جولان سگ‌های‌ ولگرد در بیرجند

پرسه سگ‌های ولگرد در کوچه‌های شهر موضوعی است که با وجود تلاش‌های مسئولان اما به دلایلی از جمله غذاررسانی غیراصولی برخی شهروندان به این سگ‌ها ‌همچنان به معضلی در شهر بیرجند تبدیل شده است.

به گزارش “پیام خاوران”، با وجود هشدارهای فراوان اما چندین سال است که پای سگ‌های ولگرد به مناطق شهری و محل سکونت مردم در شهر باز شده است، معضلی که جان افراد را به خطر می‌اندازد.

به تازگی هم شب‌ها گله‌های سگ در خیابان‌های شهر مشاهده شده که رعب و وحشت بسیاری را برای شهروندان بیرجندی به دنبال داشته است.

اگر روز تعطیل و یا صبح‌ زود هم بخواهی پیاده برای چند دقیقه در شهر  و یا پیست پیاده روی قدم بزنی به دلیل وجود سگ‌های ولگرد امنیتی نداری، سگ‌هایی که به دلیل گرسنگی رو به شهرها آورده و در سطح شهر رها هستند.

البته روزی جمعیت آن‌ها کم بود، اما از زمانی که به داخل شهر رها شدند، جمعیت شان رفته رفته زیاد شد، در حقیقت اگر این روند ادامه یابد و چاره‌ای برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اندیشیده نشود یا حتی از دیگر مناطق و روستاها سگ‌های ولگرد در سطح شهر رها شوند، امنیت افراد به خطر می‌افتد.

جولان سگ‌های ولگردی که این روزها به کابوسی برای مردم تبدیل شده است، اما چه زمانی قرار است به پایان برسد؟

گله‌های سگ در شهر بیرجند

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: قبلا شاید روزی تنها یک یا دو سگ ولگرد آن هم برخی مواقع در سطح شهر مشاهده می‌کردیم، اما اکنون شاهد پرسه گله‌های سگ در سطح شهر هستیم که امنیت خودمان و بچه‌هایمان  به خطر افتاده است .

به گفته یکی دیگر از شهروندان روزهای تعطیل و صبح‌های زود که خیابان خلوت است، در وسط شهر سگ ولگرد پرسه می‌زند، سگ‌هایی که گرسنه هستند و امکان حمله به فرد پیاده وجود دارد و حتی یک بار سگ ولگردی که بیمار بود در کوچه ما رفت وآمد می‌کرد، البته تنها گوشه‌ای می‌نشست و کاری به کار مردم نداشت، تا بالاخره بعد از دو روز با تماس مردم، فردی آمد و با ماشین سگ را به کمپ انتقال داد.

بیشتر بخوانید   اجراي طرح عملياتي مبارزه با سارقان اماکن در خراسان جنوبي

او خاطره تلخی از یک روز تعطیل در این رابطه هم دارد که کسی در خیابان نبود از نانوایی د در حال برگشت به خانه بودم، در یکی از بلوارهای وسط شهر سگی ولگرد را مشاهده کردم که همان حوالی می‌چرخید، زبانش بیرون بود و از بو کردن روی چمن‌های بلوار مشخص بود به دنبال غذا می‌گشت، من هم به راهم ادامه دادم، همین که نزدیک خانه بودم صدای از پشت شنیدم، یک‌دفعه پشت سرم را نگاه کردم و همان سگی که وسط بلوار بود را دیدم، دست پاچه شده بودم، سگی با دهان باز و حالت حمله‌ور شدن به سمتم را داشت، بدون اینکه نگاهش کنم کمی ایستادم، همین که من ایستادم کمی جلوتر از من رفت اما باز هم ایستاد و نگاهی کرد، بی حرکت ایستادم.

خوشبختانه یا متاسفانه غذایی همان اطراف ریخته شده بود که سریع به سمتش دوید، همین که مشغول خوردن بود به سمت خانه دویدم، یعنی اگر چیزی برای خوردن پیدا نکرده بود ممکن بود به سمتم حمله‌ور شود.

یکی دیگر از شهروندان هم با گلایه از وجود سگ‌های ولگرد در شهر گفت:  دو سال پیش از یکی از آشنایان شنیدم که می‌گفت کودکی که در کوچه مشغول بازی بود سگی ولگرد به سمتش می‌دوید که یک نفر رهگذر پیش از اینکه سگ نزدیک کودک شود کودک را نجات داد، از باب این موضوع ترس وجودم را فرا گرفته بود.

من به عنوان مادر خانواده که چندین سال در روستا بودم و برای دام‌هایمان سگ نگهبان داشتیم، با دیدن سگ‌های ولگرد ترس وجودم را در برمی‌گیرد، چه برسد به بچه‌هایمان.

بیشتر بخوانید   والدین و دانش آموزان نگران برگزاری امتحانات حضوری پایه‌های نهم و دوازدهم نباشند

به گفته یکی دیگر از شهروندان همه ما از خطرات سگ‌های ولگرد در شهر اطلاع داریم اما با این وجود برخی‌ها را دیده‌ام که به حیوانات سطح شهر غذا می‌دهند که همین موضوع سبب شده که تعدادی بسیاری از این حیوانات گرسنه به سمت شهرها هجوم آوردند و این افراد باید با تامل بیشتری این ‌کار را انجام دهند و اگر می‌خواهند چیزی به سگ‌ها بدهند از فاصله دوری با شهر این کارا را بکنند تا دیگر سگ‌ها به شهرها هجوم نیاورند.

تماس با ۱۳۷

ظهوری رئیس سازمان پسماند شهرداری بیرجند با تاکید بر این که شهروندان در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد به جای فیلمبرداری و مستند‌سازی با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند گفت: تیم‌های گشت این سازمان به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات یه شهروندان است منتهی شهروندان هم باید همراهی بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد بلافاصله موضوع را از طریق سامانه اشاره شده اطلاع دهند تا تیم‌ها بر زنده گیری اقدام کنند‌.

رئیس سازمان پسماند شهرداری بیرجند ادامه داد: تیم‌های گشت این مجموعه بعد از زنده‌گیری سگ‌ها آن‌ها را به پناهگاه انتقال می‌دهند.

ظهوری با اشاره به زنده‌گیری ۷۱۹ قلاده سگ در سطح شهر از آذر سال‌گذشته تا پایان شهریور امسال افزود: هم‌چنین ۵۷۳ غلاده سگ توسط دهیاری‌ها زنده‌گیری شده در مجموع یک هزار و ۲۹۲ قلاده سگ در این مدت به پناهگاه تحویل داده شد.

وی ادامه داد: هم‌چنین در مهر ماه ۲۵۱ قلاده سگ از سطح شهر جمع‌آوری و تحویل پناهگاه شده است.

به گفته وی در پناهگاه اقداماتی نظیر واکسیناسیون،  عقیم سازی، قلاده‌گذاری و… برای این سگ‌ها انجام می‌شود طوری که در صورت دستور رها سازی این سگ‌ها هیچ خطری ندارند .

بیشتر بخوانید   ثبت سفارش 162 هزار دانش آموز خراسان جنوبی در سامانه کتب درسی

وی با تاکید بر این که  آمارها حاکی از اقدامات خوب انجام شده برای رفع این معضل است اظهار کرد: آنطور که مرکز بهداشت شهرستان اعلام کرده گزش‌ها در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ ، ۴۳۱ نفر در ۱۰۰ هزار نفر بوده که این آمار در ۶ ماهه امسال به ۳۹۸ مورد در ۱۰۰ هزار نفر رسیده که به معنای کاهش ۳۷ درصدی گزش‌ها در این مدت در شهر بیرجند بوده که این کاهش نشان دهنده اقدامات انجام شده در حوزه زنده‌گیری سگ‌ها بوده است.

وی به این نکته هم اشاره کرد که در کنار شهروندانی که مخالف با وجود سگ‌های ولگرد در شهر هستند افرادی هم ندانسته اقدام به غذارسانی غیر اصولی به سگ‌ها می‌کنند که همین مشکل سبب هجوم سگ‌های بيشتري به سمت شهر می‌شود و باید شهروندان در این رابطه تامل بیشتری داشته باشند تا با این اقدام جان و امنیت شهروندان دیگر را به خطر نیندازند.

منبع: خاورستان

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها