دردی درمان نشد؛

نوبت دهی تامین اجتماعی روی خط مشغولی

3 سال است که دیگر مجبور نیستند صبح زود و قبل از طلوع خورشید یا نیمه های شب از خانه خارج شوند و خود را به بیمارستان برسانند و برای دریافت نوبت در صف بایستند چون سیستم نوبت گیری الکترونیکی و گویا در بیمارستان تامین اجتماعی راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری “پیام خاوران”، سه سال است که دیگر مجبور نیستند صبح زود و قبل از طلوع خورشید یا نیمه های شب از خانه خارج شوند و خود را به بیمارستان برسانند و برای دریافت نوبت در صف بایستند چون سیستم نوبت گیری الکترونیکی و گویا در بیمارستان تامین اجتماعی راه اندازی شد اما به اعتقاد بسیاری از متقاضیان، انتظارها با راه اندازی سیستم گویا و الکترونیکی برآورده نشده و با توجه به تقاضای زیاد و کمبود خدمات، به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

 

در این بین حالا داستانی دیگر هم رخ نمایی می کند. در حالی که بسیاری از متقاضیان پس از تماس با شماره های اعلامی موفق به دریافت نوبت نمی شوند اما مردم می گویند عده ای برای خود کاسبی به راه انداخته اند و شب نوبت می گیرند و روز بعد آن را به متقاضیان می فروشند و …!

 

جمعی هم می گویند که ساخت بیمارستان جدید نیز آن چنان دردی از مردم دوا نکرده است و بیمارستانی که تجهیزات دارد اما پزشک ندارد یا به تعداد خیلی محدود خدمات ارائه شود، گره گشای مشکلات نیست، معضلاتی که مسئولان آن را تایید می کنند و بروز این مشکلات را مربوط به عرضه و تقاضا می دانند.

 

شهروند میان سالی در حالی که از درد دندان به ستوه آمده است بیان می کند که می خواهم از خدمات دندان پزشکی بیمارستان تامین اجتماعی استفاده کنم و دندانی را که به صورت آزاد عصب کشی شده است در این بیمارستان پر کنم بنابراین حدود دو هفته است که صبح از ساعت شش تا 6:20 و شب ها از 19 تا 19:20 کارم شده است تماس گرفتن برای نوبت دندان پزشکی و هنوز موفق نشده ام و چون نمی توانم درد را بیشتر تحمل کنم مجبورم دندان خود را آزاد یا در محلی دیگر پر کنم.

 

خدمات گیری آسان نیست

 

شهروند دیگری می گوید: ماهانه و سالانه پول بیمه پرداخت می کنم اما نمی توانم از خدمات آسان که حقم است به دلیل کمبود خدمات استفاده کنم. ایده این بیمه ها چیست؟ مگر نه این که زمانی که نیاز داریم و پولی برای درمان در بساط نداریم از آن استفاده کنیم؟

 

او، ادامه می دهد: با این که بیمارستان تامین اجتماعی خدمات دندان پزشکی و سونوگرافی ارائه می دهد اما هنگام بیماری و نیاز نتوانسته ام از این خدمات بهره ای ببرم.

 

به گفته او، هر چند با الکترونیکی شدن نوبت گیری از حضور و تجمع مردم و مشکلات جلوگیری شد اما نوبت گیری با سیستم گویا هم چندان راحت نیست و هر شخص متقاضی باید از دو هفته قبل بیماری اش را تشخیص دهد و قبل از آن که کار به جای حساس برسد و مجبور نباشد درد بیشتری را تحمل کند، اقدام به نوبت گیری کند.

بیشتر بخوانید   استاندارخراسان جنوبی:فرصت میزبانی لیگ کشوری والیبال را از دست ندهید

 

شهروند دیگری از کمی خدمات در بیمارستان تامین اجتماعی در بخش اطفال گلایه می کند و می گوید: برای رفتن نزد پزشک متخصص در این بیمارستان باید چند روزی با سیستم گویا تماس بگیریم تا بالاخره موفق به دریافت نوبت شوم و یک کودک مجبور است درد را چند روزی بیشتر تحمل کند.

 

او، ادامه می دهد: برای فردی که توان پرداخت ویزیت آزاد پزشک متخصص اطفال را ندارد، چه فکری کرده اند؟

 

دردی درمان نشد

 

یکی دیگر از بیمه شدگان، اظهار می کند: بیمارستان تامین اجتماعی مراجعه کننده، زیاد دارد اما خدمات تخصصی آن بسیار کم است و حتی ساخت بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) و الکترونیکی کردن سیستم نوبت دهی چندان از درد مردم کم نکرده است طوری که بسیاری از مردم مجبور هستند تعرفه آزاد بپردازند.

 

وی می افزاید: گاهی شاهد خرید و فروش نوبت بوده ام و افرادی هستند که به صورت الکترونیکی در عرض چند ثانیه چند نوبت می گیرند و آن را به افرادی که نیاز دارند می فروشند.

 

بیماری هم که از روستا برای مراجعه به بیمارستان اجتماعی راهی شهر شده است، می گوید: با سیستم نوبت دهی الکترونیکی، مشکل رفت و آمد بی خود و بی جهت به بیمارستان رفع شد اما شلوغی خط های تلفن برای دریافت نوبت و مراجعه به متخصصان بیمارستان به معضلی جدید تبدیل شده است و مردم با تماس های مکرر و ناامید شدن از گرفتن نوبت، مجبور هستند به بقیه بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز درمانی و مطب ها مراجعه و حتی هزینه های درمان را به صورت آزاد پرداخت کنند.

 

او نیز از کمبود خدمات دندان پزشکی و سونوگرافی در بیمارستان تامین اجتماعی و هزینه های سرسام آور آن در مطب های خصوصی سخن می گوید و ادامه می دهد: با این که بیمه تامین اجتماعی دارم اما به دلیل کمبود خدمات و نوبت دهی کم، مجبورم به دیگر مراکز مراجعه کنم و در صدد درمان بر آیم.

 

یکی دیگر از شهروندان از کمبود خدمات تخصصی مانند دندان پزشک، پزشک اطفال و همچنین کمبود برخی اقلام دارویی در داروخانه بیمارستان گلایه می کند و می افزاید: برای دریافت نوبت از پزشک اطفال حدود دو هفته است که در تلاش هستم اما هنوز مقدور نشده است و باید به مطب خصوصی مراجعه کنم.

بیشتر بخوانید   حمایت از سرمایه گذاری از اولویت‌های اصلی سازمان بازرسی کل کشور است

 

مشکل عرضه و تقاضا

 

مدیر درمان تامین اجتماعی با اشاره به این که 15 خط برای نوبت دهی گویا به کار گرفته شده است می گوید: با تغییراتی که در سیستم نوبت دهی در حال انجام است امیدواریم وضعیت نوبت دهی تا حدودی سامان یابد اما مشکل اصلی در بیمارستان تامین اجتماعی، عرضه و تقاضاست.

 

فیروزی ادامه می دهد: متقاضیان بهره مندی از خدمات بیمارستان تامین اجتماعی بسیار هستند اما خدمات موجود برطرف کننده نیاز بیماران و مراجعان نیست و با این که همه نیروها و تجهیزات بیمارستان تا دو برابر ظرفیت به کارگیری شده اند اما باز هم پاسخگوی نیاز مراجعان نیست.

 

او، در زمینه کمبود در برخی تخصص ها مانند اطفال، مشکل اصلی را به مراجعان ربط می دهد و بیان می کند: امسال غیر از پزشک متخصص اطفال حاضر در بیمارستان، یک پزشک متخصص دیگر نیز جذب شد و شروع به کار کرد اما مشکل اصلی این است که مردم و مراجعان به دنبال پزشک متخصص اطفال خاص خود هستند، به همین دلیل تقاضا زیاد است و خدمات دهی کم می شود.

 

وی درباره سونوگرافی بیمارستان هم اظهار می کند: در بخش رادیولوژی و سونوگرافی روزانه 30 مریض پذیرش می شود که دو برابر ظرفیت موجود است و حضور یک پزشک دایم و یک پزشک نیمه وقت در این بخش نیاز مردم را برطرف نمی کند.

 

تفاوت تعرفه

 

این مسئول، تفاوت تعرفه مطب با اماکن دولتی را عامل موثر دیگر بر خدمات دهی پزشکان متخصص می داند و بیان می کند: با این تعرفه های کم، پزشکان رغبتی به کار کردن در بیمارستان ها و مراکز دولتی ندارند و مطب خصوصی را ترجیح می دهند.

 

وی، ادامه می دهد: خدمات دندان پزشکی موجود در بیمارستان ویزیت، پر کردن، کشیدن و جرم گیری دندان است و کارهایی از قبیل عصب کشی در تعهد هیچ بیمه ای نیست چهار دندان پزشک و دو دستگاه یونیت فعال در این قسمت وجود دارد و هر پزشک روزانه به 20 مراجعه کننده خدمات دندان پزشکی ارائه می کند به علاوه، تعداد مراجعان روزانه به بیمارستان تامین اجتماعی گاهی به هزار و 500 نفر می رسد و خدمات به آن ها ارائه می شود اما باز هم خدمات موجود برطرف کننده نیازها نیست.

 

به گفته وی، در تخصص هایی چون جراحی، داخلی، اطفال، زنان، عفونی، اعصاب و روان و قلب، پزشک در بیمارستان وجود دارد و پزشک ارتوپد و سه جراح عمومی هم به صورت نیمه وقت در حال انجام وظیفه هستند و از ابتدای امسال در تخصص هایی چون پوست، جراح و چشم، رادیولوژی، پاتولوژی، اطفال، قلب و زنان متخصص جذب شده اند که خارج از شیفت دانشگاه در بیمارستان مشغول به کار هستند.

بیشتر بخوانید   چه توصیه‌هایی ‌را باید هنگام وقوع سیل بدانیم؟

 

3 تخصص، نیاز اصلی

 

فیروزی بحران اصلی را در ارتوپدی، سونوگرافی و جراح عمومی زنان و نیاز عمده بیمارستان می داند و می گوید: جراح عمومی زنان در بیرجند نداریم که باید جذب پزشک متخصص در این زمینه انجام شود.

 

او، درخواستش از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که فعالیت هایی را انجام دهند تا تعرفه ها کاهش یابد و پزشکان مجاب به کار کردن در بیمارستان ها باشند و در بیمارستان ها دیده شوند.

 

وی درباره موضوع خرید و فروش نوبت پزشکان در بیمارستان تامین اجتماعی اظهار کرد: با مواردی در این زمینه مواجه بوده ایم در حالی که خرید و فروش نوبت جرم است و در صورت مشاهده، شماره مریض مسدود و با متخلفان این کار برخورد می شود.

 

شناسایی افراد متخلف در نوبت فروشی

 

افرادی که در سیستم نوبت دهی بیمارستان تامین اجتماعی اقدام به دریافت نوبت اینترنتی می کردند و نوبت ها را به مردم می فروختند، شناسایی و حذف شدند.

 

مدیر داخلی بیمارستان شهید رحیمی تامین اجتماعی بیرجندگفت: با شکایات رسیده از طرف مردم و این که خطوط تلفن پاسخگوی نیاز مردم نبود، سیستم نوبت دهی اینترنتی فعال شد اما در این بین افرادی از این موقعیت سوء استفاده و اقدام به نوبت گیری اینترنتی برای پزشک متخصص و قیمت گذاری برای نوبت گرفته شده کرده اند که با صحبت با سازمان تعزیرات حکومتی، افراد متخلف شناسایی شدند و از اقدام افراد در این زمینه جلوگیری شد.

 

یوسفی ادامه داد: اقدام دیگر درباره نوبت دهی به مراجعان بیمارستان، اجرای قانون سیستم ارجاع است که به صورت 20 درصد اجرا شده است و تا پایان امسال به 30 درصد می رسد و قصد داریم در سال آینده به صورت صد درصدی اجرا شود.

 

به گفته او، مشکلات به وجود آمده در بیمارستان ناشی از تعداد زیاد مراجعان و کمبود پزشک و به ویژه کمبود فضاست. همچنین، در زمینه جذب پزشکان متخصص به ویژه رادیولوژی و سونوگرافی با مشکل مواجه هستیم که از دانشگاه علوم پزشکی درخواست همکاری در این زمینه شده است.

 

منبع:روزنامه خراسان جنوبی

انتهای پبام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها