از این بی علامتی، راحت نگذرید

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: به خانواده‌های دارای فرزند سه تا شش ساله هشدار می‌دهیم که مراقب چشم فرزندان خود باشید چرا که بی علامتی شایع‌ترین علامت بیماری تنبلی چشم است و بهترین زمان طلایی جهت درمان تنبلی چشم زیر شش سال است.

به گزارش “پیام خاوران “، حسن شرفی اظهار کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم  از جمله برنامه‌های  ملی سازمان بهزیستی کشور است که قدمت ۲۵ ساله در کشور دارد.

وی افزود: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرح‌های پیشگیرانه‌ای است که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا شش سال، در طول سال در پایگاه‌های دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستان‌ها انجام می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال، کاهش شیوع اختلالات بینایی به ویژه کاهش شیوع آمبلیوپی، شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی، مداخله به موقع در زمینه درمان و بازتوانی کودکان مبتلا و پیشگیری از معلولیت‌های بینایی از اهداف برنامه غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم است.

شرفی ادامه داد: این برنامه در سه سطح غربال(سطح اول)، تشخیص(سطح دوم) و درمان (سطح سوم) انجام می‌شود که در سطح اول کودکان توسط مربی آموزش دیده و با استفاده از دستگاه عیوب انکساری(پلازاپتیک)، معاینه می‌شوند.

وی بیان کرد: در صورت مشکوک بودن به سطح دوم یعنی تشخیص به مراکز بینایی سنجی ارجاع می‌شوند و بعد از تشخیص توسط اپتومتریست، درصورت نیاز برای انجام معاینات تخصصی تر و مداخله درمانی به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: در سطح اول(غربال)، هزینه اندکی از خانواده‌ها، براساس تعرفه دولتی مشخص شده ازسوی سازمان بهزیستی کشور دریافت می‌شود و در صورت ارجاع به مرحله دوم و سوم، یعنی ارجاع به اپتومتریستان و چشم پزشکان طرف قرارداد بهزیستی،کودکان بصورت رایگان معاینه می‌شوند.

بیشتر بخوانید   بازارچه مرزی میل73درمیان بازگشایی شد

شرفی با بیان اینکه همچنین در صورت نیاز، بخشی از کمک هزینه عینک و جراحی چشم کودکان نیازمند توسط بهزیستی پرداخت می‌شود، اظهار کرد: ۹۵ درصد کودکان سه تا شش سال استان، در سال ۹۸، تحت پوشش برنامه غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم مورد غربال بینایی قرار گرفتند.

وی افزود: خراسان جنوبی، دارای ۱۳ دستگاه غربالگری پلازاپتیکس مجهز و پیشرفته برای اجرای برنامه بوده و در حال حاضر پایگاه دائمی غربالگری بینایی تحت نظارت سازمان بهزیستی و ادارات بهزیستی شهرستان‌ها  در حال اجرای برنامه هستند و خانواده‌ها می‌توانند با هماهنگی جهت غربال بینایی کودکشان به پایگاه‌ها و ادارات بهزیستی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

شرفی اظهار کرد: با عنایت به اهمیت برنامه و با توجه به اینکه در سال جاری اجرای برنامه تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته و تعداد زیادی از کودکان ۳ تا ۶ سال هنوز مورد غربال بینایی قرار نگرفته‌اند و تنها تعداد کودکان غربال شده بینایی در استان ۱۶ هزار کودک است که از این تعداد حدود ۲۰۰۰ کودک به سطح دوم برنامه و معاینات تخصصی ارجاع شده‌اند، از خانواده‌ها می‌خواهیم اهتمام بیشتری داشته باشند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه  تشخیص و شناسایی به موقع بیماری تنبلی چشم  قبل از  پنج سالگی است، انتظار می‌رود خانواده‌ها در اسرع وقت و حداکثر تا پایان بهمن ماه  سال جاری به پایگاههای تحت نظارت سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

شرفی ادامه داد: به خانواده‌های دارای فرزند سه تا شش ساله هشدار می‌دهیم که مراقب چشم فرزندان خود باشید چرا که بی علامتی شایع‌ترین علامت بیماری تنبلی چشم است و بهترین زمان طلایی جهت درمان تنبلی چشم زیر شش سال است.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی در توسعه شرکت های دانش بنیان پیشرفت خوبی داشته است

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

هزینه غربالگری کم تر از هزینه‌های روانی تنبلی چشم

وی افزود: خانواده‌ها باید بدانند معلولیت هزینه دارد و هزینه آن هم فقط برعهده شخص نیست و خانواده و جامعه هم در پرداخت این هزینه‌ها سهیم هستند و نوع این هزینه‌ها نیز بسیار متنوع است و صرفا جنبه اقتصادی ندارد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: گاهی هزینه‌های روانی و اجتماعی آن بسی بیشتر از هزینه‌های آشکار اقتصادی آن است و توصیه جدی و تاکید اصلی ما در بهزیستی به عنوان متولیان بحث پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و مجری برنامه غربالگری بینایی این است که خانواده‌های دارای کودک سه تا شش ساله در اولین فرصت با در دست داشتن شناسنامه به مراکز و پایگاه‌های دائمی و غیر دائمی دراستان مراجعه تا از سلامت بینایی کودکان خود مطمئن شوند.

شرفی یادآور شد: همچنین هم استانی‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها به آدرس اینترنتی www.behzisti-kj.ir مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

لنتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها