ذخیره‌سازی ۱۲۵۰ نمونه بافت بند ناف در خراسان‌جنوبی

رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان‌جنوبی گفت: تاکنون هزار و ۲۵۰ نمونه بافت بند ناف در استان ذخیره‌سازی شده که در مقایسه با ذخیره سازی‌ها در کشور بسیار کمتر است.

به گزارش “پیام خاوران” محمدحسین سید کاشی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: یکی از دغدغه های مهم در جهان براساس پیش بینی های صورت گرفته بحث افزایش سرطان ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران اکنون جزو مناطق با خطر متوسط در زمینه سرطان ها است افزود: ولی این آمار در حال پیشرفت است و سالانه شاهد مرگ زودرس ۵۵ هزار نفر به سبب این بیماری در کشور هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه با توجه به رسالت اجتماعی جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت، پژوهشگاه رویان کارهای بزرگی را انجام داده است، یادآور شد: اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نمونه در بانک خون بند ناف کشور ذخیره سازی شده است.

وی افزود: اکنون از این ۵ جز زایمانی ۲۰ فاکتور پزشکی قابل بازیابی است و برای درمان بیماری ها مفید بوده که بیماری هایی با منشا خونی از این اعضا قابل درمان است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان‌جنوبی ادامه داد: سال گذشته در استان سه کودک این پیوند را موفق دریافت کرده اند.

سیدکاشی با بیان اینکه بافت بند ناف یکی از جوان ترین منابع غیر خون ساز محسوب می شود،افزود: سلول های بند ناف غیر خون ساز برای درمان بیماری هایی از جمله اوتیسم، فلج، آرتوروز و درمان بیماری های قلبی و عروقی به کار می رود.

وی ادامه داد: ویژگی سلول های بند ناف غیر خون ساز این است که نیاز به تطابق ژنیتیکی ندارند و می تواند برای بقیه اعضای خانواده قابل پیوند باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون هزار و ۲۵۰ نمونه بافت بند ناف در استان ذخیره سازی شده که نسبت به کشور بسیار کمتر است، یادآور شد: این امر نشان دهنده عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای این موضوع در جامعه است.

بیشتر بخوانید   کشف هیدروکربن قاچاق در نهبندان

سیدکاشی از مردم استان خواست تا ذخیره سازی بند ناف نوزادان خود را برای سرمایه گذاری و پس انداز سلامتی چه برای خود و جه برای فرزندانشان انجام دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سلول های بند ناف نوزاد در شرایط خاص آزمایشگاهی  قابلیت نگهداری در مدت طولانی را دارد، خاطرنشان کرد: اکنونذخیره سازی سلول های بند ناف نوزادان در شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس، طبس و نهبندان وجود دارد و کارشناسان مامایی اگر تمایل داشته باشند می توانند آموزش های لازم را دیده تا این خدمت را به سایر شهرستان ها ارائه دهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها