خراسان جنوبی در صدر رتبه‌بندی اقتصاد دانش‌بنیان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی از کسب رتبه الف ارزیابی عملکرد استان خراسان جنوبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران” حمید جهانشاهی امروز در جمع خبرنگاران با بیان توضیح درباره عملکرد خراسان جنوبی در ارزیابی کشوری اقتصاد دانش‌بنیان و کسب رتبه کیفی الف اقدامات و برنامه‌ها اظهار داشت: اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از سیاست‌های کلان کشور است که با اجرای آن امکان توسعه با بهره‌گیری از  دانش، فناوری و نوآوری فراهم می‌شود.

به گفته وی این سیستم با تمرکز بر ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار، ایجاد اشتغال، تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و ایجاد رقابت‌پذیری در بازار در نهایت به رشد و توسعه اقتصادی منجر می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که در آن دانش، فناوری و نوآوری به عنوان عامل اصلی رشد اقتصادی شناخته می‌شوند.

وی تصریح کرد: در این نوع از اقتصاد دولت، صنایع و دانشگاه‌ها با همکاری یکدیگر تجارب خود را به اشتراک گذاشته و بهبود روند توسعه اقتصادی را از طریق  ایجاد نوآوری‌های جدید به صورت ویژه پیگیری می‌کنند.

جهانشاهی، شکل‌گیری حرکتی گسترده، نظام‌مند و در چارچوبی مشخص با قابلیت تجمیع و تحلیل در حوزه دانش‌بنیان در استان‌های کشور متناسب با اقتضائات محلی، ارتقاء سطح سیاسی و اجرایی رسیدگی و توجه به حوزه دانش‌بنیان در حد استانداران و معاونین و رؤسای دانشگاه‌ها، پارک‌های علم فناوری، بنیادهای نخبگان استانی و دستگاه‌های اجرایی و افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها، دانشگاه ‌ها و مراکز علمی و  تحقیقاتی در حل مسائل استان‌ها و استفاده از مزیت‌های استان را از مهمترین اهداف اقتصاد دانش‌بنیان دانست.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی در ارزیابی سال 1402 وزارت کشور و شاخص‌های دهگانه شامل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، برنامه‌ریزی اقتصاد دانش‌بنیان، مأموریت‌گرایی دانشگاه ‌ها، تعیین مأموریت پارک‌های علم و فناوری، تعیین مأموریت کارآفرینان، تعیین مأموریت نخبگان، اقدامات تسهیلگرانه، افزایش تولید دانش بنیان، مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و صادرات دانش‌بنیان با اقدامات در خور تحسین عملکرد مناسبی را ثبت و رتبه الف را در بین استان‌های کشور کسب کرده است.

بیشتر بخوانید   شله و حلیم را در بیرجند بیشتر از 16 هزار تومان نخرید/واحدهای گران فروش پلمپ می‌شوند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی در شاخص‌های ماموریت گرایی دانشگاه‌ها، تعیین ماموریت پارک‌های علم و فناوری و صادرات دانش‌بنیان نیز از استان‌‍های پیشرو و گروه اول در سطح کشور معرفی شده است.

به گفته جهانشاهی کسب این توفیق که نشان از توسعه و نفوذ دانش و فناوری در فعالیت‌های اقتصادی است نویدبخش آینده‌ای درخشان برای  جوانان استان خواهد بود.

وی یادآور شد: ارائه برنامه‌های استان در سال جاری پرداخت و اشاره کرد حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی استان در سال 1403 به صورت ویژه توسعه دانش‌بنیان را به عنوان یک رکن کلیدی در دستور کار قرار داده و با تصویب سند دانش‌بنیان در شورای برنامه‌ریزی و  توسعه استان و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی به صورت هدفمند و اثربخش اجرای اقدامات مرتبط با این حوزه را ارزیابی و رصد خواهد کرد.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها