تجهیز مرکز پزشکی هسته‌ای بیرجند به امکانات پیشرفته

متخصص پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:تمام تصویربرداری‌های پزشکی هسته‌ای که در سایر نقاط کشور در حال انجام است در شهر بیرجند به بهترین وجه ممکن و با دقت بالا در حال انجام است.

به گزارش “ پیام خاوران ” آزاده صاحبکاری  اظهار داشت:دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سالیان اخیر، گسترش فضای های بهداشتی درمانی، توسعه تجهیزات تشخیصی درمانی و ارتقاء کمی و کیفی خدمات رسانی حوزه سلامت را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه در این راستا سال گذشته مقرر شد تا مقدمات راه اندازی بخش پزشکی هسته ای در بیمارستان رازی بیرجند فراهم شود تصریح کرد: به همین منظور تهیه دستگاه پیشرفته اسپکت در دستور کار قرار گرفت.

متخصص پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی بیرجندافزود: خوشبختانه با پیگیری های مسئولان دانشگاه، این دستگاه به ارزش حدود 30 میلیارد تومان در آخرین روزهای سال گذشته وارد استان و تحویل بیمارستان رازی بیرجند شد.

صاحبکاری گفت: پزشکی هسته‌ای رشته‌ای است که در زمینه تصویربرداری فعالیت دارد و امروزه توانسته در زمینه درمان سرطان‌ها مثل سرطان پروستات و نورو اندوکرین تومورها نیز نقش به سزایی داشته باشد

وی درمعرفی بیشتر رشته پزشکی هسته‌ای گفت: زمینه تصویربرداری،ارگان‌های مختلف مثل قلب، تیروئید، استخوان، کلیه و غیره به تصویر کشیده میشود که با توجه به ارگان مورد نظر،ماده رادیو داروی مخصوصی به بیمار تزریق می‌شود و سپس از تشعشعات خارج شده از بدن بیمار، دستگاه اسپکت آن ارگان مورد نظر را به تصویر می‌کشد.

متخصص پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهارکرد: با توجه به تفاوت نحوه تصویربرداری در این رشته و اینکه منبع اشعه ما بیمار است و نه دستگاه، نیاز به تمهیدات جدی‌تری می‌باشد و مانند سایر بخش‌ها نمی‌توان به سادگی فقط با تعبیه محلی برای گذاشتن دستگاه و تخت و….مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و نیاز به اقدامات جدی از جمله اتاق تصویربرداری استاندارد، تفکیک اتاق انتظار بیماران تزریق شده( ضمن رعایت فاصله بین خود بیماران)، محل تهیه و نگهداری رادیو دارو ،محل تزریق بیماران ،محل انجام تست ورزش برای بیماران قلب، تعبیه سرویس بهداشتی جداگانه و غیره است.

بیشتر بخوانید   برگزاری ۸۰۰ برنامه به مناسبت دهه بصیرت و میثاق با ولایت در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه تمام مراحل احداث این بخش از جمله مجوز کار با اشعه، مجوز احداث بخش، تایید نقشه ساختمان، تایید ساختمان احداث شده، تایید مجوز نصب دستگاه و … همه و همه زیر نظر سازمان انرژی اتمی است گفت: با توجه به حساسیت‌های گفته شده، هر کدام از این مراحل ممکن است نیاز به چندین بار بازنگری و رفع اصلاحات داشته باشد که در مجموع باعث می‌شود پروسه ساخت و بهره‌برداری این بخش بسیار طولانی تر از سایر بخش‌ها باشد.

صاحبکاری ابراز امیدوای کرد با احداث و بهره‌برداری بخش پزشکی هسته‌ای در بیمارستان رازی، امکان ارائه خدمات مربوط به رشته پزشکی هسته‌ای ،آنچنان که شایسته مردم شریف خراسان جنوبی می‌باشد با تعرفه دولتی فراهم شود.

وی بیان کرد: از آنجایی که راه اندازی دستگاه اسپکت و ساخت بخش پزشکی هسته ای نیازمند عملیات آماده سازی محل نصب و اخذ مجوزهایی برای ایجاد بخش مستقل است، پیگیری های لازم برای طی کردن این فرآیندها از ابتدای سال جاری به طور مداوم صورت پذیرفته و همچنین باتوجه به اینکه این پروژه به مساعدت مالی نیاز داشته،استاندار خراسان جنوبی برای تامین اعتبار مورد نیاز قول مساعدت داده است.

متخصص پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآورشد: نصب و راه اندازی دستگاه اسپکت، ساخت و بهره برداری از بخش پزشکی هسته ای با توجه به استانداردهای سختگیرانه حفاظت در برابر اشعه و الزام رعایت این ضوابط، نیاز به تمهیدات جدی تر دارد و مانند سایر بخش ها نمی تواند به سادگی فقط با تعبیه محلی برای گذاشتن دستگاه، تخت و… آماده خدمات رسانی به مردم و بیماران قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید   شهرهای خراسان جنوبی با کمبود دوربین های ثبت تخلفات روبرو است

انتهای پیام/

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها