آغاز رقابت ۲۰۰ هنرمند در جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر

۲۰۰ هنرمند از استان‌های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان در مرحله نهایی جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر به رقابت می‌پردازند.

به گزارش “پیام خاوران“، دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر با حضور داوران برجسته از استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و هنرمندان در حال برگزاری است.

۱۴ گروه موسیقی با ۳۸۲ هنرمند در این جشنواره شرکت کردند که از این تعداد ۲۰۰ هنرمند به مرحله نهایی راه یافته‌اند که پایان این رقابت‌ها از امروز به مدت ۳ روز و به میزبانی خراسان جنوبی در حال برگزاری است.

بخش آواز زیر ۱۸ سال به دلیل عدم تکمیل ظرفیت برگزار نمی‌شود. در بخش آواز بالای ۱۸ سال ۲۰ شرکت‌کننده داشتیم که ۱۱ نفر به مرحله نهایی راه یافتند؛ در بخش ساز دوتار ۱۸ نفر زیر ۱۸ سال و ۱۹ نفر بالای ۱۸ سال در مرحله پایانی رقابت می‌کنند.

در بخش ساز سرنا از ۱۴ نفر ۵ نفر تأیید اثر شدند ولی به دلیل عدم تکمیل ظرفیت این بخش هم برگزار نمی‌شود. در بخش نوازندگی سازهای کوبه‌ای ۹ نفر و در بخش گروهی ۱۴ گروه به رقابت می‌پردازند؛ در بخش آموزش دوتار نیز ۲۳۷ نفر مشارکت دارند.

موسیقی نواحی به سمت ساختاری نظام‌مند و سیستماتیک حرکت می‌کند

نماینده هیئت داوران و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با اشاره به تحول در موسیقی نواحی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: اکنون و با فعالیت سال‌های اخیر موسیقی به سمت موسیقی سیستماتیک و مکتبی پیش می‌رود و تبدیل به یک نظام و دانش شده که این اتفاق بزرگی است.

احمد صدری، امروز در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر، با تشکر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان حنوبی برای برگزاری این جشنواره، بیان کرد: تعداد هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره بسیار امیدوارکننده است.

بیشتر بخوانید   تلخی گرانی شکر زیر زبان شیرینی فروشان

وی با اشاره به توجه جوانان به موسیقی اقوام برای زنده نگه داشتن آن پس از فوت پیشکستوتان این عرصه، افزود: موسیقی در واقع انتقال یک فرهنگ را به دوش می‌کشد و نحوه و منش زندگی را با خود به همره دارد.

نماینده هیئت داوران و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با اشاره به توجه به هویت فرهنگی از رهگذر موسیقی مقامی و نواحی، اظهار کرد: خراسان جنوبی این همت را انجام داد تا این جشنواره را برگزار کند و در واقع این جشنواره بهانه‌ای برای جمع شدن هنرمندان و پژوهشگران برای تبادل اطلاعات هنری است.

صدری با بیان اینکه این اتفاق باید از درون هنرمندان برای حفظ موسیقی مقامی رخ دهد تا تعامل و همکاری مسئولان نیز برانگیخته شود، افزود: امیدوارم جشنواره‌های موسیقی نواحی سال به سال تخصصی تر شده و در کنار آن پژوهشگران این عرصه حضور یابند.

رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با اشاره به تحول در موسیقی نواحی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: اکنون و با فعالیت سال‌های اخیر موسیقی به سمت موسیقی سیستماتیک و مکتبی پیش می‌رود و تبدیل به یک نظام و دانش شده که این اتفاق بزرگی است و امیدواریم از رهگذر این گونه جشنواره‌ها که حالت مسابقه‌ای دارد بتوانیم بیشتر به این موارد با حضور پژوهشگران بپردازیم.

معاون امور سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر، گفت: این دوره از جشنواره با حمایت ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، دبیرخانه قرارگاه شهید آوینی و دفتر موسیقی علاوه بر بحث گروه نوازی، از هنرمندی تک نوازان و نیز در بخش آواز هم از هنرمندان بهره خواهیم برد.

بیشتر بخوانید   میزبانی خراسان جنوبی از جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران

سیدعلی زمزم، با اشاره به همکاری ویژه موسسه فرهنگی، هنری افق هزاره سوم، استانداری خراسان حنوبی، شهرداری بیرجند و اداره کل کمیته امداد و مدیریت اردوگاه حضرت امام(ره)، اظهار کرد: دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی خراسان حنوبی به میزبانی استان برگزار می‌شود و فراخوان آن از اوایل سال جاری برای تمام استان‌ها ارسال شد.

وی با بیان اینکه اولین حشنواره در سال ۹۶ با حضور ۴ استان برگزار شد و عملا ۷ سال بین دو جشنواره فاصله افتاد، افزود:  در سال ۹۶ این جشنواره در قالب گروه نوازی با گروه‌های اندک بود، اما این دوره از جشنواره با حمایت ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، دبیرخانه قرارگاه شهید آوینی و دفتر موسیقی علاوه بر بحث گروه نوازی، از هنرمندی تک نوازان و نیز در بخش آواز هم از هنرمندان بهره خواهیم برد.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها