۹۶ اثر به دبیرخانه جشنواره جوانی جمعیت در خراسان جنوبی ارسال شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۹۶ اثر در چهار بخش گرافیک، موشن، کاریکاتور و فیلم کوتاه با موضوع جوانی جمعیت به دبیرخانه جشنواره استانی هنری سینمایی «ایران، جوان بمان» ارسال شد.

به گزارش “پیام خاوران“، علی فرخنده در آیین اختتامیه اولین جشنواره استانی هنری، سینمایی ایران جوان بمان، از ارسال ۹۶ اثر به دبیرخانه جشنواره خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد پس‌از بررسی ۳۶ اثر به مرحله داوری رسید.

وی اعتبارات در نظر گرفته شده در حوزه جوانی جمعیت در بخش تولید تئاتر مرتبط، توانمندسازی حلقه‌های میانی، حمایت از مؤسسات و ثمن‌های فعال در سال ۱۴۰۰ را از محل اعتبارات تبصره ۱۴ بحث صرفه‌جویی و هدفمندی یارانه‌ها پنج میلیارد ریال عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای اجرای این رویداد بالغ بر ۴۷۰ میلیون ریال هزینه شده است، گفت: بخشی از تولیدات در حوزه رسانه و بخشی در قالب جشنواره هنری، سینمایی ایران جوان بمان اجرا شد.

فرخنده با اشاره به تهدیدات ناشی از پیری جمعیت و کاهش نیروی جوان در کشور گفت: با توجه به اهمیت موضوع، دولت سیزدهم و مجلس با اراده مصمم ورود کرده و با تصویب قانون جوانی جمعیت تکالیفی را برای دستگاهی اجرایی قرار دادند.

به گفته وی علاوه بر تکالیف عمومی، اجرای ماده ۲۸ و ۳۱ قانون جوانی جمعیت جزو تکالیف اختصاصی به وزارت فرهنگ و ارشاد ابلاغ شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی تأکید کرد: ماده ۲۸ در حوزه کار هنری و تولید آثار و ماده ۳۱ قانون جوانی جمعیت هم در قالب حمایت از مؤسسات و تشکل های مردم‌نهاد است و بر این اساس ۳۰ درصد اعتبارات باید در حوزه حمایت از تشکل‌های مردمی (در حوزه جوانی جمعیت) باشد و با این هدف این جشنواره برگزار شد.

بیشتر بخوانید   ارسال 1247 اثر به دبیرخانه سومین جشنواره ملی عکس و فیلم مستند «کویر و زندگی» در خراسان جنوبی

فرخنده ضمن تقدیر از داوران جشنواره  ابراز امیدواری کرد: با ورود به مقوله جوانی جمعیت شاهد توانمندسازی نیروهای استان باشیم و خروجی این جشنواره فرهنگ‌سازی حوزه رشد نرخ جوانی جمعیت در استان و کشور باشد.

محمدرضا طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جشنوراه اظهار داشت: در مباحث فرزندآوری از آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ در همه شهرستان‌ها به جز بیرجند به خانواده‌ها زمین رایگان واگذار شده است که با پیگیری انجام‌شده این مهم به‌زودی در بیرجند هم تحقق می‌یابد.

وی با بیان اینکه واگذاری زمین رایگان در این راستا به عنوان اهرم تشویقی است، افزود: تاکنون هزار و ۶۱۶ زمین رایگان در شهرستان‌های استان به این مقوله اختصاص و به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفته است و تنها مبالغ بسیار اندکی برای آماده‌سازی از متقاضی دریافت می‌شود.

 طالبی با بیان این‌که قانون جوانی جمعیت مفاد زیادی دارد که همه قابلیت اجرا دارد، ابراز امیدواری کرد: با وجود شرایط ایجاد شده در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش تعداد فرزندان این مرزوبوم باشیم.

وی از هنرمندان، رسانه ها و … به‌عنوان سفیر تبلیغی در این مقوله نام ‌برد و تأکید کرد: شهروندان هرجا شاهد عدم اجرای مفاد قوانین مربوط به جوانی جمعیت باشند درب اتاق من برای پیگیری و انعکاس مشکلات به روی همه باز است.

معاون سیاسی،‌ امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گریزی به تبلیغات اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ مبنی‌بر شعار فرزند کمتر- زندگی بهتر زد و گفت: بنا به سخنان مقام معظم رهبری در خراسان شمالی، این طرح اشتباه بوده و در این زمینه مرتکب اشتباه شدیم چراکه هر کشور با وجود نیروی جوان سر زنده و پویاست.

بیشتر بخوانید   ٤٠٧ اثر رسانه ای به پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های خراسان جنوبی رسید

به گفته وی از نظر امنیتی اقتصادی، دفاعی و… کشورها با داشتن نیروهای جوان و پرانرژی موفق‌تر هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان این‌که حضور جمعیت جوان در همه موارد کارگشا است، لازمه چرخش چرخ اقتصاد در هر کشور را منوط به وجود نیروی جوان و پر کار دانست و گفت: برخی کشورها به علت نداشتن نیروی جوان و کارآمد، نیروی مورد نیاز خود را از دیگر کشورها تأمین می کنند.

طالبی با اشاره به اینکه حضور نیروی جوان باعث اقتصاد پویا و رونق و توسعه در جامعه می شود، نرخ رشد جمعیت در کشور را ۱.۶ و در استان را ۲.۴ اعلام کرد و گفت: این ارقام براساس آمار رسمی اعلام شده‌است.

وی خدمات دهی در مراکز مشاوره در زمان ازدواج به صورت رایگان، پرداخت تسهیلات ازدواج، خدمات‌دهی رایگان به زوجین در مراکز ناباروری و … را از مشوق‌های حمایتی دراین‌راستا اعلام و ابراز امیدواری کرد: با وجود مشوق های در نظر گرفته شده شاهد افزایش جمعیت استان بیش از پیش باشیم.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها