یک واگن خبر از پروژه خط آهن استان؛

کنسرسیوم بانکی ایستگاه پیش روی راه آهن خراسان جنوبی

به نقطه شروع طرح اتصال خراسان جنوبی به خطوط ریلی توسط نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی که برمی گردی نشانگر تقویم، روی دهه 80 می ایستد.

به گزارش پایگاه خبری “پیام خاوران”، کلان پروژه حیاتی و زیرساختی که طی این سال ها در ایستگاه هایی مانند دریافت مصوبه، گرفتن ردیف بودجه مستقل، مطالعه و … متوقف شده بود، دی ماه سال گذشته عملیات اجرایی آن از نقطه انتهای این مقصد که نقطه ابتدا برای اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور به حساب می آید، یعنی ایستگاه یونسی در خراسان رضوی، آغاز شد.

 

عملیات ریل گذاری این قطعه 47 کیلومتری را قرار است پیمانکار آن با 57 میلیارد تومان اعتباری که در نظر گرفته است در مدت سه سال به اتمام برساند.

 

بعد از کلنگ زنی شروع عملیات این قطعه، مسئولان استانی در رده های مختلف، پا در ایستگاه پیگیری برای تامین منابع اعتباری مورد نیاز پروژه و کلنگ زنی قطعه مطالعه شده دیگر پروژه اتصال مرکز استان به راه آهن مشهد گذاشتند و در این ایستگاه رایزنی کردند و به دنبال سرمایه گذار بودند تا این که بالاخره کنسرسیوم تامین مالی با عنوان گروه سرمایه گذار ریلی خراسان‌ جنوبی تشکیل شد.

 

حالا که این گروه سرمایه گذاری شکل گرفت برای بهره مندی از تسهیلاتی که صندوق توسعه ملی متعهد به پرداخت آن است باید کنسرسیومی از بانک ها، عاملیت پروژه را متعهد شوند تا بتوان به شروع عملیات اجرایی ابرپروژه حمل و نقل ریلی خراسان جنوبی آن هم از مرکز استان به ایستگاه یونسی امیدوار بود چرا که عملیات اجرایی حدود 330 کیلومتر مسیر بیرجند- ایستگاه یونسی در گناباد بین دو هزار و 500 هزار میلیارد تومان تا چهار هزار میلیارد تومان هزینه می خواهد و به تنهایی یک بانک نمی تواند متعهد به عاملیت آن شود.

 

استاندار قبل، مسئولیت پیگیری پروژه راه آهن را از استان به مدیر کل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری محول کرد، طوری که مهندس «جمشید آزاد» در جلسه ها، نشست ها، رایزنی ها و … این پروژه به همراه دیگر مسئولان استانی حضور داشت و خود با جدیت پیگیر این پروژه حیاتی و زیرساختی خراسان جنوبی بود.

 

چالش نوار شرق

 

با این مقدمه، باید سراغ او رفت و آخرین پیگیری ها را درباره کلان پروژه اتصال خراسان جنوبی به راه آهن مشهد- بافق جویا شد.

 

وی ابتدا اشاره ای به جایگاه این گونه پروژه ها و کارکرد ملی و فراملی آن در نوار شرق کشور دارد و اطلاعاتی درباره آن ارائه می دهد از جمله این که طول پروژه از چابهار تا یونسی، هزار و 330 کیلومتر است.

بیشتر بخوانید   مدیرعامل راه آهن:علت اصلی سانحه ریلی «مانع شدن بیل مکانیکی» و «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران شناخته شد

 

اما چالش این محدوده را برای اجرای پروژه تراکم کم جمعیت در نوار شرق کشور اعلام می کند و این که اگر قطعه بیرجند- یونسی که تمرکز روی آن است؛ عملیاتی شود، خراسان جنوبی به شاهراه ترانزیتی شرق کشور متصل خواهد شد.

 

قبل از رفتن سر اصل موضوع و این که چرا پای بخش خصوصی و شرکت سرمایه گذاری به پروژه راه آهن خراسان جنوبی باز شد، تاکیدش بر اجرای پروژه از مرکز استان تا ایستگاه یونسی است که اکنون همه تمرکزها روی این قطعه معطوف شده است. علاوه بر این، اجرای ابر پروژه ای مانند راه آهن با استفاده از منابع دولتی به هیچ وجه امکان پذیر نبود به همین دلیل بر استفاده از توان مالی بخش خصوصی و شرکت های سرمایه گذاری متمرکز شد.

 

به گفته او، رایزنی ها منتج به شکل گیری یک گروه سرمایه گذاری ریلی خراسان جنوبی است که متشکل از پنج شرکت راه سازی و ساختمانی در نیمه اسفند ماه سال گذشته بود.

 

به علاوه تفاهم نامه ای بین این گروه و وزارت راه و شهرسازی به روش BLT برای سرمایه گذاری در قطعه بیرجند- ایستگاه یونسی منعقد شد.

 

مکاتبه با صندوق توسعه ملی

 

بعد از انعقاد قرارداد مکاتبه هایی با صندوق توسعه ملی انجام شد تا منابع مالی مورد نیاز پروژه از محل این صندوق تامین شود اما بهره مندی از منابع صندوق توسعه ملی پیش شرط هایی دارد که این گروه سرمایه گذاری باید آن را فراهم کند و از جمله این پیش شرط ها این است که بانکی، عاملیت این تسهیلات را که به نوعی فاینانس داخلی به حساب می آید به عنوان تضمین و تعهد، بپذیرد.

 

مدیر کل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری اشاره ای به این کرد که بانک رفاه کارگران بخشی از هزینه دو هزار و 500 تا چهار هزار میلیارد تومانی این پروژه را پذیرفته است و این که در حال مذاکره با بانک های دیگر نیز برای پذیرفتن عاملیت هستیم.

 

به گفته مهندس«آزاد»، چون منابعی که بانک باید به عنوان بانک عامل متعهد شود بسیار کلان و گزاف است هیچ بانکی به تنهایی این عاملیت را نمی پذیرد و باید کنسرسیومی از بانک ها تشکیل، تا صندوق توسعه ملی تامین تسهیلات را متقبل شود.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی یک گام تا جشن پایان گازرسانی

 

علاوه بر این 20 درصد سرمایه این پروژه آورده سرمایه گذار است. او آمادگی خراسان جنوبی را برای سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی کلانی مانند آستان قدس رضوی، قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، اوراق مشارکت و … هم اعلام می کند چرا که به همین میزان که گروه سرمایه گذاری ریلی خراسان جنوبی متعهد به ساخت خطوط ریلی آن در محدوده بیرجند تا ایستگاه یونسی شده است، از بیرجند تا نهبندان هم وجود دارد و می شود از توان مالی این بنگاه ها بهره و استفاده لازم را برد.

 

آخرین پیگیری درباره این کلان پروژه زیرساختی و حیاتی استان که عملیاتی شدن آن نقش مهمی در توسعه خراسان جنوبی دارد به 13 آبان امسال برمی گردد.

 

در این مطلب که با عنوان «لیدرهای سرمایه گذاری پا پیش گذاشتند: راه آهن استان نزدیک ایستگاه کلنگ زنی» منتشر شد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت که شرکت سرمایه گذاری به عنوان لیدر اعلام آمادگی کرده است اما روند اداری کارهایش مانند تایید صلاحیت، گشایش اعتبار و … کمی زمان می برد و بعد از آن می تواند از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کند. علاوه بر این تلاش بر این است تا شروع پروژه قطعه بیرجند – کالشور با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی شود.

 

مهندس سید «مجتبی علوی مقدم» می افزاید: موازی پیگیری هایی که برای دریافت تسهیلات توسط سرمایه گذار انجام می شود، تلاش ها برای بهره مندی پروژه ریلی از دیگر منابع مانند فاینانس و … ادامه دارد تا بالاخره این پروژه به سرانجام برسد.

 

نیاز 4 میلیارد تومانی

 

گفته های مدیر کل راه و شهرسازی هم حکایت از این داشت که بر اساس پیگیری های انجام شده، اجرای پروژه راه آهن حد فاصل بیرجند تا ایستگاه یونسی چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بر اساس تصمیم های گرفته شده قرار است کنسرسیوم تامین مالی با عنوان سرمایه گذار گروه ریلی خراسان‌ جنوبی تشکیل شود.

 

مهندس «مهدی جعفری» لیدر این سرمایه‌گذاری کلان را شرکت تیراژ اعلام کرد که قرار است برای اجرایی شدن پروژه از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره مند شود.

 

او برآورد اولیه تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت راه و شهرسازی را با سرمایه گذار دو هزار و 500 میلیارد تومان می داند که متقبل شده است در کنسرسیوم، بانک رفاه سرمایه گذاری کند. همچنین بانک‌های دیگر به عنوان سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده‌اند که رایزنی ها توسط گروه سرمایه گذاری ریلی خراسان ‌جنوبی که شرکت های تیراژ و آرادان زیر مجموعه این گروه سرمایه ای هستند، در حال انجام است.

بیشتر بخوانید   نیروهای امدادرسان بسیج و سپاه به محل حادثه قطار اعزام شدند

 

دیگر این که برای احداث مسیر راه آهن بیرجند به ایستگاه یونسی، با شرکت زیرساخت و حمل و نقل کشور قرارداد منعقد شد و اگر با این مبلغ از محل صندوق توسعه ملی موافقت شود عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

 

سرمایه گذار چینی

 

به علاوه برای راه آهن بیرجند به زاهدان، شرکت توسعه سرمایه‌گذاری خراسان ‌جنوبی با استفاده از فاینانس خارجی کار را آغاز می‌کند که سرمایه‌گذار چینی به نام «سایناهیدرو» که رابط آن با کشور ایران، شرکت سرمایه گذار ریلی توسعه سرمایه گذاری خراسان جنوبی است کار را انجام می دهد.

 

آن طور که مدیر کل راه و شهرسازی گفت: اعتبار تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی برای پروژه راه آهن بسیار کم است به همین دلیل با رایزنی هایی که با نمایندگان استان و سیستان و بلوچستان انجام شده قرار است برای افزایش منابع این پروژه در سال 98 تلاش خود را به کار گیرند.به علاوه از ابتدای تصویب بودجه راه آهن برای خراسان جنوبی سالی پنج میلیارد تومان تخصیص یافته است.

 

«جعفری» با بیان این‌ که سال های 95 و 96، هر سال پنج میلیارد و 800 میلیون تومان برای راه آهن اعتبار مصوب شد، می افزاید: اعتبار سال 95 برای مطالعات و 96 به منظور اجرای پروژه هزینه شد. به گفته وی، اعتبار امسال پروژه راه آهن سه میلیارد و 500 میلیون تومان است که این منابع برای اجرا هزینه می شود.

 

همچنین سال گذشته استاندار از منابع شاخص های توسعه استان 15 میلیارد تومان برای راه آهن اختصاص داد که هیچ تخصیصی نداشت.

 

پیگیری منتج به نتیجه

 

بنابراین گزارش، 14 مهر ماه امسال استاندار وقت در سفر کاری که به تهران داشت با معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی دیدار کرد که از جمله درخواست های «مروج الشریعه» تامین اعتبار مورد نیاز به منظور احداث راه آهن بیرجند – مشهد به روش BLTبا استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، به عاملیت بانک رفاه کارگران بود که دکتر «امینی» در این زمینه قول مساعد داد.

 

منبع:روزنامه خراسان جنوبی

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها