مشق اول مهر پشت میز گرانی/ نظارت‌ها افزایش می‌یابد

با وجود تشدید نظارت‌ها در خراسان جنوبی، گرانی نوشت افزار و اقلام مورد نیاز دانش آموزان در آستانه بازگشایی مدارس باری بر دوش والدین قرار داده است.

به گزارش “پیام خاوران” روزهای پایانی شهریور که فرا می‌رسد شهر حال و هوای دیگری پیدا می‌کند. جنب و جوش خانواده‌ها برای خرید لوازم‌التحریر و لباس فرم مدرسه از یک طرف، تهیه کتاب‌های مورد نیاز سال جدید از طرف دیگر روزهای شیرینی و خاطره انگیری را برای دانش آموزان رقم می‌زند.

بوی دفتر و کتاب نو والدین را نیز به روزهای کودکی و نوجوانی می‌برد که با اشتیاق کتاب‌های نو را جلد می‌کردند و تا روز اول مهرماه بارها و بارها خریدهای سال جدید را نگاه می‌کردند که اشتیاق آن روزها را امروز با خرید لوازم مدرسه برای فرزندانشان در خود زنده می‌کنند.

اما قیمت بالای لوازم التحریر و کفش و لباس موجب شده که برای خانواده‌های متوسط و پایین جامعه روزهای پایانی شهریور به آسانی نگذرد چرا که بازار این اقلام رنگ و بوی گرانی به خود گرفته است.

قیمت کوله پشتی حدود نیم میلیون تومان

حسین خدابخشی پدر یک دانش‌آموز دختر کلاس دوم و یک دانش‌آموز پسر کلاس دهم در گفتگو  با خبرنگار ما اظهار کرد: چندی پیش برای خرید کوله پشتی برای فرزندم به مغازه‌های متعدد مراجعه کردم که قیمت‌ها واقعاً بالا بود.

وی بیان کرد: از نمایشگاه لوازم‌التحریر ایرانی- اسلامی که قیمت کوله پشتی را جویا شدم همه بالای حدود ۵۰۰ هزار قیمت زده بودند.

خدابخشی با بیان اینکه مسئله تنها خرید کیف و یا چند دفتر نیست، ادامه داد: کیف، مداد، خودکار، جامدادی، لباس فرم مدرسه، مداد نقاشی، کلاسور و… و. همه لوازم مورد نیاز برای یک دانش‌آموز است که مجموع آنان با هم حدود دو- سه میلیون تومان برای هر خانواده هزینه به همراه دارد.

وی افزود: البته خانواده‌ها سعی می‌کنند به گونه‌ای خرید کنند که هم رضایت فرزندان را به دست آورده باشند و هم دخل و خرجشان در این روزهای پایانی شهریور با هم بخواند.

بیشتر بخوانید   تنها راه افزایش تولید توسل به حوزه علم و فناروی است/ضرورت خودکفا شدن در تولید گندم

گرانی لوازم‌التحریر با طرح‌های ایرانی

مادری همراه دو فرزند دختر و پسر حدود ۹ و ۱۴ ساله دفترهای یک مغازه را دانه به دانه نگاه می‌کند تا بتواند لوازم‌التحریر متناسبی برای فرزندش پیدا کند. این شهروند که خود را فاطمه رحمانی معرفی می‌کند اظهار کرد: علاقه من خرید لوازم‌التحریر با طرح‌های ایرانی و اسلامی برای فرزندانم است.

وی ادامه داد: اگر قیمت‌ها را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که قیمت دفتر با طرح ایرانی و اسلامی و از جمله دفاتر با تصاویر شهدا بسیار گران‌تر از سایر لوازم‌التحریر است.

این شهروند خراسان جنوبی بیان کرد: قیمت دفتر از حدود ۴۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۵۰ هزار – ۲۰۰ هزار تومان نیز ادامه پیدا می‌کند که برای خانواده‌های دارای دو – سه فرزند هزینه زیادی را خرید لوازم‌التحریر به همراه دارد.

رحمانی افزود: سعی می‌کنیم از نمایشگاه‌های ویژه لوازم‌التحریر و یا نمایشگاه‌های پاییزه خرید مورد نیاز اول مهر را انجام دهیم تا هزینه‌ها اندکی کمتر شود.

وی یادآور شد: یک اتفاق خوبی که در برخی از مدارس امسال رخ داده، این است که مسئولان آموزشگاه‌ها اعلام کردند که اگر لباس فرم مدرسه اندازه دانش‌آموز است نیازی به خرید و تهیه لباس فرم جدید وجود ندارد.

لیلا قربانی از دانشجویان خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای من خرید یک کوله پشتی مناسب اهمیت بسیاری دارد چرا که معمولاً تا ساعات نزدیک به غروب کلاس دارم و مجبورم وسایل زیادی را همراه خود داشته باشم.

قیمت بالای اقلام مورد نیاز تحصیل دانشجویی

وی بیان کرد: قیمت کوله پشتی مناسب دانشجو حدود یک میلیون تومان است ولی شاید با تلاش فراوان بتوان در حدود ۷۰۰ -۸۰۰ هزار تومان یک کوله پشتی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید   سازمان همیاری شهرداری های یزد و خراسان جنوبی تفاهم نامه همکاری امضا کردند

این دانشجوی خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت یک کلاسور معمولی نیز حدود ۲۰۰ هزار تومان است، گفت: حال اگر یک دانشجو بخواهد در خوابگاه زندگی کند، خرید اقلام مورد نیاز برای یک زندگی دانشجویی در خوابگاه را نیز به این هزینه‌ها اضافه باید کرد.

حمید سلیمانی، رئیس اتحادیه ارتباطات و محصولات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در بازار لوازم‌التحریر کمبودی وجود ندارد و چه لوازم‌التحریر تولید داخل و چه لوازم‌التحریر خارجی در بازار موجود است.

وی با اشاره به اینکه دفتر تعاونی به صورت محدود در بازار موجود است، بیان کرد: در کنار دفترهای ساده تعاونی دفترهای فانتزی با کیفیت بهتر و البته قیمت‌های بالاتر نیز در واحدهای صنفی لوازم‌التحریر وجود دارد که خانواده‌ها بر حسب توان خود خریداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه ارتباطات و محصولات فرهنگی در زمینه استقبال مردم از خرید محصولات با طرح‌های ایرانی- اسلامی گفت: از آنجایی که قیمت لوازم‌التحریر ایرانی به نسبت لوازم التحریر خارجی مناسبت تر است مردم بیشتر تمایل برای خرید لوازم‌التحریر ایرانی دارند.

فعالیت ۸۵ واحد صنفی لوازم‌التحریر در بیرجند

سلیمانی با اشاره به اینکه قیمت دفتر ۲۰۰ برگ فنری حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است؛ یادآور شد: به عنوان مثال خودکار ساده با قیمت چهار هزار تومان وجود دارد ولی همین خودکار در طرح‌های فانتزی که مورد علاقه کودکان و نوجوانان است به ۱۶ هزار تومان نیز می‌رسد.

وی یادآور شد: در حال حاضر در شهرستان بیرجند ۸۵ واحد صنفی مرتبط با لوازم‌التحریر وجود دارد.

سرپرست سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در این زمینه بیان کرد: طرح نظارتی بازار ویژه بازگشایی مدارس به منظور تأمین، توزیع و ارائه به موقع کالا، نظارت و بازرسی بر قیمت و خدمات اولویت‌دار تا ۱۵ مهر ماه اجرا می‌شود تا از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و بروز تخلف‌های احتمالی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید   بنیاد علوی ۴۰ میلیاردتومان برای محرومیت ‌زدایی درمیان سرمایه گذاری کرد

اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس

احمد آریافر، با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید کالاهای مرتبط همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مراکز آموزش عالی گفت: در این طرح نظارتی کالاهایی از جمله نوشت افزار، کیف، کفش و سایر ملزومات تحصیلی همچنین خدمات آموزشی، شهریه مدارس غیر دولتی و غیرانتفاعی و سرویس مدارس از سوی بازرسان رصد می‌شود.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: وحدت رویه در اقدامات نظارتی و کنترل بازار با هدف ایجاد آرامش از دیگر هدف‌های اجرای این طرح نظارتی است.

وی افزود: همچنین در مدت اجرای طرح از ظرفیت سایر دستگاه‌های نظارتی برای بازرسی و رصد دقیق کالاها و خدمات هدف استفاده می‌شود.

آریافر بیان کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران‌فروشی و درج نکردن قیمت، مراتب را به سامانه تلفنی ۱۲۴ اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کنند.

بوی ماه مهر، بوی کاغذ و دفتر نو و شور و اشتیاق دانش آموزان و کودکان و نوجوانان برای رفتن به مدرسه است که به طور طبیعی شهر را در یک هیجان وصف ناپذیر قرار می‌دهد. امید آنکه با نظارت بیشتر بر بازار لوازم‌التحریر شرایط خرید اقلام مورد نیاز این فصل را تسهیل کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها