اما و اگرهای پروژه 10 ساله هلال بیرجند

پروژه اداری – تجاری بیرجند از سال‌ها پیش در روند احداث و بهره‌برداری درجا می‌زند و عدم توجه برخی متولیان، خبرهای ناخوشی را برای سرمایه‌گذاران صادر می‌کند.

به گزارش “پیام خاوران” مجتمع هلال از مهم‌ترین پروژه‌های جمعیت هلال‌احمر در بیرجند بوده که عملیات احداث این طرح در سال ۹۱ آغاز شد. علی‌رغم رایزنی‌های انجام شده برای اتمام طرح، تاکنون گام‌های برداشته‌شده در راستای رفع مشکلات پیش روی پروژه مؤثر نبوده و طلسم ۱۰ساله طرح را رقم زده است.

در حال حاضر قصه پر غصه سرمایه‌گذاران این طرح روایتی نافرجام است؛ چراکه نه‌تنها به هدفشان از سرمایه‌گذاری در پروژه نرسیده‌اند؛ بلکه بنا به گفته‌هایشان خسارت‌هایی میلیاردی را متحمل شده‌اند.

حالا پروژه‌ای که متولیان وعده‌ای سه‌ساله برای افتتاح داده بودند، نه‌تنها به اتمام نرسیده، بلکه در روند برگزاری جلسات و قول‌هایی کاغذی درجا می‌زند.

پروژه مجتمع تجاری اداری هلال بیرجند علی‌رغم این‌که می‌تواند ظرفیتی عظیم برای اشتغال‌زایی و ورود سرمایه به استان باشد، با وجود مشکلاتی مانند نبود پارکینگ، سال‌ها بر پیکره نیمه‌جان خود قد علم کرده و گامی از پیش نمی‌برد.

قول‌هایی که عملیاتی نشد

معاضدی، یکی از خریداران مجتمع هلال بیرجند با بیان اینکه تأخیر در روند احداث این پروژه حق بسیاری از افراد را ضایع کرده است، بیان کرد: «جای سؤال است که آیا مسئولان از شرایط فعلی پروژه اطلاع دارند و چشمشان را به روی مشکلات بسته‌اند؟»

وی با بیان اینکه فروش املاک و راه‌اندازی مجتمع هلال در ۱۰ سال گذشته آغاز شد و قول دادند ظرف دو یا سه سال راه‌اندازی شود، گفت: «شش سال گذشته واحدی را خریداری کردم و بنا به قول متولیان باید سال ۹۶ واحد واگذار می‌شد».

معاضدی با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی در راستای رفع مشکلات پیش رو داشته‌ایم، اما به نتیجه مطلوبی نرسیده است، افزود: «متأسفانه اختلافات موجود بین شهرداری و مجتمع هلال روند احداث طرح را متوقف کرده و هیچ‌کس پاسخگو نیست».

وی با اشاره قول‌های نافرجام مسئولان برای واگذاری واحدهای خریداری شده بیان کرد: «در دوم اسفندماه ۱۴۰۰ صورت‌جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد استان داشتیم که مقرر شد در هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۱ پروژه به سرانجام برسد که متأسفانه عملیاتی نشد».

بیشتر بخوانید   نفس هابه مهرایران‌جان گرفت|اهدای‌محموله 4میلیاردریالی تجهیزات پزشکی بانک مهرایران‌به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند+عکس

معاضدی اظهار کرد: «تعلل در احداث بزرگ‌ترین مجتمع شرکت تجاری استان به وجهه شهر و سرمایه‌گذاری در شهر خسارت وارد می‌کند و انگیزه را برای حضور دیگر سرمایه‌گذاران در بیرجند سلب می‌کند.»

پای درد دل سرمایه‌گذاران

یکی دیگر از خریداران بیان کرد: «پنج سال پیش یک واحد ۳۰۰ متری آهن، فونداسیون و آجر به قیمت ۱۸۳ میلیون تومان فروختم و واحدی در این پروژه به قیمت ۳۷۰ میلیون تومان خریده‌ام».

وی ادامه داد: «الان همان واحدم را به قیمت سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به من نمی‌دهند به این معنی که باید کسی اینجا هفت میلیارد پول نقد بدهد که نسبت به پولم خسارت نبینم».

وی با بیان اینکه بی‌توجهی مسئولان به این پروژه انگیزه را از مردم و جوانان می‌گیرد، گفت: «از متولیان خواستاریم جوانان را دریابند و نسبت به رفع مشکلات پروژه همتی ویژه به خرج دهند».

خریدار دیگری هم با بیان اینکه چند سال گذشته آپارتمان فرزندم را برای خریدن واحدهای این طرح فروختم، گفت: «متأسفانه باید شش میلیون اجاره برای زندگی بدهم؛ اما متولیان نسبت به مطالبه‌های ما پاسخگو نیستند».

نبود پارکینگ، گره کور پروژه هلال

یکی دیگر از سرمایه‌گذاران در پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: «پروژه تجاری – اداری هلال بیرجند در سال ۹۱ کلنگ‌زنی شده که تا سال ۹۴ تحویل داده شود».

وی با بیان اینکه بعد از سال ۹۴، مجدد شرکت سرمایه‌گذاری واحدهایی را فروخته که در سال ۹۵ تحویل داده شود که عملیاتی نشد، افزود: «سال ۹۸ جلوی فروش واحدها گرفته و مقرر شد تا پایان سال ۱۴۰۰ طرح آماده شود».

بیشتر بخوانید   نایب قهرمانی دختران هاکی‌باز خراسان جنوبی در ‌المپیاد استعدادهای برتر ورزشی ‌

وی با بیان اینکه بعد از قول‌های متوالی هنوز مجتمع آماده تحویل نیست، ادامه داد: «اگر مجتمع هم آماده تحویل شود، پارکینگ ندارد و مشکل جدیدی ایجاد خواهد کرد».

سرمایه‌گذار دیگری  هم با گلایه از عدم پاسخگویی متولیان نسبت به موانع طرح بیان کرد: «تمام مشکلات موجود در طرح به دلیل نبودن پارکینگ است که باید نظارت شود».

بیرجندی، یکی دیگر از خریداران هم بیان کرد: «از سال ۹۲ واحد اداری در این طرح خریده‌ام که قرار بود در سال ۹۴ تحویل دهند».

وی با بیان اینکه باگذشت ۹ سال هنوز واحد به من تحویل نشده است، افزود: «در حال حاضر ملک محل کارم استیجاری بوده و باید ماهانه اجاره‌های میلیونی پرداخت کنیم».

ضعف مدیریتی در طرح مشهود است

علیرضا عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی چندی پیش بیان کرد: «یکی از پروژه‌های بیرجند که تحت عنوان پروژه تجاری با رویکرد سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم انجام شد، مجتمع تجاری هلال است».

وی با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری، پروژه را تعریف کرد و مردم نیز سهام پروژه را خریدند، گفت: «با مشارکت مردم و همراهی شرکت سرمایه‌گذاری، کار در حال انجام بوده که سبک و مدل کار قابل‌قبول است؛ چراکه می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های اندک مردم طرح‌هایی بزرگ را خلق کند».

عباس‌زاده اظهار کرد: «متأسفانه فرایند اجرای این پروژه با مشکلاتی مواجه شد که مهم‌ترین مشکل شرکت سرمایه‌گذاری هلال در پروژه، مسئله مدیریتی است».

وی با بیان اینکه این مشکل در طول یک سال و نیم اخیر منجر شد مجموعه استانداری به پروژه ورود کند، گفت: «اگرچه حضور دولت در پروژه خصوصی وجهی ندارد، اما به دلیل سوءمدیریت در اجرای پروژه در شرکت سرمایه‌گذاری و اعتراضات سرمایه‌گذاران و مردم، مجبور شدیم ورود کنیم».

عباس‌زاده با بیان اینکه از همان ابتدا جلساتی با مدیران پروژه و سرمایه‌گذاران برای رفع دغدغه‌ها گرفته شد، گفت: «بر اساس قراردادی که بسته شده، قرار بود چند سال قبل پروژه تحویل داده می‌شد؛ اما هنوز انجام نشده که ضعف مدیریتی در پروژه مشهود است».

بیشتر بخوانید   اصناف خراسان جنوبی تاکنون همراهی‌ خوبی با نظام و دولت داشته‌اند

دغدغه تأمین پارکینگ حل است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: «هرچند متولیان به بخش‌هایی از تعهدشان عمل کردند؛ اما همه آنچه را که باید انجام می‌دادند، عمل نشده است».

وی با بیان اینکه مردم بدانند آنچه که در پروژه انجام می‌شود، ربط مستقیمی به هلال‌احمر ندارد، افزود: «هلال‌احمر در استان جزو بهترین مجموعه‌های امدادی کشور بوده و عملکرد خوبی دارد؛ شرکت سرمایه‌گذاری هلال در تهران بوده و مدیران در جلسات متعهد هستند این پروژه را به پایان برسانند».

عباس‌زاده با اشاره به دغدغه تأمین پارکینگ پروژه بیان کرد: «زمین جایگزین برای تأمین پارکینگ موجود بوده و باید شرکت هلال پای‌کار بیاید».

وی با بیان اینکه مردم نگران مشکلات پارکینگ در زمان بهره‌برداری نباشند، اظهار کرد: «بدون تأمین پارکینگ پروژه به بهره‌برداری نخواهد رسید».

زمین پارکینگ تأمین شد

شهردار بیرجند هم با بیان اینکه وظایف مربوط به شهرداری در این پروژه انجام شده است، گفت: «توافق‌نامه‌ای با هلال امضا و زمین موردنیاز پارکینگ به مزایده گذاشته شد».

بهترین با بیان اینکه خوشبختانه شرکت هلال برنده مزایده شده و زمین در اختیار هلال گذاشته شده که باید ساخته شود، افزود: «همچنین بدهی هلال به شهرداری پرداخت شده است».

هر چند متولیان علی‌رغم پیگیری‌های مستمر در پاسخ به مطالبه‌های سرمایه‌گذاران سکوت اختیار کرده‌اند؛ اما امید است با همکاری هر چه بیشتر از سوی دستگاه‌های متولی، این پروژه به مرحله افتتاح برسد؛ چراکه با اتمام این طرح کمک شایانی به رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان می‌شود.

منبع: 724 پرس

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها