جشنواره زرشک(3)|فرصت طلایی زرشک بدون برنامه بلند مدت
- کدخبر: 53648
- یکشنبه ۲۳ مهر ۰۲ - 13:40
این روزها کشاورزان خراسان جنوبی پرکارترین ساعت های کاری خود را در مزارع و باغ های زرشک می گذرانند و محصول شش ماه تلاش خود را در حالی خوشه چینی می کنند که از یک سو شکرگزار روزی مقدرشده خداوندهستند و از سویی ذهنشان درگیر چالش های پس از برداشت است.
به گزارش « پیام خاوران » همه ساله با شروع فصل برداشت، دغدغه هایی چون نبود فضای مناسب برای نگهداری و خشک کردن محصول، تغییرات آب و هوایی ناگهانی و تاثیر بر خرمن های زرشک خشک کنی، رکودهای متوالی خرید و فروش و نوسان های شدید قیمتی، نبود نرخ متناسب با هزینه های تولید محصول، جولان دلالان در نبود فعالیت متولیان حوزه کشاورزی تا فصل دوباره برداشت و … آنان را آزار می دهد.
در این شرایط اگر چه چندسالی است که در فصل برداشت جشنواره یاقوت سرخ با هدف توجه به اقتصاد تولید این محصول استراتژیک برگزار می شود اما باز هم به دلایل متعدد، جریان کار به حالت عادی خود برمی گردد و به نوعی کشاورز با چالش ها درگیر می ماند.
بدون شک یکی از دلایل عمده ای که باعث می شود هر سال کشاورزان زرشک کار با مشکلات متعدد و تکراری مواجه باشند، نبود برنامه و برنامه ریزی بلند مدت و هدف دار در این حوزه است.
بدون شک هر قدمی که مسئولان تصمیم گیر و به خصوص حوزه کشاورزی برای این محصول استراتژیک برمی دارند در راستای رونق و استمرار اقتصاد بزرگ ناشی از تولید آن است که جای تشکر دارد اما وقتی برنامه کوتاه مدت باشد، در همان بازه جوابگو خواهد بود. وجود بالغ بر ۲۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت زرشک ، ۳۸ هزار خانوار بهره بردار، تولید بالغ بر ۱۰۰ هزارتن از این محصول و … نشان از گستردگی و فرصتی دارد که نیازمند برنامه ریزی بلند مدت برای حصول نتیجه دلخواه کشاورز و مدیریت این حوزه است.
وقتی بر این باور هستیم که گستره اقتصاد زرشک خراسان جنوبی باید فراتر از مرزها باشد، وقتی تولید و به خصوص فراوری آن می تواند بخش زیادی از دغدغه های اشتغال را برطرف کند، وقتی جشنواره زرشک فرصتی برای پرداختن به دیگر حوزه ها از جمله گردشگری مزرعه به حساب می آید، پس بدون شک برای تحقق هر یک از این موارد و دیگر خواسته ها، باید یک بار برای همیشه از جایی شروع کنیم و آن را در قالب برنامه های چند ساله کارشناسی شده دقیق تعریف کنیم تا نتیجه دلخواه حاصل شود.
به عنوان مثال می شود در حوزه جهاد کشاورزی یک معاونت جداگانه برای محصولات استراتژیک استان تعریف کرد تا زعفرانکار، زرشک کار و عناب کار به طور مستقیم با آن حوزه در تماس باشد و اسیر کاغذ بازی های اداری نشود و یا این که بخشی از کار به فرصت شناسی برای معرفی هرچه بیشتر این محصول اختصاص یابد به عنوان مثال پیش از شروع فصل برداشت برای پررنگ تر شدن گردشگری در مناطق دارای این قابلیت برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد و به عنوان نمونه تورهای ویژه دانشجویان برگزار کرد زیرا این قشر، خود سفیران مطمئنی برای تبلیغ این کالای استراتژیک به حساب می آیند.
در کنار آن گردشگری درون استانی خانوادگی می تواند از نکات مورد توجه باشد. استان بدون شک برای توسعه و تقویت محصول استراتژیکی چون زرشک نیازمند برنامه ای جامع چون سند توسعه است ، سندی که حتی به جزئی ترین مباحث در این حوزه نیز بپردازد و تعریفی جامع از آن چه که می تواند در خدمت رونق اقتصاد کشاورز و استان باشد ارایه دهد.
تجربه ثابت کرده است که هر جا با برنامه مدون و هدفمند پیش رفته ایم به نتیجه دلخواه رسیده ایم و اقتصاد توانمند زرشک نیز چیزی جز این طلب نمی کند. شناخت نقاط ضعف و قوت، فهرست بندی مشکلات بر اساس آنچه کشاورز مطرح می کند، تعریف برنامه و هدف گذاری چند ساله تا حصول نتیجه مطلوب ، فرصت هایی طلایی را در حوزه این محصول شکوفا می کند که هر کدام به نوبه خود سهمی تاثیر گذار در توسعه اقتصاد کشاورزی منطقه ایفا خواهد کرد.
محمود علیزاده
انتهای پیام/
چاپ و دانلود PDF
ارسال نظر