ارتقای ۱۱۳۱ پلهای رتبه جهانی دانشگاه بیرجند
- کدخبر: 59019
- چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳ - 17:03
مطابق شاخصهای نظام رتبهبندی وبومتریکس، دانشگاه بیرجند از میان ۳۲ هزار مؤسسه جهانی در رتبه ۲ هزار و ۷۳۸ قرار گرفته است و بدین ترتیب یک هزار و ۱۳۱ پله در سطح جهان ارتقا داشته است.
به گزارش “پیام خاوران“، رتبهبندی وبومتریکس شاخصی برای رتبهبندی وب سایتهای دانشگاهها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا است، که توسط مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) Consejo Superior de Investigaciones Cientificasدر کشور اسپانیا از سال 2004 مشغول به فعالیت است. این مؤسسه، هر شش ماه یکبار وب سایتهای بیش از 32 هزار دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین 200 کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد.
سه شاخص مهم و تأثیرگذار در این رتبهبندی وجود دارد، شاخص اول قابلیت مشاهده دیگران (Visibility) با وزن 50 درصد که شامل مجموع تعداد لینکها و دامنههای ارجاع شده مربوط به این لینکها از یک وب سایت خارجی به وب سایت دانشگاه، مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی است، و اطلاعات مربوط به این شاخص از دو پایگاه اطلاعاتی Majestic و Ahrefs استخراج میشود. شاخص دوم برتری (Excellence) با وزن 40 درصد نیز به معنای تعداد مقالات برتری است که جزء 10 درصد مقالات با بیشترین میزان ارجاعات در رشتههای متفاوت است و این اطلاعات نیز از پایگاه سایماگو جمع آوری میشود. شاخص سوم فایلهای قابل دسترسی (Openness) با وزن 10 درصد است، که شامل تعداد استنادها به نویسندگان برتر است و مرجع دریافت اطلاعات مورد نظر، موتور جستجوی Google Scholar Citations است.
بر اساس اعلام معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند، در جدیدترین نتایج رتبهبندی وبومتریکس (نسخه ژانویه 2024)، دانشگاه بیرجند رتبه 2 هزار و 738 را در بین 31 هزار و 702 دانشگاه و موسسه جهانی و رتبه 50 ملی را در میان 457 موسسه و دانشگاه ایرانی کسب کرد.
دانشگاه بیرجند نسبت به رتبه گذشته یک هزار و 131 پله در رتبه جهانی و 60 پله در رتبه ملی ارتقا یافته است. این رتبهبندی بر اساس شاخصهایی همچون تعداد مقالات پراستناد، تعداد ارجاعات به مقالات پژوهشگران در پایگاه Google Schoolar و تعداد لینکهای دریافتی منتشر میشود.
از جمله اهداف این رتبهبندی، تشویق و ترغیب دانشگاهها و موسسات آموزشی به تولید و انتشار فعالیتهای خود به صورت الکترونیکی در راستای ارتقای دسترس پذیری عمومی جامعه و ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی است.
انتهای پیام/ 102
ارسال نظر