ثبت فرش دستباف خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی کشور

خراسان جنوبی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت فرش دستباف طرح سعدی مود استان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران” وحید بهفرنژاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه شورای عالی ثبت آثار منقول کشور که روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد فرش دستباف طرح سعدی مود استان خراسان جنوبی ثبت شد.

معاون میراث‌ فرهنگی خراسان جنوبی بیان کرد: مود شهر کوچکی در ۳۵ کیلومتری شرق شهر بیرجند باسابقه فرش‌بافی قبل از دوره صفویه است. تجدید حیات این هنر در این منطقه از اواخر دوره قاجار بوده که ازجمله بزرگ‌ترین مراکز فرش‌بافی در جنوب خراسان است.

بهفرنژاد افزود: فرش مود از فرش‌های اصیل و قدیمی منطقه است که از سبک کلی فرش خراسان متأثر بوده و همراه با ویژگی‌های محلی و منطقه‌ای به‌عنوان فرش شاخص منطقه شناخته می‌شود. طرح فرش سعدی طرحی ربعی است که توسط فردی به نام حسین دستجردی ساکن مود برای نخستین بار طراحی‌شده است.

معاون میراث‌ فرهنگی خراسان جنوبی بیان کرد: در طراحی فرش، طراح نقشه را بر روی پارچه کرباس که خود خط‌کشی کرده می‌کشد سپس به نقطه کردن آن‌ها می‌پردازد. این طرح لچک و ترنج است که درزمینه گل‌های پیچ‌درپیچ مخلوط اسلیمی کار شده است؛ لچک، ترنج و زمینه هرکدام نقش مجزایی دارند و نقش‌ها به‌هیچ‌وجه درهم ادغام نمی‌شوند. ترنج آن به گل آفتابگردان و یا خورشید شبیه است که معمولاً سر ترنج یا سماور نیز دارد.

بهفرنژاد افزود: یکی از شاخص‌ترین فرش‌های بجای مانده از طرح سعدی یک قطعه فرش ۱۲ متری است که در شهر بیرجند بافته شده است. گره این فرش نامتقارن لول باف است و تار و پود، رنگرزی گیاهی بارنگ‌های سورمه‌ای لاکی و پیازی داشته و دارای یک حاشیه بزرگ و شش حاشیه کوچک است.

بیشتر بخوانید   ششمین محموله امدادی خراسان جنوبی آماده ارسال برای سیلزدگان است

وی یادآور شد: اندازه دقیق این فرش ۴۲۴ در ۳۲۲ سانتیمتر است. این فرش امروزه در نمایشگاه فرش‌های دستبافت باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند نگهداری می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها