سهم خراسان جنوبی از بودجه 1401 چقدر است؟

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بودجه 1401 در جهت رشد اقتصادی و برنامه محور است گفت: این استان در بخش اعتبارات قانون متوازن در جایگاه 18 کشور قرار دارد.

به گزارش “پیام خاوران“، حمید جهانشاهی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بودجه سال 1401 بر مبنای واقعیت‌ها و بدون کسری تدوین شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: این بودجه بدون انتظار برای رفع تحریم‌ها تدوین شده و  به جای توزیع اعتبارات در قالب ردیف‌ها به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی حرکت خواهیم کرد.

وی با تأکید بر این نکته که در بودجه سال 1401 شاخص‌های کلان اقتصادی هدف‌گیری می‌شود و از پروژه محوری به سمت برنامه محوری حرکت خواهیم کرد تصریح کرد: توجه به مطالعات آمایش سرزمین ملی و استان‌ها، مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاها و اسناد توسعه شهرستان‌ها یک خطکش مهم در تدوین برنامه‌ها و تعریف پروژه‌ها خواهد بود.

جهانشاهی با اشاره به این مطلب که در بودجه 1401 اختیارات قابل توجهی به استان‌ها داده خواهد شد و در مقابل سهم استان و شهرستان‌ها در تحقق رشد اقتصادی مشخص و رصد خواهد شد افزود: باید توجه داشت که بودجه حلقه آخر نظام برنامه‌ریزی است و باید بستری فراهم شود تا سیاست‌های دولت در قالب بودجه پیاده‌ریزی گردد و از بخشی‌نگری و صرفاً توزیع اعتبارات و منابع پرهیز کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه کیفیت بودجه‌ریزی بسیار حائز اهمیت است و غفلت از این موضوع منجر به کسری بودجه خواهد شد گفت: کسری بودجه باعث استقراض از بانک مرکزی می‌شود و نهایتاً افزایش نقدینگی، شرایط تورم را بوجود می‌آورد و تورم بی‌ثباتی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: وجود 9000 ردیف برنامه-پروژه در سطح کشور کار نظارت را سخت کرده و در بودجه سال 1401 سعی شده در جهت رشد اقتصادی برنامه‌ها رصد گردد.

بیشتر بخوانید   روایت تصویری از راهپیمایی ۲۲ بهمن در خراسان جنوبی

جهانشاهی با بیان این نکته که  رشد اقتصادی 8 درصدی شامل دو پایه  یعنی سرمایه‌گذاری و ارتقاء بهره‌وری خواهد بود اظهار داشت: متاسفانه 6 سال زمان می‌برد تا با تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در سال 1407 به تولیدی معادل تولید حاصل از رشد سنتی حدوداً 3 درصدی در دهه 90 برسیم.

خبر ایجاد قریب الوقوع صندوق عدالت و پیشرفت در 31 استان کشور و اشاره به وظیفه آن یعنی  اهرم کردن منابع دولتی با منابع غیردولتی در اقتصاد کلان کشور مطلب مهم دیگری بود که وی به آن اشاره کرد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی از حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، کاهش اوراق مالی اسلامی از 5/132 به 88 هزار میلیارد تومان، و افزایش حداقل دریافتی از 5/3 به 5/4 میلیون تومان به عنوان  ویژگی‌های بودجه سال نام برد و تصریح کرد: رشد حقوق کارمندان از بین 5 درصد تا 29 درصد متغیر و به صورت میانگین 10 درصد بصورت پلکانی پیش‌بینی شده و به حقوق‌های بالای 37 میلیون تومان هیچ افزایشی تعلق نمی‌گیرد.

جهانشاهی مهم‌ترین مزایای بودجه برنامه محور سال 1401 را ساده و قابل فهم بودن، نتیجه‌گرا بودن، نظارت پذیری، کمک به جلوگیری از رشد هزینه‌ها، کمک به ثبات اقتصادی و افزایش اختیارات محلی برای مسئولین برشمرد و افزود: تفاهم‌نامه‌هایی بین دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه منعقد خواهد شد تا در قبال تامین منابع اهداف مورد انتظار در سال 1401 قابلیت رصد داشته باشد و دستگاه‌ها در این رابطه پاسخگو باشند.

وی از کاهش تراز عملیاتی از 464 هزار میلیارد تومان به 300 هزار میلیارد تومان، کاهش خالص استقراض دولت از بازار سرمایه به منفی 40 هزار میلیارد تومان، افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از 4/5 به 9/6 درصد و کاهش رشد هزینه‌های دولت به عنوان بخشی از مهم‌ترین اصلاحات ساختاری بودجه سال 1401 نام برد.

بیشتر بخوانید   دستگاه های نظارتی پیگیر مشکلات کارگران باشند

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: مقایسه بودجه سال 1401 استان در لایحه با قانون بودجه سال 1400 نشان می‌دهد که در بخش اعتبارات هزینه‌ای 24 درصد رشد و در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 41 درصد رشد خواهیم داشت.

وی گفت: در حالی که جایگاه استان در بخش اعتبارات هزینه‌ای رتبه 22 و بدون تغییر نسبت به سال گذشته است و در بخش اعتبارات تملک با دو پله ارتقا رتبه 21 را درمیان 31 استان دارا هستیم در بخش اعتبارات قانون متوازن نیز از امکانات کشور کماکان جایگاه 18 را دارا هستیم که جایگاه مناسبی است.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها