کاهش نسبی دمای خراسان جنوبی در هفته جاری

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی باتوجه به کاهش نسبی دما که در طول هفته جاری صورت می‌گیرد، از خنک‌تر شدن هوا خبر داد و همچنین افزایش گرد و غبار را در نوار شرقی استان پیش‌بینی کرد.

به گزارش “پیام خاوران” جواد نخعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر نسبت به شرایط میانگین دمایی در سطح استان دما مقداری از حد معمول بالاتر است و تغییرات دما امروز یک الی دو درجه کاهشی است. در اواسط هفته از شدت گرما کاهسته می‌شود و تا روز سه‌شنبه افزایش وزش باد و گرد و غبار در نواحی شرقی استان، موجب کاهش دید افقی خواهد شد که بیشتر در شهرستان‌های حاجی‌آباد، زیرکوه، درمیان، نهبندان و سربیشه این افزایش وزش باد مشاهده می‌شود و همچنین در برخی ساعات از روز در طبس این نوع وزش باد و گرد و خاک را مشاهده خواهیم کرد.

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در این هفته شهرستان سربیشه خنک‌ترین شهر با 10 درجه سلسیوس در استان خواهد بود و گرم‌ترین شهرستان استان متعلق به روستای دهسلم با 45 درجه سلسیوس از روستاهای زیر مجموعه نهبندان است.

وی خاطر نشان کرد: تغییرات دما در مرکز استان حدود 13 الی 37 درجه بالای صفر است و این روند متغیر افزایش دما نسبی از روز دوشنبه است اما امروز تغییر دمایی نخواهیم داشت و در روزهای دوشنبه و سه شنبه هوا به صورت نسبی خنک‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود.

نخعی از تداوم وزش باد همراه با گرد و خاک به ویژه در نیمه شرقی و مناطق بادخیز در پی تقویت بادهای 120 روزه در استان خبر داد و گفت: در مناطق مستعد و بادخیز گاهی کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا قابل پیش‌ بینی است و در مرز شرقی وقوع طوفان گرد و خاک دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید   باران و برف در راه است

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: با پیش بینی وزش باد‌های 120 روزه و تقویت اختلاف فشار در منطقه شرق کشور از دو روز گذشته تا 19 شهریور هواشناسی در خصوص وزش باد نسبتاً شدید تا شدید همراه با گرد و خاک، کاهش دید افقی به خصوص در نوار شرقی استان و در مناطق بادخیز و مستعد طوفان و گرد و خاک هشدار سطح زرد صادر کرد. نهبندان، سربیشه، حاجی آباد، زیرکوه، در میان، سرایان، عشق آباد، خوسف، طبس، بشرویه، قائنات، بیرجند و فردوس منطقه اثر این مخاطره هستند.

وی افزود: در پی این مخاطره احتمال خسارت به پوشش گلخانه‌ها و سقوط اجسام از ارتفاعات وجود دارد. در این هشدار به اطمینان از پوشش و استحکام سازه گلخانه‌ها و سقف‌های موقت، گذاشتن قیم کنار نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر، اجتناب از رفتن به فضای باز به ویژه سالمندان و کودکان و افراد دارای بیماری‌های خاص و رعایت سرعت مطمئنه توصیه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز گفت:  براساس داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور، هوای شهرستان سرایان با شاخص کیفی ۵۰۰ در وضعیت خطرناک قرار دارد.

اسداله حاتمی بیان کرد: همچنین براساس اطلاعات این سامانه، هوای نهبندان با شاخص کیفی ۹۶، طبس با شاخص ۹۴ و بیرجند با شاخص ۶۲ در وضعیت قابل قبول قرار دارد. هوا در حاجی آباد زیرکوه با شاخص ۳۳ در وضعیت پاک است.

وی گفت: کارشناسان توصیه می‌کنند مردم در شهرستان‌ها با وضعیت خطرناک و ناسالم از تردد در خیابان‌ها خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی دارای 12 شهرستان است و 6 ایستگاه پایش کیفی هوا در این استان وجود دارد که 2 ایستگاه در بیرجند و مابقی در شهرستان‌های طبس، نهبندان، سرایان و زیرکوه مستقر است.

بیشتر بخوانید   ادامه ناپایداری جوی در خراسان جنوبی

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها