نظارت بهداشتی بر 8000 راس دام قربانی در خراسان جنوبی

بازرسان بهداشتی دامپزشکی در خراسان جنوبی بر بیش از ۵ هزار و ۴۷۵ راس دام زنده و سه هزار و ۱۳۶ لاشه دام سبک و سنگین نظارت داشتند.

به گزارش پیام خاوران دامپزشکی خراسان جنوبی بر کشتار بیش از پنج هزار دام نظارت داشته است که از این تعداد دو هزار و ۸۰۰ راس دام سبک و ۲۶۱ راس دام سنگین قبل از کشتار و بقیه بعد از کشتار مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر سلامت دام‌های قربانی با فعالیت ۶۰ اکیپ شامل ۲۵ اکیپ ثابت و ۳۵ اکیپ سیار در سطح استان با حضور ۲۵ دامپزشک و ۶۲ بازرس بهداشتی دامپزشکی و ۱۴ ناظر شرعی عملیات نظارت بهداشتی و شرعی را در روز عید قربان انجام دادند.

محمد علی بخشی  افزود: در روز عید قربان ۸ هزار و ۶۱۱ راس دام زنده و لاشه دام قربانی بازرسی شد که از این تعداد دو راس لاشه حذف کامل و مجموعا ۹۸ کیلوگرم حذف موضعی صورت گرفت و همچنین ۹۰۹ مورد آلایش خوراکی به وزن ۲۱۷ کیلوگرم شامل کلیه، کبد و ریه از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

به گفته وی در روز عید قربان با هماهنگی دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری طرح کشتار رایگان در کشتارگاه‌های شهرداری‌ها در سطح استان صورت گرفت که خوشبختانه استقبال خوبی از این موضوع توسط مردم انجام شد.

وی گفت: از جمله مخاطرات کشتار دام‌های قربانی در خارج از کشتارگاه، احتمال ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان است که عملیات‌های نظارت و بازرسی بر ذبح بهداشتی دام‌های قربانی با هدف کاهش احتمال انتقال این بیماری‌های مشترک از جمله تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و … و نیز پیش گیری از این بیماری‌ها انجام شد.

بیشتر بخوانید   ۳۲۴ کلاس درس در خراسان جنوبی احداث می‌شود

وی از هم استانی‌ها در خواست کرد فرآورده خام دامی خود از جمله گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و … خود را از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه نمایند و به تاریخ تولید و انقضا آن دقت داشته و از خرید محصولات فاقد لیبل و تاییدیه دامپزشکی جدا خودداری کنند  و در صورت مشاهده موارد تخلف با شماره گیری ۱۵۱۲ موضوع را گزارش داده و کارشناسان دامپزشکی در سطح استان در اولین فرصت نسبت به بررسی و برخورد لازم اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها