خراسان جنوبی در ردیف ۶ استان اول غبارخیز کشور قرار دارد

مدیرکل حفاظت  زیست خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در ردیف ۶ استان اول غبارخیز کشور قرار دارد و بیش از یک سوم مساحت استان جزو کانون‌های داخل گرد و غبار است.

به گزارش “پیام خاوران” اسداله حاتمی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شاخص‌های اندازه‌گیری آلاینده‌ها اظهار داشت: زمانی که میزان ذرات آلاینده در هوا ناچیز است به طوری که استنشاق آن روی بدن تأثیر سوء نداشته باشد آن هوا را پاک می‌گوییم که عدد آن بین صفر تا 50 است. در هوای سالم عدد بین 50 تا 100 است که تنفس در این هوا برای بیشتر افراد جامعه اثر سوء ندارد فقط برای افرادی که دارای حساسیت‌های خاص هستند، ممکن است مشکل‌آفرین باشد.

وی بیان کرد: عدد 101 تا 150 را هوای ناسالم برای گروه‌های حساس می‌نامیم که تنفس در این هوا برای بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان در مناطق باز مناسب نیست و شاخص 150 تا 200 وضعیت بسیار ناسالم و 201 تا 300 نیز در وضعیت خطرناک است که در این گونه شرایط کیفیت هوا برای کل افراد جامعه مناسب نیست.

 ثبت 11 روز هوای نامطلوب در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در چهار شهرستان استان مستقر است و شهر بیرجند 2 ایستگاه دارد که از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت 11 روز کیفیت هوای نامطلوب در استان به ثبت رسیده که شامل وضعیت‌های ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک در ایستگاه‌های پنج‌گانه پایش کیفی هوا بوده است.

حاتمی عنوان کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر محسوسی نداشته است و براساس داده‌ها، ساعت 9 صبح امروز کیفیت هوای شهرستان زیرکوه با شاخص 48، بیرجند با شاخص 45 و نهبندان با شاخص 33 پاک بوده است و از ایستگاه سرایان داده‌ای در اختیار نیست.

بیشتر بخوانید   حفظ محیط زیست در گرو کار فرهنگی است

گرد و غبار، علت شاخص آلودگی هوا در خراسان جنوبی است

وی تصریح کرد: علت شاخص آلودگی هوا در خراسان جنوبی گرد و غبار است، چون استانی ترافیکی و صنعتی نیستیم و مشکلی در زمینه آلودگی گاز‌ها نداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی در ردیف 6 استان اول غبارخیز کشور قرار دارد و بیش از یک سوم مساحت استان جزو کانون‌های داخل گرد و غبار است و در فصل بهار و تابستان متأثر از وزش باد‌های 120 روزه سیستان، تشدید می‌شود.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها