اتمام دوبانده‌شدن محور بیرجند-نهبندان نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است

تکمیل دوبانده‌سازی محور بیرجند_نهبندان به عنوان یکی از پرددترین جاده‌های خراسان جنوبی که به محلی برای تردد خودروهای سوختکش هم تبدیل شده نیازمند یک هزار میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش “پیام خاوران”، مسیر بیرجند به نهبندان به طول ۲۰۰ کیلومتر که فقط نیمی از آن دوبانده شده و برای تکمیل پروژه دوبانده سازی یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این محور یکی از پرترددترین جاده های خراسان جنوبی است و روزانه علاوه بر این که افراد زیادی برای کسب و کار در این مسیر تردد دارند به مسیر تردد خودروهای شوتی (حامل سوخت‌ قاچاق) تبدیل شده است آن ها که با سرعت زیاد و بی توجه به جلو به دلیل این که ساعت های زیادی در جاده هستند، رانندگی می کنند افزون بر جان خود جان بسیاری از هم استانی را هم به خطر می اندازند که همین موضوع این جاده بیابانی و خشک را به یکی از جاده های دلهره تبدیل کرده است به عنوان مثال وقوع دو حادثه دلخراش در دو هفته گذشته در این مسیر یکی ۱۴ دی برخورد سمند با پراید که سه کشته و چهار مصدوم و دیگری ۱۶ دی برخورد پژو‌۴۰۵ با پراید ۳ فوتی و ۳ مجروح را به جا گذاشت همه این مسائل سبب شد تا در رابطه با اقدامات انجام شده و برنامه ریزی مسئولان برای رفع مشکلات موجود در این مسیر گزارشی تهیه کنیم.

نیاز یک هزار میلیارد تومانی دوبانده سازی

داعی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی طول مسیر بیرجند به نهبندان را ۲۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: پروژه دوبانده سازی محور از سال ۸۹ آغاز شده است و تاکنون ۱۰۰ کیلومتر از این محور زیر با عبور رفته و بقیه با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در حال انجام است.

بیشتر بخوانید   تعداد کاندیداها در 31 شهر و 912 روستای خراسان جنوبی به حد نصاب رسیده است

وی پیشرفت کلی پروژه را ۶۵ درصد بیان کرد و افزود: تا کنون ۳۰۰ میلیارد تومان برای این مسیر هزینه شده است.

به گفته وی ۱۰۰ کیلومتر از این محور باقی مانده است و اعتبار مورد نیاز آن هم یک هزار میلیارد تومان است و بر اساس برنامه زمان بندی انجام شده سال ۱۴۰۵ بر اساس موافقتنامه زمان تکمیل این پروژه خواهد بود‌.

وی استفاده از اعتبارات سفر ریاست جمهوری، قیر از محل قانون بودجه و دیگر ظرفیتهای قانون از جمله ماده ۵۶ را از برنامه ها و درخواست مطالبات راه و شهرسازی برای جذب اعتبار این مسیر و تکمیل آن بیان کرد.

رعایت نکردن قوانین رانندگی

محمد فدوی معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز در رابطه با اقدامات انجام شده در مسیر بیرجند به نهبندان گفت: از ابتدای امسال ۱۲۵ کیلومتر خط‌کشی راه، ۴۱۲ تابلوی اخطاری و مسیرنما و انتظامی،۱۱۲ متر مربع تابلوهای اطلاعاتی نصب شده است.

به گفته وی ۷۸ مورد ایمن سازی دسترسی،اجرای هفت کیلومتر عملیات نصب گاردیل و حفاظ که برای هر کیلومتر گاردیل و حفاظ ۲/۵ میلیارد تومان هزینه شده است و اصلاح شیروانی ۴۰ کیلومتر شیب شیروانی و خروج از محور و انجام ۴ مورد اجرای قرنیز پل ها از دیگر اقدامات انجام شده در این مسیر است.

وی تصریح کرد: افزون بر این از ابتدای امسال ۴۲ کیلومتر در محور نهبندان به بیرجند انواع روکش انجام شده و ۷۰۰تن آسفالت جهت لکه‌گیری در همین محور مصرف شده است.

این مسئول در رابطه با برنامه‌های مد نظر این سازمان برای این مسیر اظهار کرد: برای این مسیر طبق اعتبارات ابلاغی و تخصیص هایی که ابلاغ خواهد شد و پیگیری های لازم انجام می‌شود و در حوزه روکش ها مشکل خاصی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید   بیش از 2 هزار مسافر در پایانه مرزی ماهیرود جابجا شدند

فدوی به تاکید کرد: بیشتر تصادفات در مسیر بیرجند به نهبندان به دلیل رعایت نکردن قوانین توسط رانندگان و خواب آلودگی و خروج از جاده است که باید رانندگان با احتیاط بیشتری در این مسیر تردد کنند.

به گفته وی در حال حاضر در این مسیر به ازای هر ۳۰ کیلومتر یک استراحتگاه وجود دارد که بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است تا تا پایان سال مالی در حوزه نهبندان ۳ استراحتگاه دیگر نیز ساخته شود.

وی تصریح کرد: جاده های خراسان جنوبی در سطح کشور و حتی بالاتر از معیارهای کشوری استاندارد های لازم را دارند و موارد ایمنی از ستاد کنترل شده و استاندارد جاده ها بالاتر است گفته شده در جاده‌ها تابلو کم است در صورتی که طبق استانداردها است و اگر زیادتر شود کارایی خود را از دست می دهد و ایمنی کامل است.

۶۳ فقره تصادف خودروهای سوخت کش

سرهنگ علی‌رضا رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز گفت: از ابتداي امسال۶۳ فقره تصادف اعم از فوتي ۲۸ فقره، جرحي ۲۶ فقره و خسارتي ۹ فقره ناشی از تردد خودروهاي سوخت کش در سطح جاده های استان رخ داده است که تعداد تصادف فوتی نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.

سرهنگ بخشی رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان نیز گفت:  پلیس از ابتدای سال جاری تاکنون با اجرای طرح های انتظامی و ملاحظات لازم نسبت به شناسایی و توقیف خودروها و معرفی آنها به مرجع قضایی اقدام می‌‌کند و در اين راستا تعداد ۹ هزار و ۳۷۰ خودرو اعمال قانون و بیش از یک هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو شوتی توقيف و بیش از ۲میلیون ۷۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق نیز کشف شده است.

بیشتر بخوانید   هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد

وی در رابطه با برنامه هاي پليس در مبارزه با قاچاق سوخت و تردد خودروهاي شوتي و میزان اثرگذاری اظهار کرد: شناسايي مجرمين حرفه اي و محل هاي دپو سوخت قاچاق با انجام اقدامات تخصصی پلیسی و برخورد با آنان، اجراي مستمر طرح هاي انتظامی تشديد برخورد با قاچاق سوخت با جلب مشارکت پليس هاي تخصصي، جلب مشارکت ساير دستگاه هاي عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعامل با مراجع قضايي براي افزايش بازدارندگي مجازات ها از قبیل افزایش جریمه هاو افزایش مدت توقف خودروهای توقیف شده شوتی و حامل سوخت در پارکینگ ها جزو اقدامات انجام شده بوده است.

منبع: خاورستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها