به بهانه 27 اردیبهشت روز روابط عمومی/ روابطعمومی پیشرو، اثرگذار بر ارتباطات اجتماعی |محمد قربانی
صنعت روابط عمومی در ایران در دهه اخیر جایگاه خاصی پیدا کرده وبه یکی از موضوعات مهم کشور تبدیل شده است.همچنین کارگزاران روابط عمومی ،آن را طریقه مناسب و مطمئنی برای جلب رضایت مشتری یافته اند.
به گزارش ” پیام خاوران “ سازمانها وشرکت ها دولتی وخصوصی نیز برای نشان دادن اقدامات وحسن نیت به مخاطبان ومشتریان خود ، به روابط عمومی تکیه می کنند که البته این خود سبب رونق وشکوفایی صنعت روابط عمومی شده است.
افزون بر این فهم عمومی از روابط عمومی در حال گسترش است وجای تعجب نیست که امروزه روابط عمومی ها در محیط سازمانی واجتماعی ، درصدد تعامل مخاطبان خود هستند تا تصویری مثبت از سازمان یا شرکت خود ایجاد کنند وبه عصر تازه ای از اعتماد، شفافیت ، صداقت واخلاق وصراحت قدم بگذارند.
در حقیقت روابط عمومی، حرفه ای است که بسته به نوع نگاه و بهره برداری از آن می تواند برای سازمان یا شرکتی مثبت یا منفی باشد، یک سازمان وسرکت می تواند از روابط عمومی بهره بگیرد تا مطمئن شودپیام رسانی ودخت رسانی به مشتریان موثر آن ها نیز متقابلا در موثر بودن موسسه از نظر عملکرد ارتباطی سهم دارند
علاوه بر این مقوله روابطعمومی در نهادهای اقتصادی بزرگ از جنبه دیگری هم قابل توجه است، چرا که این نهادها معمولا با بهرهمندی از موهبات طبیعی به تولید و خلق ارزش برای جامعه میپردازند که گاه ممکن است در فرآیند تولید، قادر به ارائه حقوق همه ذینفعان نباشند.
در چنین شرایطی، طی شصت سال گذشته در دنیا رویکرد مسئولیتهای اجتماعی مورد توجه قرارگرفته است تا به واسطه آن شرکتها و موسسات اقتصادی بتوانند بخشی از ارزشآفرینی خود را به صورت مستقیم به بدنه اجتماع اختصاص دهند
مطالعات نشان داده است، شرکتهایی در ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود موفقتر عمل کردهاند که روابطعمومی پویا و قویتری داشتهاند و به عبارتی ارتباط بهتر و موثرتری با مخاطبان خود و مردم برقرار کردهاند
با همه این تفاسیر در دنیای کنونی نقش روابطعمومیها هر روز ابعاد تازهتری مییابد و چون گذشته صرفا به ارائه اخبار موفقیتهای سازمان متبوع خود ختم نمیشود. ارتباط همهجانبه روابطعمومیها با مخاطبان،مصرفکنندگان، مردم محلی، سایر نهادها اعم از اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی، رسانهها و البته کارکنان داخل سازمان نیاز امروز یک سازمان موفق است
در این راستا سازمانها و نهادهای اقتصادی به دلیل اهمیت بالایی که به تولید، بهره وری و سودآوری خود میدهند، الزام بیشتری برای قدرت بخشیدن به روابطعمومیهای خود دارند چرا که در دنیای کنونی بیش از قبل مشخص شده است که همه ارکان ارتباطی یک سازمان به شکلی پیوسته بر سود اقتصادی آن میتوانند اثر گذار باشند؛ موضوعی که برای روابطعمومی به عنوان عضوی اصلی از سازمانها و شرکتها مستثنا نیست و روابطعمومی میتواند در نیل به اهداف سازمان و شرکت به عنوان رکنی اصلی تاثیرگذار بوده و موفقیت خود را نیز به همراه داشته باشد.
اکنون سازمانهای بزرگ دنیا، مبنای فعالیتهای روابطعمومی خود را به جای انجام فعالیتهای کلیشهای و گاه صرفا گزارشگر، بر توسعه دانش، انجام پروژههای اجتماعی تحقیقمحور و ارتباط پررنگتر با دانشگاه گذاشتهاند تا علاوه بر تحقق اهداف ساده و ثابت روابطعمومی، بر جوامع مورد نظر خود اثرات ماندگارتر و تحولگونه داشته باشند، موضوعی که امسال در فرمایشات مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال و مقوله مهم دانش بنیان بودن فعالیت ها، به وضوح دیده می شود.
روابطعمومیها اکنون به عنوان آینه تمام نمای سازمانهای خود میکوشند نگاه گستردهتری به زندگی اقشار جامعه داشته باشند تا از این راه بتوانند به ایجاد یک پیوند منطقی بین زندگی روزمزه، اهداف اقتصادی و تعالی روح انسان، کمک کنند
رسیدن به چنین هدفی علاوه بر تمرکز بر ایجاد ابعاد دانش بنیان هر نهادی، نیازمند رشد و توسعه فردی تمامی افراد یک سازمان پیشرو و یادگیرنده است
روابطعمومیها اکنون به عنوان آینه تمام نمای سازمانهای خود میکوشند نگاه گستردهتری به زندگی اقشار جامعه داشته باشند تا از این راه بتوانند به ایجاد یک پیوند منطقی بین زندگی روزمزه، اهداف اقتصادی و تعالی روح انسان، کمک کنند
رسیدن به چنین هدفی علاوه بر تمرکز بر ایجاد ابعاد دانش بنیان هر نهادی، نیازمند رشد و توسعه فردی تمامی افراد یک سازمان پیشرو و یادگیرنده است.
محمد قربانی| کارشناس ارشد علوم ارتباطات وروابط عمومی
انتهای پیام/
چاپ و دانلود PDF
ارسال نظر