دسته‌بندی‌های خبر: اخبار استان، اخبار برگزیده استان، اقتصادی، صنعت برق خراسان جنوبی
تاریخ انتشار : شنبه 27 دسامبر 2025 - 15:18
کد خبر : 71112
| نویسنده: محمد قربانی

284 دستگاه ماینر غیرمجاز در خراسان جنوبی کشف شد

284 دستگاه ماینر غیرمجاز در خراسان جنوبی کشف شد
مجری رمز ارز شرکت توزیع برق خراسان جنوبی از کشف 40 مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز در استان خبر داد و تأکید کرد: مصرف این دستگاه‌ها معادل برق 10 تا 12 خانوار است.

به گزارش “پیام خاوران“، حمیدرضا هاشم‌‌نژاد مجری رمزارز شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی درنشست نمایندگان شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، ادارات کل استاندارد و اموال تملیکی ، امحای ماینرهای غیرمجاز، ابعاد قانونی، فنی و نظارتی موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی بر لزوم امحای اصولی و غیرقابل بازگشت تجهیزات استخراج رمزارز غیرمجاز تأکید کرد وگفت: باید بااین اقدام ضمن حفاظت از شبکه برق، از بازچرخانی و بهره‌برداری غیرقانونی این تجهیزات جلوگیری شود.

مجری رمز ارز شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: شرکت‌کنندگان همچنین بر ضرورت همکاری بین دستگاهی و مستندسازی کامل فرآیند امحا برای رعایت ضوابط قانونی و حفظ ایمنی تأکید کردند.

وی افزود: از ابتدای سال 1404 تاکنون، 40 مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز با همکاری پلیس امنیت اقتصادی و نهادهای امنیتی کشف شده و در این مراکز 284 دستگاه ماینر ضبط شده است. این رقم نسبت به سال گذشته که تنها 19دستگاه بود، رشد قابل توجهی دارد.

هاشم‌نژاد با اشاره به اثرات مصرف برق این دستگاه‌ها گفت: هر دستگاه ماینر معادل مصرف برق 10تا 12خانوار برق مصرف می‌کند و یک مرکز غیرمجاز با10ماینر می‌تواند معادل مصرف 120خانوار برق مصرف کند. در سطح کشور تاکنون حدود 270 هزار ماینر غیرمجاز کشف شده که مصرف برق آن‌ها معادل هزار مگاوات است و حدود 20 درصد ناترازی شبکه ناشی از مصرف غیرمجاز ماینرهاست.

مجری رمز ارز شرکت توزیع برق خراسان جنوبی همچنین از راهکارهای اطلاع‌رسانی و تشویق مردمی خبر داد: شهروندان در صورت مشاهده مراکز غیرمجاز می‌توانند اطلاعات محل را با ذکر استان، شهرستان و آدرس به سامانه پیامکی 30005121 ارسال کنند. هویت گزارش‌دهنده محرمانه باقی می‌ماند و به ازای کشف هر دستگاه ماینر غیرمجاز، 1.5میلیون تومان پاداش تا سقف 300میلیون تومان تعلق می گیرد.

هاشم‌نژاد تأکید کرد: با همکاری مردم و نهادهای امنیتی، مقابله با استخراج غیرمجاز رمزارز ادامه دارد و اطلاع‌رسانی صحیح نقش مهمی در کاهش مصرف غیرمجاز برق و حفظ پایداری شبکه دارد.

این نشست با حضور مجری رمز ارز و کارشناس آمار و کنترل فروش و وصول شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی و نمایندگان اداره استاندارد و اداره کل اموال تملیکی، در محل انبار اموال تملیکی شهرک صنعتی بیرجند برگزار شد تا درباره امحای ماینرهای غیرمجاز تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/ 102

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.