تراژدی تلخ جاده‌های خراسان جنوبی/ فوت سالانه بیش از ۲۰۰ نفر در تصادفات جاده‌ای

حوادث رانندگی، از جمله اصلی‌ترین و غم‌انگیزترین عامل مرگ و میر در جهان بوده و در استان خراسان جنوبی۳۶۱ مورد فوتی حوادث ترافیکی در سال گذشته داشته‌ایم که ۴۲ مورد درون شهری بوده و ۲۸۵ مورد برون شهری و ۳۴ مورد جاده‌های روستایی است.

به گزارش “پیام خاوران“، حوادث رانندگی، از جمله اصلی‌ترین و غم‌انگیزترین عامل مرگ و میر در جهان بوده و اولین دلیل مرگ در بهترین سال‌های زندگی انسان یعنی در سنین جوانی و معمولا کمتر از ۴۰ سال است که علاوه بر از بین بردن انسان‌های جوان در بهترین دوران زندگیشان هزینه‌های مالی و روحی و روانی و درد و غم بسیاری را برای خانواده‌ها و جامعه به دنبال دارد.

باید گفت تصادفات در ایران از سال ۱۳۰۵ هجری شمسی زمانی که درشکه غلامحسین درویش (درویش خان) با اتومبیل برخورد کرد و باعث مرگ او شد، آغاز شد و سالیانه هزاران نفر از مردم را به کام مرگ می‌کشاند و همینطور چندین هزار نفر را مجروح و یا معلول ساخت.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ایران تصادفات رانندگی جاده‌ای در ایران را ۲۰ برابر بیشتر از میانگین آن در جهان می‌داند و بیان می‌کند که در ایران هر ۱۹ دقیقه شاهد از بین رفتن جان یک انسان در جاده ها هستیم و در هر ۲ دقیقه یک تن مجروح و یا معلول می‌شود.

سه عامل خطای انسانی، جاده‌های غیراستاندارد و خودروهای غیرایمن از جمله مهمترین عواملی به‌شمار می‌روند که کارشناسان از آن یاد می‌کنند، اما با این حال به گفته بسیاری از آنان رد پا و سهم انسان در بروز ۹۵ درصد این حوادث وجود دارد.

درست است که خطای انسانی نقش اول را در بروز بسیاری از حوادث جاده‌ای دارد اما این مسأله به هیچ وجه از سهم مسئولیت مسئولان کم نمی‌کند. روانه کردن خودروهایی بدون استانداردهای لازم جهانی سهم آنان را در این فاجعه کم نمی‌کند.

دهه هشتاد بود که اجباری شدن استفاده از کمربند ایمنی در دستور کار قرار گرفت، تجربه‌ای موفق که توانست میزان تلفات رانندگی را از حدود ۲۷ هزار نفر به حدود ۱۷ هزار نفر کم کند، اما پس از موارد ایمنی در زمینه‌های دیگر اجباری نشد.

باید دید اقدامات لازم برای کاهش تلفات جاده‌ای تا چه حد موثر بوده است. آیا آموزش‌های مردمی در رسانه‌ها به خوبی انجام شد؟ آیا جرایم بازدارنده در دستور کار قرار گرفت؟ آیا همه دستگاه‌ها برای کاهش آمار تصادفات رانندگی ورود جدی پیدا کردند؟ چه اقدامات پیشگیرانه صورت گرفت؟ و از همه مهتر اینکه در ارتقای فرهنگ رانندگی چه اقداماتی انجام شد؟

بیشتر بخوانید   اعتبارلازم برای احداث باند دوم جاده نهبندان سربیشه اختصاص یابد

بیش از ۵ هزار نفر در تصادفات رانندگی سال گذشته مصدوم شدند

غلام عباس عزیزی، سرپرست پزشکی قانونی خراسان جنوبی درخصوص آمار متوفیان و مصدومین حوادث رانندگی استان طی سال گذشته گفت: تعداد ۵۳۳۳ نفر در تصادفات رانندگی سال گذشته مصدوم شده‌اند که از این تعداد ۳۵۷۹ نفر مرد و ۱۷۵۴ نفر زن بودند.

وی افزود: ۳۶۱ مورد فوتی حوادث ترافیکی استان در سال گذشته داشته‌ایم که ۴۲ مورد درون شهری بوده و ۲۸۵ مورد برون شهری و ۳۴ مورد جاده‌های روستایی است.

عزیزی در خصوص آمار متوفیان و مصدومین حوادث رانندگی استان در سه ماهه ۱۴۰۳ نیز اظهارکرد: ۱۲۸۲ مورد مصدوم در سه ماهه اول سال داشته‌ایم که از این تعداد ۸۴۹ نفر مرد و ۴۳۳ نفر زن بوده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد ۶۸ مورد فوتی حوادث ترافیکی استان در سه ماهه اول سال داشته‌ایم که از این تعداد ۵۶ مورد برون شهری و  ۱۱مورد درون شهری و ۱ مورد در جاده‌های روستایی بوده است.

امدادرسانی امدادگران هلال احمر خراسان جنوبی در ۶۹۷حادثه

محمود اکبری معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز  گفت: ۶۹۷حادثه از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه توسط نیروهای این جمعیت در استان امدادرسانی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر نوع حادثه مربوط به حوادث ترافیکی بوده است، بیان کرد: در این حوادث شش هزار و ۴۴۹ نفر حادثه دیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل این آمار حدود ۸درصد افزایش داشته است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حوادث امسال یک هزار و ۵۲۳ نفر مصدوم داشته است که از این تعداد ۲۵۸ نفر به مراکز درمانی منتقل شده و ۴۰۸ نفر در صحنه حادثه بصورت سرپایی درمان صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید   مرگ دانش آموز 7 ساله بر اثر عبور سرویس مدرسه از چراغ قرمز

اکبری ادامه داد: ۹۵نفر و۴۳ خودرو امسال در سیلاب و برف گرفتار شده بودند که توسط جمعیت هلال احمر امدادرسانی شدند.

وی عنوان کرد: یک هزار و ۲۲۲ تیم عملیاتی در قالب هزار و ۸ تیم بین شهری، ۱۴۶ تیم پشتیبانی ،۶ تیم آنست، ۲ تیم فوریت‌های درمانی، .۱۶ تیم واکنش سریع و دیگر تیم‌ها در این ماموریت‌ها، امسال نقش آفرینی کردند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: سه هزار ۲۹۰ نیروی عملیاتی شامل یک هزار و۵۰۶ داوطلب و هزار و ۷۸۴ پرسنل در کادر جمعیت‌هلال احمر استان مشغول خدمت‌رسانی هستند.

رشد ۱۴ درصدی تصادفات رانندگی

سرهنگ رضایی، رییس پلیس راه خراسان جنوبی نیز درخصوص وضعیت تصادفات و حوادث جاده‌ای شش ماه گذشته گفت: در این مدت ۳۱۲۰ مورد تصادف داشته‌ایم که این آمار در سال گذشته ۲۷۳۰ مورد بوده است که رشد ۱۴ درصدی را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه ۱۰۵فقره با ۱۳۱نفر فوتی در سال ۱۴۰۳ داشته ایم، افزود:  در شش ماهه اول سال ۹۹۱ فقره تصادف جرحی داشته ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است.

رضایی با ابیان اینکه تصادف فوتی نسبت به ۶ ماهه سال قبل ۲۳ درصد کاهش داشته است، ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال ۲۰۲۴ مورد خسارت گزارش شده است که نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی درخصوص محورهای دارای بیشترین متوفی در شش ماهه امسال گفت: محور بیرجند – سربیشه – نهبندان – زاهدان با ۳۱ متوفی، محور قاین – بیرجند – گناباد با ۱۱ نفر، محور دیهوک – کرمان با ۹ متوفی و محور دیهوک – طبس با ۸ نفر تصادف گزارش شده است.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی درخصوص مهمترین علت تصادفات گفت: ۹۰ درصد تصادفات به چهار عامل؛ عدم توجه به جلو با ۴۸ درصد، سرعت غیر مجاز با ۲۳ درصد، عدم رعایت حق تقدم با ۱۰ درصد و انحراف به چپ با ۸ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید   خواب آلودگی پدر، دختر 13 ساله اش را به خواب ابدی برد

سرهنگ رضایی با بیان اینکه محورهای پر حاشیه و قرمز استان محور بیرجند – زاهدان، محور دیهوک – کرمان است، گفت: محورهای جاده‌ای نیازمند به تجهیزاتی از جمله نصب دوربین‌های ثابت کنترل تخلفات جاده‌ای، دوبانده‌سازی تمام محورهای اصلی استان، تبدیل آبنماها به پل و نصب حفاظ و گارد ریل در محل پل‌ها و پرتگاه‌ها است.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه۵۳ درصد تصادفات فوتی و ۵۷ درصد تصادفات جرحی از نوع واژگونی و خروج از جاده است، گفت:۵۶ درصد تصادفات از ساعت 12 الی 22 رخ داده است.

رضایی با بیان اینکه ۵۷ درصد متوفیان حوادث جاده‌ای بومی بوده‌اند، گفت: در ۶ ماهه ابتدا سال ۴۸۸۷۶۲ راننده متخلف اعمال قانون که نسبت به ترددهای صورت گرفته در استان حدوداً ۵ درصد مردم قوانین را رعایت نمی کنند.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی افزود: با توجه به پرحجم بودن ترافیک رعایت آرامش و پرهیز از ارتکاب به تخلفات حادثه ساز به رانندگان توصیه می‌شود.

وی، رعایت فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی، عدم سوار کردن مسافر در قسمت عقب بار وانت بارها و وسایل نقلیه باربری، بازدید فنی از خودرو قبل از آغاز سفر، مدیریت زمان و آغاز سفر پس از استراحت کافی، عدم اصرار به ادامه رانندگی در صورت احساس خستگی و خواب آلودگی، پرهیز از رانندگی در ساعات شب با توجه به کاهش میدان دید، رعایت سرعت مجاز و بسته نگه داشتن کمربند ایمنی توسط سرنشینان در طول سفر، عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، عدم سبقت غیر مجاز در محل‌های فاقد دید کافی از جمله توصیه‌های پلیس راه برای بحث کاهش تصادفات حوادث جاده‌ای برشمرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها