روز داریم اما حال و روز نداریم/شبی برای سوژه کردن خودمان

وقت آن رسیده که استانداران و مدیران روند تکراری را به فراموشی بسپارند و تکریم‌‌‌خبرنگاران را با رویکردی بنیادی و امیدبخش پیگیری کنند وگرنه وقتی برای تکریم خبرنگاران و ارتقای شغلی و معیشت آنان، کاری زیربنایی انجام نشده، تبریک و مرحبا گفتن، چه سود؟

به گزارش “پیام خاوران” مرداد ماه که از راه می‌رسد پیام‌های تبریک روزخبرنگار از سوی مسئولان ارشد کشوری و استانی، داغ‌تر از مرداد، در صفحات خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود. این پیام‌ها، تقریباً مشابه و با ادبیات کلیشه‌ای انتشار می‌یابد.

وقت آن رسیده که استانداران و مدیران، این روند تکراری را به فراموشی بسپارند و تکریم‌‌‌خبرنگاران را با رویکردی بنیادی، اثرگذار و امیدبخش، پیگیری نمایند وگرنه وقتی برای تکریم خبرنگاران و ارتقای شغلی و معیشت آنان، کاری زیربنایی انجام نشده، تبریک و مرحبا گفتن، چه سود؟!‌

خبرنگار باشی و برای یک جلسه دعوت شده باشی و قلم به دست نگیری، بدان خبرنگار نیستی.

شاید روز خبرنگار، تنها فرصتی باشد که حرف‌های دل خود را بزنیم، عمری‌است که این حرفها را دیگران زدند و ما نوشتیم، حالا یک روز هم ما می‌گوییم شاید دیگران بنویسند.

خبرنگار، واژه‌ای آشناست اما هنوز بسیاری از مردم، مرارت‌ها و دشواری‌های این شغل پر مخاطره را نمی‌دانند؛ یک خبرنگار با خلق بهترین آثار و واژه‌ها در تلاش است درد و مشکلات همه مردم را بازگو کند اما وقتی که به مشکلات خود می‌رسد چیزی نمی‌نویسد و حق هم ندارد بنویسد!

خبرنگار برای همه می‌نویسد اما کسی برای او نمی‌نویسد و اگر شهید محمود صارمی نبود شاید هیچوقت دیگر هم برای او نمی‌نوشتند. همیشه در گوشش می‌خوانند که مبادا جوری بنویسی که فردای آن روز با تو تماس بگیرند و گله گذاری و حتی شکایت کنند و کارت به دادگاه و قاضی بیفتد.

با وجود تصور و تفکر همه این استرس‌ها و نامهربانی‌ها؛ اما می‌نویسیم و باز هم می‌نویسیم چون این حرفه را با عشق انتخاب کردیم و پای آن هستیم و با آن زندگی می‌کنیم. عمری، دیگران را سوژه کردیم تا کارهای جامعه سامان یابد، حالا یک روز هم خودمان را سوژه می‌کنیم، شاید کسی هم از دردهای ما بنویسد!

سخت است که از مشکلات بنویسی و قادر باشی همه را راضی نگه داری! خبر، مانند چوب دوسری است که همیشه یکی را راضی و دیگری را ناراضی می‌کند و در این میان، فقط نگارنده هست که باید هم تمجید بشنود و هم انتقاد. اما کاش فقط مشکل ما انتخاب تیتر بود؛ پس از حل مشکل انتخاب تیتر باید به متن بازگردی؛ مبادا نوشتن یک پاراگراف یا یک جمله و حتی یک کلمه، موجب رنجش خاطر بنده‌ای از بندگان خدا شود و حق‌الناس به گردنت بماند!

مگر می‌شود خبرنگار باشی و خبری را بنگاری و همه مخاطبانت به‌به و چه‌چه بزنند؟ اگر صد نفر هم راضی باشند بالاخره یک نفر پیدا می‌شود که ساز مخالف بزند. نگویید چرا دارم اینها را حالا می‌گویم؟ اگر روزی غیر از روز خبرنگار بگویم، بی فایده است چون همه فکر می‌کنند خبرنگار فقط باید از مشکلات دیگران بنگارد و خودش از ازل نه مشکلی داشته و نه دارد!.

ما نگارندگان رسانه هم مثل آدم‌های دیگر، مشکل مالی داریم، بیمار می‌شویم، دعوای خانوادگی داریم، نان و گوشت را به قیمت گزاف می‌خریم و در کوچه و بازار ظاهر می‌شویم.

بیشتر بخوانید   برگزاری نمایشگاه آسیب های اجتماعی در آیینه مطبوعات در خراسان جنوبی

آری به جلسه‌ای دعوت شدیم که قرار بود خبرنگاران حضور یابند تا بنا به پاسداشت 17 مرداد دیداری تازه کنند، ماجرا از این قرار بود که بنا به دعوت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان به جلسه دعوت شدیم و آغاز جلسه از ساعت 19 بود اما رسما از ساعت 20:30 آغاز شد و ما اصحاب رسانه که به تاخیرهای مدیران عادت داریم سعی کردیم این یک ساعت و نیم تاخیر را با گفتگو و درددل‌های خبرنگاری با هم سپری کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن رفت و بیشتر به رزومه کاری خود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و باز هم خبرنگاران قلم به دست سخنان آقای مدیرکل را نوشتند.

نوبت به استاندار خراسان جنوبی رسید، وی هم برپشت تریبون حاضر شد و از همه چیز سخن گفت به جز مشکلات خبرنگاران. آقای قناعت از راه آهن، گاز، آب، جاده و … گفت و عملکرد کاری و خدمات دولت را گفت اما سخنی از درد دل‌های خبرنگاران به میان نیاورد.

سخنرانی آقای استاندار طولانی شده بود و حوصله حاضران هم سر رفته بود. با وجود همه اینها باز هم خبرنگاران قلم به دست نوشتند و منتظر بودیم آقای استاندار حرفی و سخنی از مسکن، بیمه، خدمات رفاهی برای خبرنگاران بگوید اما سخنان استاندار به اتمام رسید و انتظار ما خبرنگاران هم بی‌سرانجام ماند.

شاید بهترین قسمت برنامه همان اجرای پسر مدیر مسئول فقید روزنامه زعفران بود که سالهای سال در این استان قلم زد و متاسفانه سال گذشته در اثر تحمل یک دوره بیماری از میان ما رفت و امروز فرزندش برپشت تریبون حاضر شد و از پدر گفت. او از پدر می‌گفت و اشک در چشمان‌مان حلقه می‌بست، او از پدر می‌گفت و ما آرزو می‌کردیم ای کاش مرحوم زاهدی و امثال او که برای توسعه و پیشرفت استان تلاش کردند و قلم زدند در کنار ما بودند.

آری شبی برای گرامیداشت روز خبرنگار با برنامه‌ای پر از سخنرانی به اتمام رسید و باز ما ماندیم و کوله باری از مشکلات و حصرت‌ها  و آرزوهایی که امید داریم روزی حل شود.

در ادامه این دل نوشته سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد و استاندار خراسان جنوبی را در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار بخوانید.

جایگاه ایران در عرصه‌های بین المللی جایگاه بسیار رفیع و بالایی است

جواد قناعت در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار اظهارداشت: با شهادت اسماعیل هنیه فضای جهانی دچار یک التهاب شد و این ترور ناجوانمردانه صورت گرفت و برخی امپراطوری دشمن آن را ضعف جمهوری اسلامی ایران قلمداد کردند و موضوع را به نفع خود و ضرر حوزه‌های امنیتی ما نشان دادند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ترور در منویات و دکترین دفاعی جمهوری اسلامی وجود ندارند و آن را غیر انسانی می‌دانیم گرچه امپراطوری رسانه ناجوانمردانه برخی اتفاقات را به ما چسبانده است. تحولات جهانی به سمت تقویت جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران است.

بیشتر بخوانید   تعداد مسافران فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی ۲۰ درصد کاهش یافت

وی تصریح کرد: در دفاع مقدس بیش از 50 کشور برای سرنگونی ایران به صدام کمک کردند در حالی که در عملیات تلافی جویانه ایران به اسرائیل نیز هشت تا 10 کشور دنیا به این کشور کمک کردند که تاثیر قدرت موشک‌های ایران را کم نشان دهند.

قناعت عنوان کرد: هنوز عملیات خونخواهی و تلافی جویانه شهادت اسماعیل هنیه را انجام نداده‌ایم که شاخص بورس در برخی کشورهای اروپایی سقوط کرده و نگرانی جدی برای رکود اقتصادی در پی داشته است. جایگاه نظام ما در عرصه‌های بین المللی جایگاه بسیار رفیع و بالایی است. اقتدار جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست و ابزارهای سخت افزاری و نرم افرازی برای تلافی در اختیار کشور است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بخشی از مشکلات خبرنگاران استان گفت: برای حل مشکلات این قشر اگر موانع قانونی وجود نداشته باشد موضوع را در داخل استان پیگیری و به نتیجه می‌رسانیم اما برخی موضوعات محدودیت قانونی داشته و از اختیار استان خارج است برای حل دغدغه‌های خبرنگاران با حضور برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی جلسه‌ای در استانداری برگزار خواهد شد، همچنین برای خبرنگاران تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

شاهد حضور هلدینگ‌های بزرگ در استان هستیم

وی افزود: انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی از دیگر پروژه‌های مهم و حیاتی این استان کم آب و خشک است، همچنین فاز نخست انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان نیز آماده افتتاح است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان اقدامات بسیار زیادی به خصوص برای تامین زیرساخت‌های سایت مسکن انجام شد، در دولت یازدهم و دوازدهم تنها 12 هکتار اراضی به محدوده شهر افزوده شد در حالی که در 2.5 سال دولت سیزدهم پنج هزار هکتار افزوده شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان درمیان گفت: علاوه بر این تعداد زیادی کارخانه راکد و نیمه فعال استان در دولت سیزدهم مجدد به چرخه تولید بازگشت.

قناعت ادامه داد: در این مدت شاهد حضور هلدینگ‌های بزرگ در استان بودیم و حوزه اقتصادی موفق به کسب رتبه‌های زیادی در سطح کشور شد، همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در استان قوت گرفت و اکنون 31 سرمایه‌گذار خارجی در استان مجوز فعالیت دارند.

وی عنوان کرد: 720 کیلومتر باند دوم در دولت سیزدهم اجرا شد علاوه بر این، 480 کیلومتر راه جدید نیز در شهرستان‌های متعدد در دست اقدام داریم.

ماموریت خبرنگار، جهاد تبییین و بالا بردن قدرت شناخت مردم است

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: در عصری که مدیریت اذهان جامعه و افکار عمومی یک اولویت برای نظام سلطه و امپراطوری رسانه‌ای غرب است، رشد تکنولوژی بر پیچیدگی این عرصه افزوده لذا اهمیت کار خبرنگاری که ماموریت جهاد تبییین و ماموریت بالا بردن قدرت شناخت مردم را در حوزه کاری خودش دارد یک اصل و مهم است که همه باید به آن توجه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی در برخی معلولیت‌ها رتبه اول تا سوم کشور را دارد

علی فرخنده افزود: بیانیه گام دوم انقلاب که در بهمن ماه سال 1397 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک راهبرد نظام مقدس جمهوری اسلامی ترسیم شد و به عنوان یک سند بالادستی پیش روی همه مسئولان و کارگزاران و آحاد مردم به ویژه نسل جوان قرار گرفت، ادامه داد: مأموریتی که مقام معظم رهبری در مقابل جنگ رسانه‌ای دشمن برای ما ترسیم کردند دو اصل است که باید در دستور کار رسانه‌ای‌ها قرار گرفته باشد و بیشتر مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد: در دورانی هستیم که رسانه‌های فرمایشی و نمایشی در نظام بین الملل، دارند موضوعی را تیتر می‌کنند که حقایق را برای استعمار و استثمار بپوشانند. البته در عقبه این رسانه‌ها ما در داخل کشور داریم که از آنان به عنوان رسانه‌های فرسایشی یاد می‌کنیم یعنی حرکت توفنده انقلاب را نمی‌بینند و دچار نوعی خودتحقیری هستند و احساس می‌کنند که ما دچار فرسایش شدیم و حال آنکه قطار انقلاب در حال پیشرفت و طی طریق آن حتی در حوزه ایمان و معنویت صعودی بوده است.

23 رسانه جدید به جمع رسانه‌های استان اضافه شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: مأموریت رسانه‌های تمدنی در مقابل رسانه‌های فرمایشی، نمایشی و فرسایشی این است که باید به موقع اطلاع‌رسانی و درست تحلیل کند و صحت، سرعت و دقت در نحوه و ارائه طریق و راه نشان دادن برای مردم در گام دوم انقلاب و نگاه تمدنی و فرا ملی و فرامرزی داشته باشد.

فرخنده به برگزاری یادواره شهدای رسانه در استان و همچنین میزبانی دو جشنواره‌های مطبوعات در حوزه شرق کشور در طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: اکنون این فضا برای استان فراهم شد که جشنواره ملی مطبوعات به میزبانی خراسان جنوبی برگزار شود و پیگیر هستیم که این اتفاق رقم بخورد.

وی با اشاره به ورود به حوزه مفاخر از برگزاری اختتامیه اولین جشنواره ملی سواد رسانه جایزه پرفسور معتمدنژاد در شهریور ماه امسال خبر داد و بیان کرد: تاکنون 600 اثر از سطح کشور به دبیرخانه این جشنواره در استان ارسال شده و کارگاه‌های متعدد سواد رسانه هم با حضور اساتید مجرب در شهرستان‌ها برگزار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به افزایش دو برابری واریز یارانه‌ها به مطبوعات و رسانه‌ها در سال 1402 نسبت به سال قبل آن اشاره کرد و گفت: نگاه ما هم توسعه رسانه‌های استان بوده و در این دو سال 23 رسانه جدید به جمع رسانه‌های استان اضافه شدند و مجوز فعالیت برای آنان صادر شده است.

فرخنده گفت: 43 سرپرستی روزنامه از روزنامه‌های ملی به جمع سرپرستی روزنامه‌های استان اضافه شده  و این هم اتفاق زیربنایی و خوبی بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 75 نفر از خبرنگاران استان جزو سامانه جامع رسانه‌های کشور بودند، گفت: امسال 232 نفر از جمع خبرنگاران استان در این سامانه به عنوان خبرنگار رسمی به عضویت درآمدند.

انتهای پیام/104

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها