کلاهبرداری 205 میلیونی با ترفند برنده شدن در برنامه رادیویی

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی از کلاهبرداری 205 میلیون تومانی یکی از شهروندان به بهانه برنده شدن در برنامه‌های رادیویی خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران”، سرهنگ قدرت الوانی اظهار داشت: احدی، از شهروندان استان خراسان جنوبی از طریق تماس با سامانه مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کرد شخصی ناشناس با بنده تماس گرفت و اعلام کرد که شما در قرعه‌کشی برنامه رادیویی برنده شده‌اید و پس از صحبت کردن و جلب اعتماد، شماره کارت و چندین رمز پیامکی را از من دریافت کرد، پس از مدتی متوجه شدم مبلغ 205 میلیون تومان از حسابم کسر شده که همه سرمایه من بود، لذا من از این موضوع شاکی و خواهان رسیدگی هستم. به ‌منظور رسیدگی به شکایت این شهروند بزه‌دیده و احقاق‌حق وی، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به این موضوع را در دستور‌ کار خود قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه با تلاش کارشناسان پلیس فتا و انجام اقدامات علمی و هوشمندانه، هویت اصلی متهم پرونده که در خارج از استان زندگی می‌کرد، شناسایی شد؛ تصریح کرد: در ‌نهایت مبلغ کلاهبرداری شده با هماهنگی مقام محترم قضائی به حساب شاکی برگشت داده شد و پرونده نیز برای سیر مراحل قضائی به دادسرا ارسال شد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی خاطر‌نشان کرد: مجرمان سایبری با ترفند‌های مختلف از قبیل برنده شدن در برنامه‌های همراه اول، رایتل، ایرانسل، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، بانک‌ها و … و با مهندسی اجتماعی، شهروندان را فریب داده و آنان را ترغیب به دادن اطلاعات حساب بانکی و خواندن کد‌های دریافتی بر روی تلفن همراه خود می‌کنند و با فعال کردن برنامه‌های مورد نظر، موجودی حساب شهروندان را به سرقت می‌برند.

این مقام سایبری افزود: در این‌گونه کلاهبرداری‌ها، علاوه‌ بر اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات هویتی فرد قربانی نیز توسط کلاهبردار گرفته می‌شود که می‌تواند عواقب ناگواری را برای شخص به ‌همراه داشته باشد. افراد کلاهبردار صدای مجریان و گویندگان مشهور صدا و سیما را تقلید می‌کنند تا فرد قربانی را فریب دهند، در ‌واقع صدایی که فرد قربانی در پشت تلفن می‌شنود، قبلا در استودیو ضبط شده است و گاهی اوقات در میان این صدا‌ها، برای فریب قربانی، تشویق افرادی نیز به‌گوش می‌رسد. شهروندان به تماس افراد مجرم با اسم صدا و سیما و …  اعتماد نکنند، زیرا چنانچه شخصی در سازمان دولتی و یا معتبر برنده جایزه شده باشد، اسامی برندگان حتما در سایت‌های رسمی آن سازمان درج می‌شود.

بیشتر بخوانید   راه اندازی خانه هلال در بزرگترین مرکز توانبخشی شرق کشور

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی عنوان کرد: همان‌گونه که در بسیاری از مواقع توسط پلیس به شهروندان هشدار داده شده، برای دریافت جایزه به‌ هیچ‌ عنوان نیازی به حضور در پای دستگاه عابربانک و یا دادن اطلاعات محرمانه کارت‌های بانکی نیست و تماس‌هایی که شهروندان را به خود‌پرداز هدایت کرده و یا اطلاعات بانکی آنان را دریافت می‌کنند، قطعا کلاهبرداری است.

وی افزود: شهروندان به‌هیچ‌ وجه اطلاعات حساس و مهم خود، از جمله اطلاعات مربوط به حساب و کارت‌های بانکی و یا کد‌های احراز هویت و کد‌های ارسالی از طریق پیامک را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند، چرا‌ که دادن این اطلاعات به افراد ناشناس، دردسر‌های متعددی را برای شهروندان به‌همراه دارد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی گفت: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.fata.gov.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و کاربران می‌توانند آخرین اخبار، حوادث و رویداد‌های سایبری را از این سایت دریافت کنند. همچنین شماره تماس 096380 مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور است.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها