تربیت 100 هنرمند جدید در حوزه سازهای موسیقی مقامی خراسان جنوبی

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر گفت: اولین خروجی این طرح تربیت 100 هنرمند جدید در حوزه سازهای موسیقی مقامی دوتار، سرنا و دهل است.

به گزارش “پیام خاوران“،  علی فرخنده در نشست خبری پیرامون تشریح برنامه‌های اجرایی طرح شهید آوینی اظهار کرد: بخشی از برنامه‌ها در قالب قرارداد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان قرارگاه طرح شهید آوینی مصوب شد. اصل قرارگاه بر جمع‌آوری برنامه‌های فرهنگی و هنری، قرآنی و رسانه‌‌ای استان‌های کشور است.

وی گفت: 24 طرح از خراسان جنوبی به دبیرخانه استانی این قرارگاه رسید و در قرارگاه وزارت 6 طرح تصویب شد که با ادغام تعدادی از طرح‌ها نهایتا 4 طرح به تایید وزارت رسید. اولین طرح، طرح قرآنی 313 است که در این رابطه 313 حافظ قرآن استان تربیت و 50 کرسی تلاوت با حضور قاریان برجسته ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: کارگاه‌های تخصصی آموزش صوت و لحن قرائت قرآن نیز به هزینه کرد فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

فرخنده، با اشاره به طرح ترکیبی جوانه‌ها، تصریح کرد: اولین بخش این طرح تربیت 500 دانش‌آموز کنشگر فرهنگی و بخش دوم تربیت 100 کنشگر رسانه‌ای و بخش سوم تربیت 100 هنرمند تئاتر شبستان است که متولی آن کانون فرهنگی هنری مساجد است.

وی درباره طرح خاوران بزرگداشت مفاخر نیز اظهار کرد: باتوجه به پیشینه خراسان جنوبی در حوزه‌های فرهنگی و وجود مفاخر و مشاهیر برجسته طرحی با عنوان بزرگداشت ابن‌حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی در استان ارائه شده که از برنامه‌های شاخص این کارگروه برگزاری جشنواره ملی شعر آئینی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، با اشاره به بخش نمایشگاهی، مراسم و تشریفات و بخش هنری طرح خاوران، ادامه داد: در این رابطه 23 عنوان مقاله و کتاب چاپ و 30 اثر از اشعار ابن‌حسام خوسفی تصویرسازی و 200 اثر خوش‌نویسی از این اشعار تولید اثر می‌شود و 180 شاعر آئینی تربیت خواهند شد.

بیشتر بخوانید   سرمایه‌گذاری ۱۰۰میلیارد تومانی در نیروگاه ۷ مگاواتی سربیشه + تصاویر

فرخنده، با بیان اینکه اختتامیه این کنگره 28 آبان ماه 1403 مصادف با سالروز وفات ابن‌حسام خوسفی برگزار می‌شود گفت: اختتامیه کنگره بزرگداشت آیت‌الله تهامی نیز خرداد ماه سال آینده مصادف با شصتمین سالروز رحلت وی برگزار خواهد شد و برگزاری اولین برنامه فرهنگی هنری این کنگره در مهر ماه سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

وی، با بیان اینکه آثار جشنواره ملی سواد رسانه به مناسبت گرامیداشت دکتر معتمدنژاد جمع‌آوری شده و اختتامیه آن در هفته اول مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود، افزود: حمایت از انجمن هنرهای تجسمی استان با عنوان نقش همای و حمایت از انجمن موسیقی و گروه‌های تولید نمایش استان از دیگر برنامه‌ها بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی درباره جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر نیز گفت: اولین خروجی این طرح تربیت 100 هنرمند جدید در حوزه سازهای موسیقی مقامی دوتار، سرنا و دهل است.

فرخنده، با بیان اینکه در این حوزه 6 اثر موسیقیایی جدید و فاخر تولید خواهد شد، افزود: از گروه‌های برتر موسیقی تجلیل به عمل می‌آید و این رویداد با مشارکت خراسان شمالی، رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان، همزمان با یادبود مرحوم استاد ذوالفقار بیتانه برگزار می‌شود.

وی، با اشاره به مشارکت 41 گروه موسیقی با 382 هنرمند در این جشنواره، تصریح کرد: از این تعداد 200 هنرمند به مرحله نهایی راه یافته‌اند که پایان این رقابت‌ها از 24 شهریور ماه به مدت 3 روز و به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، با بیان اینکه بخش آواز زیر 18 سال به دلیل عدم تکمیل ظرفیت برگزار نمی‌شود، ادامه داد: در بخش آواز بالای 18 سال 20 شرکت‌کننده داشتیم که 11 نفر به مرحله نهایی راه یافتند؛ در بخش ساز دوتار 18 نفر زیر 18 سال و 19 نفر بالای 18 سال در مرحله پایانی رقابت می‌کنند.

بیشتر بخوانید   ظرفیت جامعه هنری خراسان جنوبی نیازمند اراده بلندی است

وی، با بیان اینکه در بخش ساز سرنا از 14 نفر 5 نفر تأیید اثر شدند ولی به دلیل عدم تکمیل ظرفیت این بخش هم برگزار نمی‌شود، گفت: در بخش نوازندگی سازهای کوبه‌ای 9 نفر و در بخش گروهی 13 گروه به رقابت می‌پردازند؛ در بخش آموزش دوتار 237 نفر مشارکت دارند.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها