اختصاص اعتبار ملی 3000 میلیون ریالی به روستای اصفهک

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته علاوه بر اعتبار ابلاغ شده به دهیاری، مبلغ 3 هزار میلیون ریال از محل منابع ملی به روستای اصفهک اختصاص یافت.

به گزارش “پیام خاوران” محمد عرب در بازدید از بافت روستای هدف گردشگری اصفهک اظهار داشت: ضمن بررسی نواقص، زیرساخت‌های مورد نیاز و شاخص‌های ثبت جهانی در سومین جلسه شورای راهبری این روستا، از بین 11 عنوان برنامه اعلامی از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اولویت‌های مهم را مشخص کردند.

وی گفت: کمک 500 میلیونی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به دهیاری 8 روستای منتخب برنامه بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و آماده‌سازی روستاهای مذکور انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس بیان کرد: حاضرین در جلسه ضمن بیان نظرات و پیشنهادات خود بر تسریع در تکمیل شاخص‌های مورد نیاز تأکید کردند.

عرب عنوان کرد: نصب سردر ورودی، نصب تابلوهای دو زبانه، دوره‌های آموزشی، نصب دوربین، احداث پارکینگ، کف سازی معابر، دسترس کردن محیط روستا برای همه مراجعین  از جمله نواقص این پروژه در زمان تشکیل پرونده اعلام شده بود.

وی افزود: ساخت ورودی مناسب، تهیه و نصب تابلوهای دو زبانه، پارکینگ مناسب، نصب دوربین و پایش تصویری، ارتقاء وب سایت روستا بصورت دو زبانه و بروزرسانی مداوم و کف سازی و جداره سازی معابر در قسمت دامداری‌ها نیز از اولویت‌های مهم و اساسی این پروژه اعلام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته علاوه بر اعتبار ابلاغ شده به دهیاری، مبلغ 3 هزار میلیون ریال از محل منابع ملی به این روستا اختصاص یافته که به محض شناسایی پیمانکار و انعقاد قرارداد، برای رفع کاستی‌های موجود و ارتقاء شاخص‌های ثبت جهانی هزینه خواهد شد.

بیشتر بخوانید   اکبریه و رحیم آباد سرگردان شهر و روستا

عرب افزود:  انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال 2021 توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است. سازمان جهانی گردشگری 9 شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است.

وی بیان کرد: فرصت جهانی شدن روستاها، نیازمند عزم ملی، همکاری و تلاش همه سازمان‌ها برای رفع کاستی‌های توسعه روستا است که از زیرساخت راه و آب و برق گرفته تا راه‌اندازی شبکه کسب و کارهای خرد و متوسط، تامین اینترنت پایدار، دسترس‌پذیر کردن روستا برای افراد ناتوان و… است و در واقع جهانی شدن، نیازمند ارائه خدمات در مقیاس و مطابق با استانداردهای بین المللی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس عنوان کرد: ثبت جهانی ابتدای راه است و برای حفظ این جایگاه جهانی باید برنامه ریزی و اقدامات عملی انجام داد. اتصال به شبکه رزرواسیون اقامت بین المللی، فراهم کردن امکان تبادل ارز خارجی، دارا بودن راهنمای گردشگری مسلط به زبان‌های خارجی، افزایش کیفیت خدمات اقامتی و پذیرایی به گردشگران، ارتباط گیری با شبکه روستاهای جهانی، تولید محتوا و معرفی روستا در شبکه‌های مجازی بین المللی، آموزش جامعه محلی و… از مهمترین نیازمندی‌ها پس از ثبت جهانی شدن است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عرب تصریح کرد:  حضور روستای اصفهک در بین روستاهای منتخب گردشگری ، بازنمای داشته‌های غنی ما در ابعاد جهانی است و قطعاً شهرستان طبس با داشته‌ها و ظرفیت‌های غنی می‌تواند چند اثر ثبت جهانی دیگر داشته باشد که البته پیگیر این موضوع نیز هستیم. همچنین از همه ادارات و نهادهایی که دارای ساختمان، تاسیسات و … در روستای اصفهک هستند، خواهش می‌کنیم نسبت به نصب تابلو دو زبانه و معرفی کامل خدمات قابل ارائه اقدام کنند.

بیشتر بخوانید   کاهش 50 درصدی فوتی‌های تصادفات در خراسان جنوبی

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها