ثبت مشخصات 4200 ناظر فعال شورای نگهبان در خراسان جنوبی

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی از ثبت مشخصات 4 هزار و 200 نفر به عنوان ناظران فعال این نهاد خبر داد و گفت: از این تعداد حدود 900 نفر را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل می‌دهند.

به گزارش “پیام خاوران”، حجت الاسلام مهدی یعقوبی به مناسبت سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شورای نگهبان سه وظیفه مهم تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات را برعهده دارد و طبق اصل 99 قانون اساسی، شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی را برعهده دارد.

وی افزود: در نیمه‌های دهه 70 با تأکید رهبر معظم انقلاب، دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان با هدف کمک در نظارت بر انتخابات راه‌اندازی شدند.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی در ادامه به روند برگزاری انتخابات در یک سال گذشته گریزی زد و گفت: طبق قانون از شهریوماه سال گذشته مقدمات برگزاری ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در وزارت کشور و شورای نگهبان فراهم شد.

وی ادامه داد: با آغاز پیش ثبت نام و تشکیل هیئت‌های اجرایی و هیئت مرکزی نظارت، هیئت‌های نظارت استانی و شهرستانی نیز طبق قانون ایجاد شدند تا برنامه انتخابات طبق زمان‌بندی آن انجام شود.

وی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در 11 اسفندماه سال گذشته را یادآور شد که در 15 استان از جمله حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان، خوسف به مرحله دوم کشیده شد و اضافه کرد: دومین مرحله از این انتخابات نیز در صحت و سلامت و با مشارکت پرشور مردم در 21 اردیبهشت ماه برگزار شد.

یعقوبی، با بیان اینکه در انتخابات خبرگان رهبری، مردم استان خراسان جنوبی، آیت‌الله رئیسی را با حداکثر آرا به عنوان نماینده خود انتخاب کردند، ادامه داد: اما متأسفانه در سانحه دلخراش سقوط هلی‌کوپتر، مردم ایران اسلامی، رئیس جمهوری و مردم استان خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی، در سوگ نماینده خبرگان خود نیز نشستند.

بیشتر بخوانید   "علی سنگکی" به سمت دبیر سازمان لیگ فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی کشور منصوب شد

وی گفت: طبق اصل 131 قانون اساسی، باید در فاصله 50 روز، انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شد که تدابیر لازم برای این مهم در 8 تیرماه اندیشیده شد اما با عدم کسب حد نصاب قانونی آرای مردم، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد و در 15 تیرماه، مردم ریاست جمهوری منتخب خود را انتخاب کردند.

وی به فعالیت فشرده، سنگین و چالشی این نهاد در چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: تمامی این انتخابات بدون هیچ ابهامی با رعایت اصل بی‌طرفی و انصاف و بر مدار قانون در حوزه اجرا و نظارت در سطح استان خراسان جنوبی برگزار شد.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی راه‌اندازی سامانه مردم ناظر را یک حامی در اجرای برنامه ها اعلام کرد و گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تخلفاتی از طریق این سامانه ثبت شد که به موقع با ورود دستگاه قضایی و هیئت‌های نظارتی رسیدگی شد.

یعقوبی به ثبت نام 245 نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح استان خراسان جنوبی هم اشاره کرد و با تأکید بر اینکه با انصراف تعدادی، پرونده 225 نفر در فاصله یک ماهه در هیئت نظارت رسیدگی شد.

وی به ثبت مشخصات 4 هزار و 200 نفر به عنوان ناظران فعال این نهاد در سامانه اشاره کرد که از این تعداد حدود 900 را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: در 5 انتخابات برگزار شده از اسفند 1402 تا 15 تیرماه 1403، حدود 2 هزار و 500 ناظر در امر برگزاری انتخابات مشارکت کردند.

یعقوبی، تداوم دوره‌های آموزشی ویژه ناظران را در طول سال متذکر شد و افزود: این آموزش‌ها در آستانه برگزاری انتخابات به صورت حضوری و غیرحضوری تقویت شد.

بیشتر بخوانید   تکمیل پروژه مرکز بیرجند شناسی پروفسور گنجی

وی در ادامه با اشاره به سالگرد تأسیس شورای نگهبان به برخی برنامه‌های گرامیداشت این ایام اشاره کرد و گفت: دیدار با نماینده ولی‌فقیه، سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه، دیدار با خانواده معظم شهدا، برگزاری مسابقات بصیرتی و آموزشی ویژه همکاران، برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی ویژه ناظران، دیدار با خانواده بیماران و … از جمله این برنامه‌هاست.

انتهای پیام/101

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها