خراسان جنوبی در برخی معلولیت‌ها رتبه اول تا سوم کشور را دارد

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: این استان در زمینه معلولیت ذهنی، شنوایی و معلولیت صوت و گفتار رتبه‌های اول تا سوم را در کشور دارد و نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش “پیام خاوران“، علی عرب‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۳۶۱ نفر بوده که حدود ۳.۶ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، این در حالی است که نرخ کشوری ۲.۱ درصد جمعیت است.

وی گفت: به ازای هر ۱۰ هزار نفر در کشور ۲۵۲ نفر دارای معلولیت هستند و این آمار در استان خراسان جنوبی بیشتر است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: از ۷۶۸ هزار و ۸۹۸ نفر جمعیت این استان تاکنون ۲۸ هزار و ۱۰۸ نفر معلول شناسایی شده‌اند و براساس پایش آماری، ۱۱۴ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان معلول جسمی حرکتی هستند که از این حیث خراسان جنوبی رتبه هشتم کشور را دارد.

وی بیان کرد: به ازای هر ۱۰ هزار نفر در این استان ۱۰۱ نفر معلول ذهنی هستند که در این زمینه رتبه اول کشور را داریم.

عرب‌نژاد به رتبه اول معلولیت شنوایی استان در کشور اشاره کرد و گفت: به ازای هر ۱۰ هزار نفر در خراسان جنوبی ۵۳ نفر مشکل شنوایی دارند.

وی اظهار داشت: در زمینه معلولیت بینایی نیز به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان ۳۸ نفر معلول هستند که رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی معلولیت صوت و گفتار را ۳۱ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت عنوان کرد و گفت: از این حیث نیز رتبه سوم کشوری را داریم.

وی با اشاره به وجود ۲۴ معلول روانی به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان گفت: ۳.۱۴ درصد جمعیت خراسان جنوبی را معلولان تشکیل می‌دهند که ۱.۵ درصد کل معلولان کشور را شامل می‌شوند.

بیشتر بخوانید   مرمت ۵۷ رشته قنات شهرستان درمیان در دست انجام است

عرب‌نژاد با بیان اینکه شهرستان‌های زیرکوه و طبس بیشترین درصد معلولیت نسبت به جمعیت شهرستان را دارند افزود: شهرستان‌های خوسف، درمیان و قاینات نیز کمترین میزان معلولیت را نسبت به جمعیت شهرستان دارا هستند.

وی درباره علت‌شناسی معلولیت در خراسان جنوبی گفت: ۸۰ درصد موارد معلولیت مادرزادی (ژنتیک و غیرژنتیک)، بیماری‌ها، حوادث زایمانی و ۲۰ درصد بر اثر عوامل طبیعی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با یادآوری اینکه راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک و مشاوره از مطالبات مهم در این استان است اظهار امیدواری کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در آینده نزدیک این آزمایشگاه راه‌اندازی شود.

وی گفت: اقدامات لازم از جمله اطلاع‌رسانی و طرح رصد آسیب‌ها برای کاهش نرخ معلولیت در استان آغاز شده است.

عرب‌نژاد بیان کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۴۴ مستمری‌بگیر در خراسان جنوبی داریم و تعداد کل افراد خدمت‌گیرنده از بهزیستی استان ۱۲۳ هزار و ۴۸ نفر هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها