۱۰ گونه جدید پرنده در استان خراسان جنوبی ثبت شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از ثبت ۱۰ گونه جدید پرنده  در استان خبر داد و گفت: تعداد پرندگان خراسان جنوبی از ۲۲۸ گونه به ۲۳۸ گونه رسیده است.

به گزارش “پیام خاوران“، اسدالله حاتمی امروز مصادف با ۱۳ اسفندماه (سوم مارس) روز جهانی حیات وحش اظهار داشت: برابر نتایج حاصله از طرح پژوهشی شناسایی و مستندسازی فون پرندگان خراسان جنوبی– سال ۹۹، تعداد ۱۷۳ گونه پرنده  آبزی و کنارآبزی و خشک‌زی از مجموع ۵۵۸ پرنده (۳۱ درصد پرندگان کشور)  موجود در کشور شناسایی و مستند شد.

وی گفت: پس از انجام این مطالعه سایر عکاسان و علاقه‌مندان به محیط زیست و حیات وحش، ترغیب به عکاسی از پرندگان در طبیعت و تحویل عکس‌های گرفته شده به اداره کل حفاظت محیط زیست استان  شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود:  با ثبت ۵۵ گونه جدید، تعداد گونه‌های مستند طی دو سال از ۱۷۳ به ۲۲۸ گونه رسید. خوشبختانه در سالی که گذشت نیز با ثبت ۱۰ گونه جدید تعداد گونه‌های شناسایی شده پرندگان استان از ۲۲۸ گونه به ۲۳۸ گونه رسید. این تعداد از پرندگان در استان ، ۴۳ درصد از کل پرندگان کشور را شامل می‌شوند.

وی اظهار داشت: از گونه‌های شناسایی شده طی چند ساله اخیر می‌توان به حواصیل هندی، اگرت کوچک، خوتکا ابروسفید، اردک تاجدار، سنقر گندمزار، چک چک اروپایی، سنقر خاکستری، سنگ چشم خاکستری بزرگ، عقاب شاهی، عقاب دریایی دم سفید، عقاب ماهیگیر، شاهین، درنای معمولی، ترمتای، ابیا، قمری دم دراز، جغد طلایی، بال لاکی، ۵گونه سسک، ۲ گونه پی پت، ۲ گونه سهره، کلاغ گردن بور و … اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: گونه‌‌های ثبت شده در سال قبل مشتمل بر غازپیشانی سفیدبزرگ، بالابان، سلیم کوچک، پرستوی دریایی بال سفید، قمری خاوری، مرغ حق جنوبی، جغد تالابی، چکاوک آسمانی کوچک، چک بوته‌ای و چرخریسک بزرگ است. شواهد، گزارشات و مشاهدات نشان می‌دهد که تعداد پرندگان استان تا ۳۰۰ گونه و شاید بیشتر هم باشد. بنابراین مشاهدات نیاز به مستندسازی دارد.

بیشتر بخوانید   مادران شهیدان مقدوری و نیرومندزاده آسمانی شدند

وی  از تمامی عکاسان و علاقه مندان به حیات وحش درخواست کرد تصاویر گرفته شده از پرندگان و سایر حیات وحش استان را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا ضمن حفظ حقوق عکاسان، باعث پربار تر شدن این گنجینه تنوع زیستی استان گردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: برای ترغیب بیشتر مردم و مسئولان و نیز دوستداران طبیعت و حیات وحش به حفظ داشته‌های زیستی استان، نتایج اطلاعات حاصله از مطالعه فون پرندگان استان در قالب کتابچه مصور و رنگی برای استفاده عموم نیز به رشته تحریر درآمده و آماده برای چاپ است و امیدواریم چاپ و انتشار این مجموعه شروعی برای شناخت هر چه بیشتر مردم فرهیخته استان و هموطنان از تنوع زیستی غنی استان پهناور خراسان جنوبی باشد.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها