جنگل‌های بنه خراسان جنوبی، جولان‌گاه جانور تشی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: جانور تشی در جنگل‌های بنه استان جولان می‌دهد و نبود اعتبار برای مقابله با آن تهدیدکننده است.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا نصرآبادی در خصوص عوامل خسارت به ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان با بیان اینکه معدن‌کاری در محدوده دارای گونه‌های جنگلی باید با روش‌های زیرزمینی انجام شود، گفت: «بازگشت گونه‌های جنگلی به چرخه حیات سال‌ها زمان می‌برد.

وی، با اشاره به خشکسالی‌های مکرر و هجوم آفات و بیماری‌های جنگلی در بخش وسیعی از اراضی و ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان به ویژه گونه بنه با قدمت بیش از ۵۰۰ سال و بادامک، افزود: از مجموع ۱۰ ذخیره‌گاه استان یک مورد خشک شده و ۴ مورد آسیب شدید دیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، با بیان اینکه به صورت پراکنده در همه رویشگاه‌های استان درختان بالغ‌بر ۳۰ درصد آسیب دیده‌اند، تصریح کرد: امسال برای طرح تولید نهال از محل اعتبارات استانی ۴ میلیارد ریال و برای مراقبت و نگهداری جنگل کاری‌های سنواتی از محل اعتبارات ملی و استانی ۶۲ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

نصرآبادی، با اشاره به تعیین محدوده سامان‌های عرفی، تهیهٔ طرح‌های جنگل‌داری چندمنظوره، غنی‌سازی مناطق جنگلی، توسعه جنگل و نگهداری مناطق احیا شده و قرق شده برای حفاظت و افزایش سطح جنگل‌های استان، ادامه داد: جانور تشی در جنگل‌های بنه استان جولان می‌دهد و نبود اعتبار برای مقابله با آن تهدیدکننده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درباره عوامل خسارت به ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان، با بیان اینکه از مجموع ۶۲۷ هزار و ۷۲۲ هکتار جنگل استان حدود ۸۰ هزار هکتار بر اثر خشکسالی خسارت جدی دیده است، گفت: کاهش مقاومت درختان جنگلی نسبت به حمله آفات نیز از دیگر اثرات خشکسالی است.

بیشتر بخوانید   افتتاح ۱۳ پروژه منابع طبیعی خراسان جنوبی همزمان با هفته دولت

نصرآبادی، با تأکید بر حفظ گونه‌های جنگلی استان به ویژه بنه که اهمیت آن در اقلیم بیابانی زیاد است، افزود: باید به زودی طرح مقابله با خشکیدگی گونه‌های بنه و بادامک در رویشگاه‌های استان تهیه و اجرا شود که نیازمند مساعدت ویژه به منظور تصویب و تخصیص ردیف اعتبار ملی است.

وی، با بیان اینکه خشکسالی صدمات جبران ناپذیری را به جنگل‌های طبیعی استان وارد کرده و از بین رفتن قسمت‌های مهم مناطق جنگلی و کاهش شدید ظرفیت‌ها از آثار کوتاه مدت خشکسالی است، تصریح کرد: منابع طبیعی در راه توسعه استان کمک‌های بسیاری کرده، اما توسعه معدنی نباید به ذخیره‌گاه‌های طبیعی استان لطمه بزند.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها