هنر هفتم در خراسان جنوبی وضعیت مطلوبی ندارد

هنر هفتم در خراسان جنوبی وضعیت مطلوبی ندارد و می‌طلبد تمام دستگاه‌های فرهنگی دولتی تا بخش خصوصی و مردم کمک کنیم تا چراغ سینماها در استان خاموش نشود. 

به گزارش “پیام خاوران”، هنر هفتم این روزها در خراسان جنوبی حال خوشی ندارد و گیشه‌ها خالی است و فعالان این حوزه با سختی فراوان چراغ سینماها را روشن نگه داشته‌اند. در خراسان جنوبی سینماها با سختی‌های اقتصادی، بی توجهی‌ها و گاه عدم استقبال مخاطب رو به رو بوده‌اند ما با وجود این ثابت قدم در عرصه هنر باقی مانده‌اند تا همچنان جوانان خراسان جنوبی بتوانند فیلم‌های روز کشور را مشاهده کنند.

افزایش قیمت بلیط گاهی مردم را از رفتن به سینما پشیمان می‌کند

محمدنژاد یکی از شهروندان بیرجندی با بیان اینکه بسیاری از جوانان تمایل دارند که ساعاتی از اوقات فراغت خود را با دیدن یک فیلم خوب بگذرانند، گفت: اما گاهی افزایش قیمت بلیط آنهارا پشیمان می‌کند و مردم به هر علتی که راهی سینما می‌شوند دوست دارند که با رضایت از سالن سینما خارج شوند.

دهقانی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز بیان کرد: در ایام نوروز که مردم اوقات فراغت بیشتری دارند باید زمینه حضور مردم در سینماها سهل‌تر شده و حتی مشوق‌هایی برای آنان در نظر گرفته شود چرا که تنها در این صورت تماشای فیلم در سینما بین مردم نهادینه می‌شود اما متاسفانه امسال در ایام نوروز شاهد افزایش قیمت بلیط بودیم.

وی بیان کرد: مهمترین مؤلفه‌ای که باعث جذب مردم به سینما می‌شود، محتوای فیلم‌ها است در حالی که برخی از فیلم‌ها از جنبه کیفی برای مخاطب جذابیتی ندارد.

رسیدن به وضعیت مطلوب سینما در استان نیاز به حمایت و نگاه ویژه دارد 

رئیس امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه در حال حاضر سینما نسبت به زمان کرونا شرایط بهتری دارد اما با شرایط قبل از کرونا هنوز فاصله داریم، گفت: درصد مخاطبی که قبل از شرایط کرونا در سینماها بودند را هنوز نداریم.

بیشتر بخوانید   شاخص‌های حوزه فیلم و سینما در خراسان جنوبی ارتقاء یابد

حسین واحدی، ادامه داد: رسیدن به وضعیت مطلوب سینما در استان نیاز به حمایت و نگاه ویژه دارد.

وی با بیان اینکه ادارات با سینما میانه خوبی ندارند بیان کرد: حتی فیلم‌های ارزشی و فیلم‌های آموزنده و فیلم‌هایی که اندیشه شهدا را  بازنشر می‌دهند نیز علیرغم مکاتبات فراوان استقبال چندانی از سوی ادارات نمی‌شود.

مدیر سینما بهمن بیرجند تاکید کرد: هر چقدر استقبال مخاطب بیشتر شود در نگاه کلان هم حمایت بیشتری از سینما می شود و در این راستا ادارات و نخبگان فرهنگی باید در ترویج فرهنگ سینما رفتن ما را یاری دهند.

رئیس امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی تصریح کرد: وضعیت سینما بهمن نسبت به سینماهای دیگر در استان بهتر است اما این سینما هم سوددهی آنچنانی ندارد.

واحدی، با تاکید بر اینکه فیلم‌هایی که در این سینما اکران می‌شود به روز و همزمان با سینماهای تهران است، گفت: با این اوضاع هم با شرایط ایده آل فاصله داریم و رسیدن به شرایط ایده آل همتی بزرگ می‌طلبد‌.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم برای همه تشکل‌های مردمی و ادارات خیلی از فیلم‌ها را به صورت نیم بها در اختیار بگذاریم، یادآور شد: اگر ادارات پای کار باشند چراغ سینماهای استان بیشتر روشن می‌شود.

وجود دو دستگاه سینمای سیار برای شهرستان‌های فاقد سینما 

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: این استان با جمعیت بیش از 40 هزار دانشجو و نرخ جمعیت جوان تنها در سه شهرستان سینمای فعال دارد.

سیدعلی زمزم با تاکید بر اینکه برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی از نبود سینما رنج می‌برند، بیان کرد: به نظر این مشکل با ایجاد سینمای روباز حل نمی‌شود چون سینمای روباز با توجه به اقلیم استان (گرمای هوا در روز و گرد و خاک در برخی از شب‌ها) با استقبال رو به رو نخواهد شد.

بیشتر بخوانید   رونمایی از طرح‌های قرارگاه شهید آوینی در خراسان جنوبی

وی از وجود دو دستگاه سینما سیار خبر داد و افزود: در شهرهای فاقد سینما می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

زمزم در زمینه سرانه صندلی در این استان، تصریح کرد: سرانه صندلی در سینماهای استان به ازای هر 560 نفر یک صندلی است که در کشور به ازای هر400 نفر یک صندلی و نرم استاندارد به ازای هر 100 نفر یک صندلی است و در حال حاضر سینماهای استان داری یک هزار و 572 صندلی است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به دلایل عدم رغبت جوانان به سینما گفت: گسترش امکانات جدید سمعی و بصری از جمله اینترنت که آخرین و بهترین ورژن آثار سینمایی را در لابلای سایت‌های سینمایی می‌توان در کمترین زمان دانلود کرد موجب عدم رغبت جوانان به سینما شده است.

وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم استقبال مردم از سینما افزایش یابد دستگاه‌ها و نهادهایی چون صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات فرهنگ سازی جدی‌تری داشته باشند و باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که بلیط سینما در سبد خانواده‌ها قرار گیرد که این امکان از طریق در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای برخی از گروه‌ها چون کارکنان دولت محقق می‌شود.

معاون امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بدون شک اگر به این نکته بیندیشیم که مفاهیم منتقل شده از طریق هنر و به ویژه هنر جذابی چون سینما هیچگاه از ذهن مخاطب پاک نمی‌شود شاید عزم جدی‌تری برای بهبود وضعیت سینما و برداشتن موانع انس مردم با سینما شده پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید   ثبت نام سی و نهمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر آغاز شد

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها