تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 - 23:47
کد خبر : 5651

کارخانه‌های تایرسازی در آستانه تعطیلی قرار دارند

کارخانه‌های تایرسازی در آستانه تعطیلی قرار دارند

رئیس انجمن صنعت تایر کشور با درخواست کمک از دولت برای روشن نگه داشتن چراغ کارخانه‌های تایرسازی، ‌خواستار توجه بیشتر به بخش تولید شد وگفت: این صنعت در سخت‌ترین شرایط هم امکان ادامه فعالیت را خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری “پیام خاوران “ افزایش نرخ دستمزد،‌کوچ برخی مواداولیه از گروه یک ارزی به دسته نیمایی و هزینه‌های سنگین دلاری برای جابه‌جایی ارز بین ایران و فروشندگان خارجی مواد اولیه از یک سو و ثابت ماندن قیمت رسمی فروش تایر از سوی دیگر، کارخانه‌های تایرسازی را در آستانه تعطیلی قرار داده است

 

این مطلب را محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر کشور می‌گوید و نسبت به آینده مبهم این صنعت و بالارفتن احتمال تعطیلی کارخانه‌های  تایرسازی حداکثر طی یک ماه آینده هشدار می‌دهد.

 

وی بر اجتناب‌ناپذیر بودن افزایش رسمی قیمت تایر تاکید می‌کند و می‌گوید: تنها کسانی که از افزایش یافتن رسمی قیمت‌ها متضرر خواهند شد، برخی دلال‌ها و عوامل سودجوی فروش در بازار هستند که این روزها تایر را حتی به دو برابر قیمت به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسانند. این درحالی است که کارخانه‌دار هیچ منفعتی از این اختلاف قیمت‌ها کسب نمی‌کند.

 

گنجی با اشاره به درخواست این انجمن برای افزایش حداقل ۳۵درصدی قیمت تایر توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر این نکته تاکید ویژه ای دارد که درصورت عدم افزایش رسمی قیمت‌ها،‌ ادامه کار برای تایرسازان بسیار دشوار خواهد شد و بخش عمده‌ای از این صنعت در خطر تعطیلی قرار خواهد گرفت.

 

 

وی عوامل موثر بر بالارفتن هزینه‌های  تولید تایر در کشور را افزایش نرخ دستمزد، بالارفتن قیمت مواد اولیه ازجمله بیدوایر، ‌دوده و نخ معرفی می‌کند و می‌گوید: برخی مواداولیه وارداتی تایر مانند گوگرد نامحلول که پیش‌از این با ارز دولتی وارد کشور می‌شد، از جدول دریافت‌کنندگان ارز دولتی یا همان گروه یک حذف شده‌اند و به دسته کالاهای دریافت‌کننده ارز نیمایی کوچ کرده‌اند.

 

البته تولیدکنندگان به‌دلیل مشکلات بسیاری که برای دریافت ارز دولتی متحمل می‌شوند، مشتاق حذف ارز دولتی و افزایش عادلانه قیمت‌ها بر این اساس هستند،‌ چراکه درحال‌حاضر تمام‌ کارخانه‌ها برای نقل‌وانتقال ارز تخصیصی مجبور به پرداخت ۱۵درصد کارمزد به دلال‌ها و صراف‌ها هستندکه این کارمزد با نرخ ارز آزاد محاسبه و هزینه‌های  تولید را به شدت افزایش می‌دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر قیمت‌های فروش،‌ تخصیص ارز و دیگر مسائل مرتبط با تامین مواد اولیه صنعت تایر به‌همین شکل جلو برود کارخانه‌ها حداکثر تا ۳۰روز آینده قادر به تولید هستند، می‌گوید: متاسفانه کمبود مواد اولیه به مشکل بزرگی دراین صنعت تبدیل شده، به‌عنوان‌مثال کارخانه آرتاویل ‌تایر تنها با نیمی از ظرفیت تولید خود درحال فعالیت است و یزدتایر نیز روزانه تنها ۶۵تن از ظرفیت ۹۰تنی خود را مورد بهره برداری قرار می‌دهد.

 

وی با درخواست کمک از دولت برای روشن نگه داشتن چراغ کارخانه‌های  تایرسازی، ‌خواستار توجه بیشتر به بخش تولید بوده و معتقد است این صنعت در سخت‌ترین شرایط هم امکان ادامه فعالیت را خواهد داشت به این شرط که فضا به‌گونه‌ای مدیریت شود تا تولیدکنندگان با زیان مجبور به تولید و فروش کالاهای خود نشوند.

منبع : دنیای خودرو

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.