مراسم عروسی چنشت به رویدادهای گردشگری کشور پیوست

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: مراسم عروسی روستای چِنِشت شهرستان سربیشه در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد.

به‌ گزارش“پیام خاوران “ به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز سه‌شنبه در تشریح این خبر گفت: گواهینامه ثبت مراسم عروسی چنشت در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۵۰۲ به استان ابلاغ شد.

وی افزود: روستای چنشت در ۶۰ کیلومتری بیرجند به علت قرار گرفتن در میان چهار رودخانه و نیز کوهستانی بودن آن، دارای باغات و مزارع بسیاری است که از این حیث به سرزمین رنگارنگ ایران معروف است. این روستا به علت جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی از روستاهای هدف گردشگری استان به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: بافت مسکونی روستا، آرامگاه یا مزار سید حامد علوی و فرزندانش، غار چنشت و چهل چاه از جمله آثار تاریخی این روستای شگفت انگیز است که به نسبت سایر روستاهای خراسان جنوبی کمتر دچار تحولات و تغییرات فرهنگی شده و فرهنگ روستایی آن محفوظ مانده است.

وی بیان کرد: مردم روستای چنشت به ویژه زنان و دختران اغلب از پوشاک محلی و سنتی استفاده می‌کنند و دختران چنشتی لباس‌های بلندی مانند دامن پاچین‌دار، قبای بلند، روسری و سربند و شلیته‌های خراسانی می‌پوشند.

شاهوردی افزود: شغل اصلی مردم روستا، کشاورزی و دامداری است و زنان این روستا به صنایع‌ دستی علاقه و اشتغال دارند، برخی از مردم به شغل قالی‌بافی و فرش‌بافی نیز اشتغال دارند و مردم در بهار و تابستان به جمع‌آوری داروهای گیاهی در کوهستان‌های اطراف مشغول هستند.

وی گفت: بخشی از فرهنگ کهن این روستا مربوط به برگزاری عروسی سنتی آن است که با توجه به منحصر به‌فرد بودن، به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید   آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در خراسان جنوبی نیازمند ۱۹میلیارد ریال اعتبار است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: اوج برگزاری این مراسم بعد از ایام اربعین حسینی و اتمام ماه‌های محرم و صفر است همچنین در طول سال بیشتر در روستا جشن‌ها و اعیاد مذهبی برگزار می‌شود.

وی افزود: بهترین زمان سفر به چنشت در بهار، تابستان و اوایل پاییز است که علاقه‌مندان برای حضور در مراسم عروسی می‌توانند با تورهای مجاز از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان اقدام کنند.

انتهای پیام /۱۰۳

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها