مدیرعامل شرکت زمین‌کاوان زمان عنوان کرد:احداث و راه‌اندازی اولین کارخانه تولید شمش طلا در خراسان‌جنوبی

زمین کاوان زمان کنسرسیومی متشکل از پنج شرکت فعال معدنی کشور است که در سال ۱۳۸۹ با هدف سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری از پتانسیل‌های معدنی در سراسر کشور تشکیل شده است.

ماموریت این مجموعه معدنی سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه شناسایی و پتانسیل‌یابی محدوده‌ها و پهنه‌های اکتشافی در سطح کشور و انجام عملیات اکتشافی، بهره‌برداری و احداث کارخانه های فرآوری مواد معدنی به منظور ایجاد ارزش ‌افزوده برروی این منابع و همچنین انجام مبادلات و معاملات بازرگانی مرتبط است.

مدیرعامل شرکت زمین‌کاوان زمان در گفت وگو با ” پیام خاوران ”  با تشریح اهداف، اقدامات و دستاوردهای این مجموعه معدنی اظهار داشت: اولین کارخانه تولید شمش طلا در استان خراسان‌جنوبی درسال 1399 و همچنین کارخانه تولید کاتد مس درسال 1402 در این استان احداث و راه‌اندازی شده و طرحهای توسعه در دو کارخانه یادشده و صنایع پائین دستی اجرا شده است.

مهندس حسین قنواتی به انجام فعالیت‌های اکتشافی درمحدوده‌های متعلق به این شرکت در استان‌های هرمزگان، قزوین، خراسان‌جنوبی، کرمان، و… اشاره کرد وگفت: همزمان با راه اندازی کارخانه تولید مس کاتدی، کمک به فراهم شدن امکان فعالیت معادن کوچک مقیاس در این منطقه دردستور کار قرار گرفت.

وی افزود: طرح توسعه کارخانه تولید شمش طلای مجتمع صنعتی و معدنی گودکان در استان خراسان‌جنوبی با هدف افزایش ظرفیت دو برابری خط تولید و مطالعه در خصوص صنایع پایین دستی و طرح‌های مطالعاتی بر روی معادن سنگ‌آهن هماتیتی و باریت در استان‌های هرمزگان و قزوین با هدف احداث کارخانه‌های فرآوری در این مناطق وهمچنین ادامه عملیات اکتشافی در محدوده‌های متعلق به شرکت  زمین‌کاوان زمان در استان‌های خراسان‌جنوبی، قزوین، مرکزی و کرمان اجرا شد.

مدیرعامل شرکت زمین‌کاوان زمان ادامه داد: این شرکت دارای گواهینامه رتبه 1 صلاحیت خدمات مشاوره اکتشاف از سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه از مرکزملی تایید صلاحیت ایران میباشد.

راکد ماندن پتانسیل های معدنی در کشور:

بیشتر بخوانید   دیدار جمعی از فرماندهان و مدیران ستادی سپاه انصارالرضا (ع) با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی + تصویر

قنواتی با اشاره به پتانسیل بالای بخش معدن و صنایع معدنی در کشور و توان تاثیر ۲۰ درصدی از سهم اقتصاد کشور، تصریح کرد: علیرغم این مهم، دولت‌های مختلف بنا به دلایلی مسیر توسعه این بخش را خارج از شاهراه توان‌بخشی و اعتماد به بخش‌خصوصی واقعی جستجو می‌ کنند و همین امر موجب شده تا بسیاری از پتانسیل‌های بالقوه معدنی کشور به دلیل بی‌توجهی بخش دولتی و سازمان‌های تابعه، راکد و مغفول بمانند.

وی از بروکراسی طاقت‌فرسای صدور مجوزهای معدنی، عدم ‌تفاهم راهبردی میان بخش معدن و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های تاثیر گذار در اجرای برنامه هفتم توسعه ، عدم امکان نوسازی ناوگان و ماشین‌آلات معدنی، ایجاد ریسک‌های بسیار خطرناک از طریق طرح و احتمالاً تصویب قوانینی که علاوه بر حقوق دولتی، هزینه‌های سنگین دیگری را به فعالان بخش‌خصوصی معدن تحمیل می‌ کند بعنوان گوشه ای از مشکلات بخش معدن نام برد.

مدیرعامل شرکت زمین‌کاوان زمان اظهار داشت: صنعتی که به تنهایی می‌توانست رشد چشمگیری در اقتصاد کشور ایجاد کند، امروز به بخشی بیمار بدون توجیه اقتصادی جهت سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

راه حل توسعه بخش معدن

قنواتی، توسعه بخش معدن و صنایع معدن را نیازمند تدوین استراتژی و نقشه راه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت توسط نخبگان و تبدیل به برنامه مصوب دانست و گفت: این امر باید به نحوی صورت پذیرد که با تغییر مدیریت‌ها در وزارتخانه و سازمان‌های تابعه دستخوش تغییر و انحراف از اجرا نشود، برای مثال در خصوص تهیه اطلاعات پایه زمین‌شناسی اکتشافی توسط دولت از طریق واگذاری پهنه‌ها ملاحظه می‌ شود که در برخی مناطق نظارت لازم بر اجرای صحیح مطالعات پهنه‌ها صورت نگرفته است و علیرغم بلوکه شدن چندین ساله هزاران کیلومتر مربع از مناطق دارای پتانسیل، متاسفانه نتایج خروجی کم‌دقت و یا غیرقابل‌استفاده بوده است.

بیشتر بخوانید   سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی معرفی شد

رفتن بسوی بنگاه داری یک آسیب جدی

مدیرعامل شرکت زمین‌کاوان زمان افزود: ماهیت سازمان‌های توسعه‌ای زیرمجموعه وزارت صمت نیز در برخی مناطق متاسفانه از ایجاد توسعه به سمت بنگاه داری سوق پیدا کرده است که این امر را برای توسعه بخش بسیار مضر می‌دانیم.

وی  ضمن پرهیز ازمدیریت جزیره‌ای و جداگانه سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های معدنی، قوه قضائیه و سازمان‌های بازرسی ضمن نظارت و اقدامات قانونی لازم باید حتی‌الامکان نگاه حمایتی را جایگزین اقدامات سلبی نمایند و در پایان دولت به عنوان متولی و مجری اصلی باید کلان‌نگری و بهره‌گیری از توان بخش‌خصوصی با هدف ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم از جمله اطلاعات پایه زمین‌شناسی، ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی و قراردادن آن در اختیاران فعالان حوزه معدن با مشارکت بخش‌خصوصی اقدام نماید.

قنواتی بهره‌گیری مشورتی از نخبگان و متخصصان بخش با هدف عارضه‌یابی سال‌های اخیر و همچنین دریافت نظرات تخصصی در تصمیم‌گیری‌ها را بدون‌شک از موجبات قرار گرفتن معدن و صنایع معدنی در مسیر توسعه دانست و گفت: اغلب برنامه‌های دراز مدت و نقشه راه‌های تدوین شده به دلیل عدم بهره‌گیری از نظرات فعالان واقعی بخش در سال‌های اخیر محکوم به شکست گردیده است

مدیرعامل شرکت زمین‌کاوان زمان مدیریت در بخش معدن و صنایع معدنی چه در سطح کلان و سیاست گذاری حاکمیتی چه در سطح شرکت‌ها (دولتی و خصوصی) را مانند تمامی بخش‌های اقتصادی بیش از هر چیز نیازمند دانش کلان اقتصادی و مدیریتی دانست و خاطرنشان کرد: ذخایر معدنی منابع ارزشمندی هستند که بهره‌برداری صحیح از آنها هم‌تراز با توان فنی نیازمند نوعی اجتهاد و دانش به روز در علوم مدیریت و اقتصاد است.

وی اقدامات دولت به تنهایی در ایجاد توسعه و رفع موانع بخش مهم اقتصادی معدن و صنایع معدنی را کافی ندانست و خاطرنشان کرد: تنها در صورت اقدام و کار تخصصی و مجدانه تمامی قوا می‌توان به هدف توسعه و تعالی بخش معدن دست یافت. ضمن آن‌که دستگاه های نظارتی باید با احترام و اعتنا به سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی نسبت به رفع هرگونه موانع قانونی در مسیر توسعه بخش و نظارت بر اجرای صحیح قوانین و در صورت لزوم طرح و تصویب قوانین جدید اقدام نماید..

بیشتر بخوانید   بنیاد مسکن  1000 واحد روستایی در استان خراسان جنوبی می سازد

 اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت توسط آزمایشگاه مجتمع صنعتی معدنی طلای گودکان

مدیر بهره برداری شرکت زمین کاوان زمان  در گفت وگو با خبرنگار ما از اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ۱۷۰۲۵ از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران توسط  آزمایشگاه مجتمع طلای گودکان  فعال در حوزه اکتشاف و تولید شمش طلا خبر داد.

بخشی  افزود: این امر سبب جذب بیشتر مشتریان و امکان هر چه بیشتر جهت رقابت در بازار‌های جهانی است.

وی بیان کرد: این آزمایشگاه براساس مصوبات دومین کمیته تخصصی تأیید صلاحیت در زمینه آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون فروردین امسال موفق به اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت در دامنه آزمون مصالح و فرآورده‌های معدنی محصولات سنگ، خاک، کانسنگ، کانه ها، جواهر و آلیاژ فلزات گرانبها و شمش طلا شد.

مدیر بهره برداری شرکت زمین کاوان زمان  عنوان کرد: آزمایشگاه آنالیز و عیارسنجی زمین کاوان زمان دارای ۵ بخش مختلفی از جمله واحد تحویل و آماده سازی نمونه معدنی، توزین و آماده سازی نمونه آنالیزی، واحد آنالیز طلا و فلزات گرانبها، واحد آنالیز مولتی المنت به روش شیمی‌تر و انواع هضم اسیدی و هضم در آکوارجیا و واحد کانه آرایی و انواع تست‌های فرآوری مواد معدنی است.

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها