبر مرزی خراسان جنوبی تا ۲ یا سه ماه قبل فقط مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال بود و معابر مرزی دوکوهانه، یزدان و گلورده غیرفعال بودند و علیرغم اینکه زیرساخت‌ها و امکانات ما در بازارچه‌های مرزی فراهم بود، دولت افغانستان درخصوص بازگشایی بازارچه‌ها موافقت نمی‌کرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اخیرا با توجه به وضعیتی که در افغانستان به وجود آمده، علاوه بر اینکه بازارچه ماهیرود بسته نشده و به فعالیت خود ادامه داده است، معبر مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه را نیز ابتدا در قالب خرده‌فروشی فعال کردیم.

ملانوری گفت: در حال حاضر در مرز یزدان روزانه ۱۰ کامیون کالا مبادله می‌شود و مرزنشنیان روستای “کلاته نظر” افغانستان با بیش از ۶ هزار نفر جمعیت مایحتاج خود را از بازارچه مرزی یزدان تامین می‌کنند، بخش دیگری از کالایی که تجار منطقه متقاضی هستند نیز از این معبر عبور می‌کند.

وی افزود: در ۲ معبر مرزی گلورده شهرستان درمیان و دوکوهانه شهرستان نهبندان آمادگی برای بازگشایی را داریم و در قالب تفاهم‌هایی که بین تجار ما و تجار افغان به وجود می‌آید و هماهنگی‌هایی که از سمت افغانستان انجام می‌شود، امیدواریم به‌زودی راه‌اندازی شوند و در این خصوص بازگشایی گلورده در شهرستان درمیان محتمل‌تر و زودتر است.

بیشتر بخوانید   امر به معروف و نهی از منکر مورد بی مهری قرار گرفته است

وی اظهار داشت: در زمینه بازگشایی بازارچه دوکوهانه هم ما آمادگی داریم اما زیرساخت‌های کشور افغانستان آماده نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان به طول ۳۳۱ کیلومتر دارای بیشترین مرز مشترک ایران با افغانستان در شرق کشور و دارای چهار شهرستان مرزی است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم و به لحاظ سازمانی و اداری هیچ مشکلی در مبادلات مرزی نداریم.

وی درباره مشکل رانندگان حامل سوخت که مقصد آنها تخلیه بار در گمرک ماهیرود است اما باید برای نوبت‌گیری حضوری به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مراجعه کنند گفت: در این زمینه یک دستورالعمل پیشنهادی را اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به استانداری ارائه کرده که در دست بررسی است و در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی مطرح و هر تصمیمی در این جلسه‌ گرفته شود، اجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها