مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

بزرگترین رویداد آبزی پروری ایران در دل کویر خراسان جنوبی/ افتتاح ۱۵ پروژه در حوزه شیلات و آبزیان

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اخذ مجوز تیلاپیای نیل را بزرگ‌ترین رخداد آبزی‌پروری در استان دانست و گفت: در دهه فجر امسال ۱۵ پروژه در حوزه شیلات و آبزیان در استان افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری “پیام خاوران “ محمدمهدی سعیدی ظهر امروز در بازدید تور رسانه‌ای با موضوع آشنایی با پتانسیل‌ها و دستاوردهای آبزی‌پروری در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی سال گذشته یک هزار و ۱۵۲ تن انواع محصولات آبزیان گرمابی و سردابی تولید کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه از لحاظ ماهی زینتی نیز نزدیک به یک میلیون قطعه در استان تولید شده افزود: ۱۱ اداره کل شیلاتدر استان‌های ساحلی و ۲۲ مدیریت امور شیلاتو آبزیان در استان‌های غیرساحلی وجود دارد که خراسان‌جنوبی از جمله این استان‌ها به شمار می‌آید.

 

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی از نظر جایگاه تولیدی در سطح کشور رتبه ۱۸ را در بین استان‌های غیرساحلی دارد.

 

سعیدی ادامه داد: خراسان جنوبی در بخش شیلات و آبزیان نیز از نظر اعتباراتاستانی رتبه دهم را در بین شیلات استان‌های غیرساحلی دارد.

 

پیش‌بینی تولید یک‌هزار و ۳۰۰ تن انواع ماهی در استان

 

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بحث تخصیص اعتبارات رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است تصریح کرد: همچنین در بحث زالوپروری پیگیر هستیم مجوزهایی را برای علاقه‌مندان به این رشته در استان صادر کنیم.

 

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال حدود یک‌هزار و ۳۰۰ تن انواع ماهی در استان تولید شود خاطرنشان کرد: در خراسان‌جنوبی دو نوع ماهی شامل ماهی سردآبی به نام قزل‌آلای رنگین‌کمان و ماهی گرم‌آبی به نام‌های کپور و آمون تولید می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکهآبزی‌پروری علاوه بر اینکه یک شغل و درآمدزا است حرکتی به سمت تولید محصولات ارگانیک نیز محسوب می‌شود یادآور شد: در حال حاضر در استخر پرورش ماهی شوکت آباد ۱۳ هزار قطعه ماهی کپور وجود دارد.

بیشتر بخوانید   ورود زعفران قاین به بازار بورس موجب شفافیت قیمت می‌شود

 

اشتغالزایی برای ۳۵۰ نفر در حوزه شیلات و آبزیان

 

عیدی گفت: حوزه شیلات و آبزیان استان در طی سال گذشته برای ۳۵۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است و در اردیبهشت‌ماه امسال بیش‌ از ۴۰۰ هزار قطعه بچه‌ماهی کپور و آمون در استان توزیع شده که ۵۰ درصد توسط مدیریت امور شیلات استان و ۵۰ درصد آورده خود افراد بوده است.

 

وی سرانه مصرف ماهی در استان را برای هر نفر در سال ۴٫۵ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این میزان تا میانگین کشوری فاصله زیادی دارد.

 

وجود ۶۵۰ باب استخر پرورش ماهی گرمابی در استان

 

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از وجود ۷۰ باب استخر پرورش ماهی قزل‌آلا و ۶۵۰ باب استخر پرورش ماهی گرمابی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ واحد صنعتی پرورش ماهی زینتی و ۲۳ واحد غیرصنعتی پرورش ماهی زینتی در استان فعال است.

 

سعیدی بیان کرد: در دهه فجر امسال دو مرکز جدید پرورش ماهی زینتی در قاین و بشرویه با ظرفیت ۲۰۰ هزار قطعهبه بهره‌برداری می‌رسد که با افتتاح این مراکز میزان تولید ماهی زینتی استان  به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه افزایش خواهد یافت.

 

کلنگ‌زنی نخستین مجموعه پرورش ماهی تیلاپیای نیل در استان

 

وی از اخذ مجوز تیلاپیای نیل در فروردین‌ماه امسال خبر داد و تصریح کرد: این دستورالعمل برای خراسان‌جنوبی و چند استان دیگر ابلاغ شده و به عنوان چهارمین استان کشور همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نخستین مجموعه پرورش ماهی تیلاپیای نیل با ظرفیت ۵ هزار تن در شهرستان فردوس کلنگ‌زنی خواهد شد.

بیشتر بخوانید   برای نخستین باردر کشور تخم مرغ بومی و بهداشتی در خراسان جنوبی تولید می شود

 

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از برگزاری نخستین جشنواره استانی طبخ آبزیان در فردوس خبر داد و اظهار داشت: در دهه فجر امسال ۱۵ پروژه در حوزه شیلات و آبزیان در استان افتتاح می‌شود.

 

سعیدی اخذ مجوز تیلاپیای نیل را بزرگ‌ترین رخداد آبزی‌پروری در استان عنوان و خاطرنشان کرد: از چهار سال گذشته برای گرفتن مجوز پرورش ماهی تیلاپیای نیل پیگیری می‌کنیم.

 

راه‌اندازی ۱۵ پروژه با ظرفیت حدود ۸ هزار تن ماهی تیلاپیا در دستور کار است

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ پروژه با ظرفیت حدود ۸ هزار تن ماهی تیلاپیا در استان در دستور کار است یادآور شد: ماهی تیلاپیا سریع‌الرشد و سریع‌التکثیر و بازار پسند بوده و وزن برداشت این گونه ماهی نیم‌ کیلو و قابلیت هم‌زیستی با دیگر ماهیان را ندارد.

 

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: افرادی که علاقه‌مند به پرورش این نوع ماهی هستند و دارای استخر پرورش ماهی با متراژ یک هزار متر هستند می‌توانند برای اخذ مجوز به سازمان نظام مهندسی کشاورزی مراجعه کنند.

منبع :تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها