صادرات ۲۰ هزار دلاری گوهرسنگ‌های خراسان‌جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: صنعتگران استان ۲۰ هزار دلار سنگ‌ قیمتی و نیمه‌قیمتی را از ابتدای سال تاکنون به خارج از کشور صادر کردند.

به گزارش “پیام خاوران” هادی شاهوردی در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای سال تاکنون ۹ هزار قطعه سنگ قیمتی ونیمه‌قیمتی به ارزش ۲۰ هزار دلار به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: کشور‌های ترکیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، آلمان، انگلستان، هلند، ژاپن و چین مقصد گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی است که  به صورت چمدانی این گنج قیمتی برایشان ارسال می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به طور میانگین هر نفر ۱۸۰ قطعه سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در سال تولید می‌کند ادامه داد: میزان سالیانه صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی ۶۰ هزار دلار است.

ساهوردی گفت: از ابتدای سال تاکنون صنعتگران استان بیش از ۳۶ هزار قطعه به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان تولید کردند.

وی بیان کرد: عقیق‌های قرمز، زرد، مشکی و انواع شجر‌های بهاره، پاییزه و زمستانه از نمونه‌های گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۳ صدم درصد اشتغال استان در حوزه گوهرسنگ است گفت: ۶۰۰ کارگاه اسمی گوهرتراشی و ۳۰۰ کارگاه رسمی گوهرتراشی با مجموع ظرفیت ۷۰۰ هزار قطعه در سال در استان فعال است.

شاهوردی یادآور شد: در خراسان جنوبی حدود ۶۰۰ نفر به صورت فعال در حوزه گوهرسنگ فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   قوانین نامتناسب با مناطق محروم مخل روند تولید است

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها