۱۳۶ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب خراسان جنوبی در سال آبی گذشته

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به کاهش ۲۶ سانتیمتری سطح آب سفره‌های زیرزمینی در هر سال گفت: کسری مخزن آب استان در سال آبی گذشته ۱۳۶ میلیون مترمکعب و متوسط کسری دراز مدت ۱۴۸ میلیون متر مکعب بوده است.

به گزارش “پیام خاوران”، عباس سارانی در تشریح وضعیت منابع آبی استان با بیان اینکه امسال پیش‌بینی شده بود بارندگی‌ها نرمال و بیشتر از نرمال باشد که محقق نشد، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های هواشناسی آب منطقه‌ای، نسبت به سال آبی گذشته ۵۲ درصد و نسبت به درازمدت ۵۷ درصد کاهش بارندگی را در سال جاری در استان داشته‌ایم.

وی میزان بارندگی‌های چند ماه اخیر استان را به لحاظ تاثیرگذاری بر روی منابع آب زیرزمینی قابل توجه ندانست و افزود: ظرفیت مخازن آبگیری و سدهای  ما در استان ۷۵ میلیون مترمکعب است که فقط ۱۱ درصد آن آبگیری شده که نشان می‌دهد وضعیت خوبی نداریم.

کاهش ۴۱ درصدی آبگیری چشمه‌ها در یک بازه زمانی ۱۰ ساله 

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیش از  ۹۰ درصد تأمین منابع آبی استان از آبهای زیرزمینی است، به مقایسه وضعیت منابع آبی استان در سال آبی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ نسبت به سال آبی  ۱۳۹۰ پرداخت و افزود: در این مدت چشمه‌ها ۴۱ درصد، قنوات ۲۲ درصد و چاه‌های استان ۲۴ درصد کاهش آبگیری داشته‌اند و در سال  جاری هم به دلیل عدم بارندگی شرایط‌مان بهتر نخواهد بود و اگر این روند ادامه یابد با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی به کاهش ۲۶ سانتیمتری سطح آب سفره‌های زیرزمینی به طور متوسط در هر سال گریزی زد و افزود: کسری مخزن آب استان در سال آبی گذشته ۱۳۶ میلیون مترمکعب و متوسط کسری دراز مدت ۱۴۸ میلیون متر مکعب و کسری بازه ۳۰ ساله ۴ میلیارد متر مکعب است.

سارانی با بیان اینکه از ۳۵ دشت استان ۲۶ دشت ممنوعه و بحرانی است، افت سطح سفره‌های زیرزمینی را در کاهش کیفیت آب بسیار تأثیرگذار دانست و ادامه داد: تنها راه حل ما برداشت آب بر اساس آب قابل برنامه‌ریزی که در استان مشخص شده، است و علاوه بر این باید سند سازگاری با کم آبی هم در استان در بخش‌های مختلف صنعت، شرب و کشاورزی با سرعت بیشتری عملیاتی شود.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی: حل مشکلات معیشتی و اقتصادی از مطالبات رهبری و مردم است

حذف چاه‌های غیرمجاز تا پایان ۱۴۰۳ 

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بر مصرف  بهینه آب در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: با افت سفره‌های آب زیرزمینی فرونشست زمین هم پدیده طبیعی است.

وی از حذف چاه‌های آب غیرمجاز در استان تا پایان ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: این چاه‌ها زیاد نیست و کمتر از یک میلیون متر مکعب آب استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها